Citat:
Ursprungligen postat av
flat7
Har haft min Zoe nu i ett år. Man åker bra, om än något för styvt chassi för min smak. Mycket kursstabil, går stadigare på vägen än betydligt större och tyngre bilar. Jag jämför med Saab 9-5 tex. Värmepumpen gör att jag snabbt får värme i bilen och det spar på batteriet. Förvärmningen startas som BAB7 säger via nyckelkortet eller via MyRenualt-appen. Det är en liten elbil, känner mig otroligt modern när jag kör den. Inga transmissionsljud eller brummande motorer eller växellådor att ta hänsyn till, bara gasa och bromsa. Apropå gasa, den är kvick upp till 90km/h så omkörningar går smidigt. Förbrukningen är låg, under 2kwh/mil sett över året. Kommer aldrig över 2kwh vintertif med mitt körmönster som är 50% landsväg 50% motorväg 100-110km/h. Jag skulle kunna sälja bilen för flera tiotusentals kronor mer än när jag köpte de. Bilhandlare hör ibland av sig och jag får bra bud på den. Vilken bra affär detta varit!
Jag hade en 9-5 Vector och kan med handen på hjärtat inte jämföra den med en ZOE.
De mil jag har avverkat i en ZOE får mig inte hålla med om kursstabil och stadig upplevelse.
Modern? Saab modell 2006 kändes mer modern än en ZOE 2023
Däremot är den Clio vi hade tidigare mer som en ZOE i alla egenskaper.
Förövrigt den sämsta bilen jag någonsin har ägt.
ZOE kvick snabb att köra om med?
NEJ!!!!!!
Ja möjligen omkörning av en A-traktor som kör 30 på 70-väg.
Större vägar 2+1 med hastighet 100-110?
Hänt alldeles för ofta att man får en stadsbil a´la ZOE som sölar förbi en långtradare.
Blir att vänta tills det blir dubbelfiligt igen.
Riktigt, riktigt irriterande!
Det händer inte vidare mycket när en ZOE ska dra om från strax under 90 till 120.
Ett enda stort gäääääääääääsp.....
Nej skiten ska hålla sig inom skyltarna tättbebyggt område och inte på vägar med hastighet +80km/h.
Borde snarast ske ett förbud att ha dem på större vägar.
ZOE borde även ha
LGF-skylt bak som visar att det är ett långsamtgående fordon / mopedbil.