2023-02-05, 19:29
Medlem
Hej.
Jag gr i tredje ret p gymnasiet och ska inom kort ha nationella prov i Svenska 3. Dr kommer jag att behva presentera infr 30+ elever. Problemet r att jag lider av talrdsla och jag har ett stort obehag att tala infr andra, srskilt nr det r s mnga i publiken. Min frga r; vad hnder om jag struntar i att g p det? Kommer jag att f F i kursen eller kommer jag att behva gra om det senare? Det r s att jag har redan genomfrt och ftt godknd p en muntligt examination med exakt samma kunskapskrav som i nationella prov.
All svar uppskattas.
Citera
2023-02-05, 19:34
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Har mnga elever som lider av samma besvr. Sger till dem att hlla tal blev enklare om man skaffar sig en sarkastisk ton. Om man ltsas ha en omedveten ironi i varje givet ord. D klarar man uppgiften att hlla ett sammanhllet tal, samtidigt kan man distansera hela den genanta scenen frn sig sjlv. Hll ett argumenterande tal fr en sikt du inte har osv. Det hr klarar du!
Citera
2023-02-05, 19:50
Medlem
Enligt skolverket:

Inget enskilt prov, inte ens de nationella proven, kan ensamt avgra ett betyg. Men ett nationellt prov ska srskilt beaktas av lraren. Det betyder att lraren inte kan bortse frn en elevs resultat p ett nationellt prov om det inte finns srskilda skl fr det. Ett nationellt prov har strre betydelse fr lrarens bedmning n andra prov och uppgifter eleven fr i skolan.

https://www.skolverket.se/for-dig-so...etygskriterier
Citera
2023-02-05, 19:52
Ja du kan skippa det, det som lr hnda r d att du fr tala infr resten av de elever som var sjuka eller har samma problem.

Fr vrigt kommer du vxa ifrn talrdslan med ren, jag r idag snart 28 och har inga problem med att hlla tal men var livrdd i gymnasiet.
Citera
2023-02-05, 20:38
Medlem
Det r inte konstigt med sjlvdiagnosticerad talngslan i gymnasiet d hormontrollen i gymnasieklasserna inte r en direkt genomtrevlig publik alla gnger. Har du talngslan p riktigt, allts diagnosticerad av lkare eller psykolog, s har du rtt till anpassningar i alla fall p universitetet.
Citera
2023-02-12, 02:19
Medlem
Dumt att skippa, ta istllet upp det med lrare och elevhlsan. Det finns strategier fr att hantera det.
Citera
2023-02-12, 03:00
Medlem
Ls mlen till att brja med... vad krvs fr de olika betygskriterierna du siktar p? Kolla p bedmningsmallarna? Har du presterat dligt innan kan ditt slutbetyg mycket vl hnga p det nationella provet. Det r d ett tillflle du skulle kunna ta tillvara p och argumentera fr ett mycket bttre betyg du gr miste om om du struntar i att nrvara. Akta dig med att sga att du r sjuk eftersom sdana prov oftast har ett par andra tillfllen senare fr elever som varit sjuka/efterslntrare.

Det r bara att va, lna salen efter skolan fr att de ska knnas tryggare. Annars r klassikern att skriva manus och lsa innantill.
Citera
2024-03-26, 17:28
Medlem
Hej!

Jag undrar om det r ngon som har tillgng till gamla nationella prov i Engelska 7? Helst ls och hrfrstelse! Det hade verkligen uppskattats isfall!

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in