2023-02-07, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det där måste väl vara någon sorts rekord i verklighetsförnekelse och cherrypicking

Jag överlåter åt alla Teslafanboys på detta forum att gnugga ditt nylle i gruset rörande dina påstådda fördelar med ZOE gentemot en Tesla men vill faktiskt ge dig rätt i en sak :

Bilar i mopedbilsstorlek har mindre/billigare däck och svänger snabbare än fullvuxna bilar .

Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
De flesta av de där kan man ju vända till nackdelar pga rena fakta eller preferenser. Är 22 kW AC laddning verkligen bättre än Tesla supercharge? Front laddutag? Flexibel halvkombikaross? vad spelar det för roll när man ändå bara får in en väska? Tesla har också halvkombiutförande

Med Zoe får du även:

- Sämre räckvidd
- sämre komfort
- sämre säkerhet
- Sämre körhjälpmedel
- Sämre väghållning
- sämre prestanda
- Fulare design
- Sämre MMI
- Sämre motor

Till i princip samma pris som en Tesla. Tesla fanboysen får gärna fylla på listan.

Dina subjektiva påståenden om ergonomi och handhavande är helt befängda

Zoe hör hemma på museum, en parentes i småbilshistorien, frånsprungen av konkurrenterna för flera år sedan. Men lägg gärna en halv mille på en fransk plåtburk om du inte har vett om att välja något bättre, det drabbar trots allt inte mig...
Jag diskuterar med troll, så det är egentligen helt meningslöst för mig att svara.

Normalt folk förstår däremot vad jag menar.
Citera
2023-02-07, 21:14
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag diskuterar med troll, så det är egentligen helt meningslöst för mig att svara.
Du har alltså inga argument som stöder din sak .....

Normalt folk förstår att 469.000 för en eldriven småbil med kända kvalitetsproblem , föråldrad konstruktion och sämre laddprestanda än konkurrenterna är för dyrt .
Citera
2023-02-07, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du har alltså inga argument som stöder din sak .....

Normalt folk förstår att 469.000 för en eldriven småbil med kända kvalitetsproblem , föråldrad konstruktion och sämre laddprestanda än konkurrenterna är för dyrt .

Du vet mycket väl att ZOE är en populär elbil, jag vet inte varför du har problem med det..
Du kan ju läsa inläggen i den här tråden av alla de som kör ZOE, det är runt 10 ZOE-ägare här i tråden och alla är supernöjda med sin ZOE.
97,7% av ZOE-ägarna skulle göra samma köp igen! - https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200623/lista-har-ar-elbilarna-med-de-nojdaste-agarna/

Du har dessutom fullständigt missuppfattat den tekniska datan..
ZOE har bäst räckvidd av alla elektriska småbilar, och laddar snabbt som snittbilen i klassen, och som en extra bonus har den AC 22 laddning.

Jag diskuterar gärna med dig, men då får du lägga ner trollandet.
Citera
2023-02-08, 09:23
Medlem
Citat:
Du vet mycket väl att ZOE är en populär elbil, jag vet inte varför du har problem med det..
Du kan ju läsa inläggen i den här tråden av alla de som kör ZOE, det är runt 10 ZOE-ägare här i tråden och alla är supernöjda med sin ZOE.
97,7% av ZOE-ägarna skulle göra samma köp igen! - https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200623/lista-har-ar-elbilarna-med-de-nojdaste-agarna/

Du har dessutom fullständigt missuppfattat den tekniska datan..
ZOE har bäst räckvidd av alla elektriska småbilar, och laddar snabbt som snittbilen i klassen, och som en extra bonus har den AC 22 laddning.

Jag diskuterar gärna med dig, men då får du lägga ner trollandet.

Du är det enda trollet i denna tråden och troligtvis ett av de mest framgångsrika trollen i flashbacks historia.

Denna tråden är det enda bevis som behövs för det påståendet. Hur du år efter år kan vurma så för denna skitbil efter alla problem du haft och pengar du lagt ner på nya motorer osov är ett mysterium. Det finns bara 2 alternativ, antingen trollar du, eller så är du svagbegåvad. Men jag är helt övertygad om det första.
Citera
2023-02-08, 15:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag behöver inte gå ut, bilnyckelns räckvidd räcker inneifrån huset, bilen står i carporten ca 5 meter från huset.
Jaha, vad kan du styra för något med bilnyckeln då?
Citera
2023-02-08, 15:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, vad kan du styra för något med bilnyckeln då?
Förvärmningen.
Citera
2023-02-08, 16:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Du är det enda trollet i denna tråden och troligtvis ett av de mest framgångsrika trollen i flashbacks historia.

Denna tråden är det enda bevis som behövs för det påståendet. Hur du år efter år kan vurma så för denna skitbil efter alla problem du haft och pengar du lagt ner på nya motorer osov är ett mysterium. Det finns bara 2 alternativ, antingen trollar du, eller så är du svagbegåvad. Men jag är helt övertygad om det första.
Har du hört talas om TCO?
Läs på om det och återkom sen..

