2023-02-08, 09:22
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Men nu handlar det inte om att omkullkasta, utan om ifall man ska tillåtas försöka omkullkasta något, även om man inte har tillräckligt för det, eller om det man försöker omkullkasta är hårt och fast etablerat och när omöjligt att omkullkasta.

Det är ju precis detta som avhandlas här.
Några 'presenterar' sina 'fakta' och efterforskningar om att Förintelsen aldrig ägt rum.
Det är tillåtet och det känns bra att även muppar får komma till tals.
Men lika väl som muppar får berätta att jorden är platt, är det lika tillåtet att berätta för muppen att han är en mupp och att jorden är rund.
Muppen försöker få fram att hans 'forskning[sic!]' är korrekt, vilket den naturligtvis inte är från ett vetenskapligt perspektiv, och backar upp den med de mest absurda påståenden.

Ett sådant påstående jag sett i Revisionism är att branddammen i Auschwitz är en 'olympisk simbassäng'.
Vad som definierar en simbassäng kan man diskutera, men lägger man till ordet 'olympisk', rimligen för att förstärka sitt skitsnack, blir det absurt.
Men att försöka förklara detta är svårt, för fakta om vad en olympisk simbassäng har för mått, rinner av vissa som vattnet på en gås.

/VV
Citera
2023-02-09, 04:56
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Klart man får forska på vad man vill och hur man vill.
Vem kan stoppa dig?
Forska på.
Vad är det för frågor???

Det är när du presenterar din forskning, oavsett seriositet eller annat, som det ställs krav på dig och presentationen av din forskning.
I alla fall på om du vill ha resultatet etablerat.

/VV
Så med andra ord så ska man kunna forska fritt och alla domar mot förintelseförnekare som Germar Rudolf, Ernst Zundel, David Irving, Robert Faurisson etc är felaktiga?

Citat:
Det är ju precis detta som avhandlas här.
Några 'presenterar' sina 'fakta' och efterforskningar om att Förintelsen aldrig ägt rum.
Det är tillåtet och det känns bra att även muppar får komma till tals.
Men lika väl som muppar får berätta att jorden är platt, är det lika tillåtet att berätta för muppen att han är en mupp och att jorden är rund.
Muppen försöker få fram att hans 'forskning[sic!]' är korrekt, vilket den naturligtvis inte är från ett vetenskapligt perspektiv, och backar upp den med de mest absurda påståenden.

Ett sådant påstående jag sett i Revisionism är att branddammen i Auschwitz är en 'olympisk simbassäng'.
Vad som definierar en simbassäng kan man diskutera, men lägger man till ordet 'olympisk', rimligen för att förstärka sitt skitsnack, blir det absurt.
Men att försöka förklara detta är svårt, för fakta om vad en olympisk simbassäng har för mått, rinner av vissa som vattnet på en gås.

/VV
Fast då är vi tillbaka på det där med vad som är rimligt. Och att folk gör överdrifter och det är viktigare att se till vad de menar.
Citat:
Återigen så handlar det inte om vad som är möjligt utan vad som är rimligt.

Det som min känsla säger är att någon har gjort överdrifter och sedan försöker man rättfärdiga det i efterhand med diverse förklaringar istället för att bara inse att det handlade om överdrift och se det som en hyperbol, kort sagt att det var "en jävla massa människor som packades in där".
I det här fallet så är det en uppenbar överdrift att det är en simbassäng med olympiska mått. Men det som de menar är att det handlar om en simbassäng, med mått som en simbassäng man kan tävla i. I det här fallet en kortbanebassäng på 25m med två klara banor, startblock etc. Kort sagt, att det handlar om en simbassäng, byggd som en simbassäng, avsedd att användas som en simbassäng.
Och man använder då en överdrift för att peka ut den saken.
Citat:
[...]
Men det viktiga med vittnesmål är om de överensstämmer med varandra i det stora hela, om vad som hände, snarare än de exakta smådetaljerna, särskilt när det gäller detaljer om nummer, där vi har en förmåga att överdriva, runda av, lägga till etc.
[...]
Du kan kalla det för att "förstärka sitt skitsnack", men det handlar om att peka ut att det är en simbassäng, och inte enbart en branddamm.
Citera
2023-02-09, 07:18
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Så med andra ord så ska man kunna forska fritt och alla domar mot förintelseförnekare som Germar Rudolf, Ernst Zundel, David Irving, Robert Faurisson etc är felaktiga?
Jag trodde i min enfald du var seriös, men inser att så inte är fallet.
De är inte dömda för att de har forskat och det vet du.

