Citat:
Ursprungligen postat av
Dansflugan
För att utrustningen här är befogad med hänsyn till innehavarens behov? Personen ska ju äta kött.
En knegare som sitter med kniven i bältet och dricker öl kan inte förväntas göra det på arbetstid eller till och från jobbet. Därmed kan den personen dömas.
För det första finns det inget behov av en sylvass lång spets på en kniv för att skära kött på en tallrik.
Sen om det anses så farligt att blanda alkolhol med att bära kniv att vissa människor i vissa sammanhang ska åka i fängelse är det högst märkligt att andra människor, i andra sammanhang ska kunna dricka sig än mer berusade och hantera ännu farligare knivar.
Det som hänt är ju ett uppenbart bevis på att det inte fungerat.
Kan inte en knegare knäppa en starkis på väg hem efter jobbet bör rimligen restauranger tvingas rensa bort den här typen av knivar och skära upp köttet i portionsbitar innan servering alternativt få krav att ingen alkohol får förtäras i samband med middagen.
Åter igen, detta hade aldrig hänt om knivlagen tillämpats lika strikt för alla samhällsklasser.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Jag håller med dig i din analys men en stor skillnad är att vi som INTE är livsstilskriminella, pundare, huliganer osv använder dessa knivar uteslutande till att skära upp mat med. Man måste förtjäna förtroendet att använda och bära kniv. Det fick jag lära mig i scouterna.
Tack. Fast nu användes ju inte aktuell kniv uteslutande för att skära upp mat med.
Och bara för att en elektriker tar en starköl efter jobbet behöver man inte ha lägre förtroende för att han enbart använder sin kniv för att skala kabel med.
Och hur kan samma elektriker anses mindre farlig om han går in på den här restaurangen och drar i sig fem ggr fler starköl och får tillgång till ännu farligare knivar?
Enligt tidigare uppgift i tråden använder restaurangen köttknivar från varumärket "morakniv" och dom är lika vassa och farliga som traditionella moraknivar.