Jag har aldrig kört billigare än vad jag gör nu med min ZOE.
Citera
2023-02-12, 09:07
Medlem
Har haft min Zoe nu i ett år. Man åker bra, om än något för styvt chassi för min smak. Mycket kursstabil, går stadigare på vägen än betydligt större och tyngre bilar. Jag jämför med Saab 9-5 tex. Värmepumpen gör att jag snabbt får värme i bilen och det spar på batteriet. Förvärmningen startas som BAB7 säger via nyckelkortet eller via MyRenualt-appen. Det är en liten elbil, känner mig otroligt modern när jag kör den. Inga transmissionsljud eller brummande motorer eller växellådor att ta hänsyn till, bara gasa och bromsa. Apropå gasa, den är kvick upp till 90km/h så omkörningar går smidigt. Förbrukningen är låg, under 2kwh/mil sett över året. Kommer aldrig över 2kwh vintertif med mitt körmönster som är 50% landsväg 50% motorväg 100-110km/h. Jag skulle kunna sälja bilen för flera tiotusentals kronor mer än när jag köpte de. Bilhandlare hör ibland av sig och jag får bra bud på den. Vilken bra affär detta varit!
Citera
2023-02-12, 10:22
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Har haft min Zoe nu i ett år. Man åker bra, om än något för styvt chassi för min smak. Mycket kursstabil, går stadigare på vägen än betydligt större och tyngre bilar. Jag jämför med Saab 9-5 tex. Värmepumpen gör att jag snabbt får värme i bilen och det spar på batteriet. Förvärmningen startas som BAB7 säger via nyckelkortet eller via MyRenualt-appen. Det är en liten elbil, känner mig otroligt modern när jag kör den. Inga transmissionsljud eller brummande motorer eller växellådor att ta hänsyn till, bara gasa och bromsa. Apropå gasa, den är kvick upp till 90km/h så omkörningar går smidigt. Förbrukningen är låg, under 2kwh/mil sett över året. Kommer aldrig över 2kwh vintertif med mitt körmönster som är 50% landsväg 50% motorväg 100-110km/h. Jag skulle kunna sälja bilen för flera tiotusentals kronor mer än när jag köpte de. Bilhandlare hör ibland av sig och jag får bra bud på den. Vilken bra affär detta varit!

Jag hade en 9-5 Vector och kan med handen på hjärtat inte jämföra den med en ZOE.
De mil jag har avverkat i en ZOE får mig inte hålla med om kursstabil och stadig upplevelse.
Modern? Saab modell 2006 kändes mer modern än en ZOE 2023

Däremot är den Clio vi hade tidigare mer som en ZOE i alla egenskaper.
Förövrigt den sämsta bilen jag någonsin har ägt.

ZOE kvick snabb att köra om med?

NEJ!!!!!!

Ja möjligen omkörning av en A-traktor som kör 30 på 70-väg.

Större vägar 2+1 med hastighet 100-110?

Hänt alldeles för ofta att man får en stadsbil a´la ZOE som sölar förbi en långtradare.
Blir att vänta tills det blir dubbelfiligt igen.

Riktigt, riktigt irriterande!

Det händer inte vidare mycket när en ZOE ska dra om från strax under 90 till 120.

Ett enda stort gäääääääääääsp.....

Nej skiten ska hålla sig inom skyltarna tättbebyggt område och inte på vägar med hastighet +80km/h.

Borde snarast ske ett förbud att ha dem på större vägar.

ZOE borde även ha LGF-skylt bak som visar att det är ett långsamtgående fordon / mopedbil.
Citera
2023-02-12, 12:19
Medlem
Studsbolls avatar
Med tanke på att TS köpte sin Zoe ny för fem år sedan och sedan dess minst sagt regelbundet rapporterat om dess kondition vore det vettigt om TS gjorde en liten sammanfattning om sitt Zoe-ägande under dessa år. Var har TS egentligen bytt ut eller reparerat och vad har det kostat i tid och pengar? Jag tror att om någon verkligen läste igenom denna tråden och andra trådar som TS skapat i samma ämne, dvs sin Zoe, så tror jag att de flesta sedan kan dra sina egna slutsatser kring både ägandekostander och huvudvärk vid ägande av en Zoe, men det vore klädsamt om BAB7 själv la fram dylik sammanfattning.
Citera
2023-02-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Med tanke på att TS köpte sin Zoe ny för fem år sedan och sedan dess minst sagt regelbundet rapporterat om dess kondition vore det vettigt om TS gjorde en liten sammanfattning om sitt Zoe-ägande under dessa år. Var har TS egentligen bytt ut eller reparerat och vad har det kostat i tid och pengar? Jag tror att om någon verkligen läste igenom denna tråden och andra trådar som TS skapat i samma ämne, dvs sin Zoe, så tror jag att de flesta sedan kan dra sina egna slutsatser kring både ägandekostander och huvudvärk vid ägande av en Zoe, men det vore klädsamt om BAB7 själv la fram dylik sammanfattning.

Det kan bli intressant, speciellt om man kan jämföra hur en annan bil med samma miltal och ålder har servats och reparerats under samma tidsspann.
Citera
2023-02-12, 17:53
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Det kan bli intressant, speciellt om man kan jämföra hur en annan bil med samma miltal och ålder har servats och reparerats under samma tidsspann.

Jag tror ingen har kört ZOE som taxi i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in