/VV
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2023-02-09 kl. 07:22.
Citera
2023-02-09, 07:55
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
I det här fallet så är det en uppenbar överdrift att det är en simbassäng med olympiska mått. Men det som de menar är att det handlar om en simbassäng, med mått som en simbassäng man kan tävla i. I det här fallet en kortbanebassäng på 25m med två klara banor, startblock etc. Kort sagt, att det handlar om en simbassäng, byggd som en simbassäng, avsedd att användas som en simbassäng.

Du kan kalla det för att "förstärka sitt skitsnack", men det handlar om att peka ut att det är en simbassäng, och inte enbart en branddamm.

Men du skrev tidigare:

Irrelevant vem den var gjord för, det är en sekundär fråga till om det överhuvudtaget var en simbassäng. En olympisk pool (en riktig sådan) slutar inte att vara en olympisk pool enbart för att den stängs för allmänheten och endast ett fåtal priviligerade tillåts använda den.

Du och andra förnekare använder ordet 'olympisk' inte för att bekräfta att branddammen är en simbassäng. Det gör man genom att skriva att det är en simbassäng.
Olympisk simbassäng skriver man för att förstärka att den har en vidare legitimitet som en simbassäng som fångarna fick träna och simma i. Kanske till och med för att träna till en olympiad.

/VV
Citera
2023-02-10, 01:38
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Jag trodde i min enfald du var seriös, men inser att så inte är fallet.
De är inte dömda för att de har forskat och det vet du.

/VV
Nej, de är inte dömda för att ha forskat. Men de är dömda för att ha gjort uttalanden baserat på den forskningen och om den forskningen.

Citat:
Men du skrev tidigare:

Irrelevant vem den var gjord för, det är en sekundär fråga till om det överhuvudtaget var en simbassäng. En olympisk pool (en riktig sådan) slutar inte att vara en olympisk pool enbart för att den stängs för allmänheten och endast ett fåtal priviligerade tillåts använda den.

Du och andra förnekare använder ordet 'olympisk' inte för att bekräfta att branddammen är en simbassäng. Det gör man genom att skriva att det är en simbassäng.
Olympisk simbassäng skriver man för att förstärka att den har en vidare legitimitet som en simbassäng som fångarna fick träna och simma i. Kanske till och med för att träna till en olympiad.

/VV
Wow.
Snacka om att all respekt jag hade för dig som motdebattör plötsligt försvann när du väljer att ta ett citat ur dess kontext på det sättet. Dessutom på ett så uppenbart illvilligt sätt eftersom du inte vill uppge varifrån citatet kommer.
Här är en länk till inlägget:
(FB) Nordfronts artikel om förintelsen och svar på denna
Och ett annat citat, ur samma inlägg (och tidigare än ditt citat) är:
Citat:
För att manvill förtydliga att det är en bassäng med mått gjorda för tävlingar. Att det alltså inte handlar om en random branddamm som någon satte en stege i och byggde en trampolin till utan att den redan från början tydligt byggdes i syfte att vara en simbassäng. "Olympisk" blir här en synoym till "idrottstävling med gällande internationella regler för sporten". "Simbassäng" är en bassäng man kan simma i, och kan vara lite vad som helst. Man vill klart påpeka att den byggdes specifikt för syftet med de mått och de attribut som den har, just för att det skulle vara en simbassäng lämplig för simtävlingar. Eller iaf lämplig för träning för tävlingar etc.
Och det är därför det citat du plockade innehåller brasklappen "En olympisk pool (en riktig sådan)".
Och ironiskt nog, med tanke på din kommentar om "Olympisk simbassäng skriver man för att förstärka att den har en vidare legitimitet som en simbassäng som fångarna fick träna och simma i. Kanske till och med för att träna till en olympiad." så var mitt citat ett svar på en kommentar om att en judisk OS medaljör faktiskt simmade i den.
Citera
2023-02-10, 07:50
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Nej, de är inte dömda för att ha forskat. Men de är dömda för att ha gjort uttalanden baserat på den forskningen och om den forskningen.

Wow.
Snacka om att all respekt jag hade för dig som motdebattör plötsligt försvann när du väljer att ta ett citat ur dess kontext på det sättet. Dessutom på ett så uppenbart illvilligt sätt eftersom du inte vill uppge varifrån citatet kommer.
Här är en länk till inlägget:
(FB) Nordfronts artikel om förintelsen och svar på denna
Och ett annat citat, ur samma inlägg (och tidigare än ditt citat) är:Och det är därför det citat du plockade innehåller brasklappen "En olympisk pool (en riktig sådan)".
Och ironiskt nog, med tanke på din kommentar om "Olympisk simbassäng skriver man för att förstärka att den har en vidare legitimitet som en simbassäng som fångarna fick träna och simma i. Kanske till och med för att träna till en olympiad." så var mitt citat ett svar på en kommentar om att en judisk OS medaljör faktiskt simmade i den.

Nej, de är inte dömda för att ha forskat.

Men ändå så skrev du:

Det är hela tíden små glidningar av verkligheten.
Klassikern (en av dom) är precis den du gjorde. -:"Det är inte tillåtet att forska. Det finns de som fängslats för sin forskning."

ett citat ur dess kontext

Det kanske det var. Men likväl var det ett försvar av begreppet 'olympisk' simbassäng.

så var mitt citat ett svar på en kommentar om att en judisk OS medaljör faktiskt simmade i den

Hela Auschwitz var kanske en OS-by i din värld då, eller?

/VV
Citera
2023-02-11, 01:42
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Nej, de är inte dömda för att ha forskat.

Men ändå så skrev du:

Det är hela tíden små glidningar av verkligheten.
Klassikern (en av dom) är precis den du gjorde. -:"Det är inte tillåtet att forska. Det finns de som fängslats för sin forskning."

ett citat ur dess kontext

Det kanske det var. Men likväl var det ett försvar av begreppet 'olympisk' simbassäng.

så var mitt citat ett svar på en kommentar om att en judisk OS medaljör faktiskt simmade i den

Hela Auschwitz var kanske en OS-by i din värld då, eller?

/VV
Jämför citatet från mitt inlägg ovan i den här tråden, med citatet från det inlägg du tog ett citat ur dess kontext ifrån.
Citat:

Citat:
För att manvill förtydliga att det är en bassäng med mått gjorda för tävlingar. Att det alltså inte handlar om en random branddamm som någon satte en stege i och byggde en trampolin till utan att den redan från början tydligt byggdes i syfte att vara en simbassäng. "Olympisk" blir här en synoym till "idrottstävling med gällande internationella regler för sporten". "Simbassäng" är en bassäng man kan simma i, och kan vara lite vad som helst. Man vill klart påpeka att den byggdes specifikt för syftet med de mått och de attribut som den har, just för att det skulle vara en simbassäng lämplig för simtävlingar. Eller iaf lämplig för träning för tävlingar etc.

Citatet i dess kontext är som följande, och handlar om att en simbassäng är en simbassäng, oavsett vem som byggde den, vem som använde den eller var den ligger. Därav den tydliga brasklappen om "(en riktig sådan)", vilket utav resten av inlägget (inklusive citatet ovan) är väldigt tydligt med att jag ej hävdar att simbassängen ifråga är en olympisk sådan.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Japp, det kan jag hålla med om jag var tveksam i början! Men att det inte gick simma i den har jag ej sagt. Det eftersom jag vet att en judisk OS medaljör har gjort det i alla fall. Det vi har varit inne på er det är gjord för judar som de vill på peka om utan den är gjord för SS personal o privilegierade judar.
Och med det så avslutar jag min diskussion med dig då det blivit uppenbart att du inte är intresserad av en öppen och ärlig diskussion utan försöker vinna billig poänger genom att dels försöka byta ämne och sedan plocka citat ur dess kontext.
Citera
2023-02-11, 01:46
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
handlar om att en simbassäng är en simbassäng, oavsett vem som byggde den, vem som använde den eller var den ligger.

Det är just här det brister för dig.
Den som snackar om simbassänger, olympiska sådana, eller om bordeller (tom lyxbordeller) i Auschwitz har annat i sinnet än att prata om simning eller sexuella förlustelser.
Att du inte fattar det är tragiskt.

/VV
Citera
2023-02-11, 01:52
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Det är just här det brister för dig.
Den som snackar om simbassänger, olympiska sådana, eller om bordeller (tom lyxbordeller) i Auschwitz har annat i sinnet än att prata om simning eller sexuella förlustelser.
Att du inte fattar det är tragiskt.

/VV
Och därmed har vi kommit full cirkel till mitt första inlägg till dig i den här tråden, om att det handlar om förintelsen som politiskt argument snarare än förintelsen som en historisk händelse.

(FB) Idag är "förintelsens" minnesdag – nu slår vi hål på lite förintelsemyter!
Citera
2023-02-11, 02:01
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Och därmed har vi kommit full cirkel till mitt första inlägg till dig i den här tråden, om att det handlar om förintelsen som politiskt argument snarare än förintelsen som en historisk händelse.

(FB) Idag är "förintelsens" minnesdag – nu slår vi hål på lite förintelsemyter!

Så det är din ursäkt att skriva om simbassänger i Auschwitz som om de hade med simträning att göra och att det är förbjudet att forska om Förintelsen, för att det är något politiskt och inte något historiskt?

/VV
Citera
2023-02-11, 06:15
Medlem
Citat:
Så det är din ursäkt att skriva om simbassänger i Auschwitz som om de hade med simträning att göra och att det är förbjudet att forska om Förintelsen, för att det är något politiskt och inte något historiskt?

/VV

Du hänger upp dig på ord och uttryck när det passar (som denna bassäng) men har inga problem att väva in floskelord som "seriösa fakta (vad fasen betyder ens det??)", "etablerad (utan att ens vilja definiera etablissemanget) forskning". Hyckleriet är totalt.

Vidare påstår du att forska i den s.k. 'förintelsen' är A-OK och inte straffbart (här får du en gratis öppning att flytta målstolparna till vilka länder o.s.v.) när VI ALLA VET att all meningsfull forskning innebär att publicera och utsätta sina teorier och slutsatser för kritik och falsifieringsansatser. Det är GRUNDEN för forskning!!

Nå, KAN jag publicera min forskning utan restriktioner vad gäller teori, slutsats och fora (publikt)???

Om INTE, VAD kan jag publicera från min forskning och VAR kan jag publicera det och VILKET etablissemang sätter dessa kriterier?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2023-02-11 kl. 06:17.
Citera
2023-02-11, 09:31
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb

Du hänger upp dig på ord och uttryck när det passar (som denna bassäng) men har inga problem att väva in floskelord som "seriösa fakta (vad fasen betyder ens det??)", "etablerad (utan att ens vilja definiera etablissemanget) forskning". Hyckleriet är totalt.

Vidare påstår du att forska i den s.k. 'förintelsen' är A-OK och inte straffbart (här får du en gratis öppning att flytta målstolparna till vilka länder o.s.v.) när VI ALLA VET att all meningsfull forskning innebär att publicera och utsätta sina teorier och slutsatser för kritik och falsifieringsansatser. Det är GRUNDEN för forskning!!

Nå, KAN jag publicera min forskning utan restriktioner vad gäller teori, slutsats och fora (publikt)???

Om INTE, VAD kan jag publicera från min forskning och VAR kan jag publicera det och VILKET etablissemang sätter dessa kriterier?

Mr Google är din bäste vän.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...itut_i_Sverige

Kanske även något universitet är intresserat?
Fixa fram några sponsorer och bedriv enskild forskning går nog också, men glöm inte att en förnekarsajt fungerar dåligt att få din forskning presenterad på.

Men ett litet tips:
Berätta inte att du vill forska fram att Förintelsen aldrig inträffat.
Eller att jorden är platt.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in