2023-02-10, 21:20
Medlem
trngws avatar
Har en lite äldre bil som jag tänkte demontera dragkroken på, och sedan sälja bilen.

Det jag funderar på är vad som gäller rent registrerings och besiktnings-mässigt vid en sådan manöver.

Besiktningskraven vid montering av dragkrok på en bil har blivit betydligt enklare vad jag förstått.

Vad gäller vid demontering? Jag hade inte tänkt besiktiga bilen innan försäljningen.

Så lite nyfiken på vad som gäller.
Citera
2023-02-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Har en lite äldre bil som jag tänkte demontera dragkroken på, och sedan sälja bilen.

Det jag funderar på är vad som gäller rent registrerings och besiktnings-mässigt vid en sådan manöver.

Besiktningskraven vid montering av dragkrok på en bil har blivit betydligt enklare vad jag förstått.

Vad gäller vid demontering? Jag hade inte tänkt besiktiga bilen innan försäljningen.

Demontering kan numera ske utan krav på begränsad registreringsbesiktning.

Varför demontera om bilen skall säljas? Skall kulan nyttjas till annat?
Citera
2023-02-10, 23:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Jepp, den ska till ett annat projekt.

Så man kan bara montera bort den och så är det bra med det?
Citera
2023-02-11, 02:09
Medlem
Citat:
Jepp, den ska till ett annat projekt.

Så man kan bara montera bort den och så är det bra med det?

Ja, att den saknas skall noteras vid nästa besiktning, men ingen annan åtgärd krävs.
Citera
2023-02-11, 10:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ypgodkand-bil/

.
Citera
2023-02-11, 13:51
Medlem
Hivmannnens avatar
Kolla ditt regbevis om det står "kula" eller "demont" eller liknande. mao registrerad med drag. Om du tar bort den då så krävs en enklare registeringsbesiktning.
Citera
2023-02-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

NJAEJ!
Om det i bilens regbevis finns angivet "kula" så måste regbes genomföras.
Men sedan ungefär två decennier tillbaka finns en EU-bestämmelse att bilen inte behöver registreringsbesiktas om "kula"/draganordning monteras eller demonteras.

Tyvärr, anser jag, kan det leda till att kreti och pleti utan kunskap eller erfarenhet har rätt att montera, och demontera, draganordning.
Bilen ska dock vara typgodkänd och detsamma gäller draganordningen.
Vanliga kontrollbesiktningen okulärkontrollerar "kulan".
Men knappast att "kulan" är typgodkänd för bilen i fråga, och att monteringen är rätt gjord.
Hur många snikna "hemmapulare" har vridkmomentverktyg?
Hur många av ovanstående vet vikten/betydelsen av att avlägsna underredsmassa på "kulans" kontaktyta och betydelsen av detta på sikt?

Nej inför A3:an igen - av säkerhetsskäl.
Mycket viktigare än filvingelvarnare!
Citera
2023-02-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
NJAEJ!
Om det i bilens regbevis finns angivet "kula" så måste regbes genomföras.
Men sedan ungefär två decennier tillbaka finns en EU-bestämmelse att bilen inte behöver registreringsbesiktas om "kula"/draganordning monteras eller demonteras.

Tyvärr, anser jag, kan det leda till att kreti och pleti utan kunskap eller erfarenhet har rätt att montera, och demontera, draganordning.
Bilen ska dock vara typgodkänd och detsamma gäller draganordningen.
Vanliga kontrollbesiktningen okulärkontrollerar "kulan".
Men knappast att "kulan" är typgodkänd för bilen i fråga, och att monteringen är rätt gjord.
Hur många snikna "hemmapulare" har vridkmomentverktyg?
Hur många av ovanstående vet vikten/betydelsen av att avlägsna underredsmassa på "kulans" kontaktyta och betydelsen av detta på sikt?

Nej inför A3:an igen - av säkerhetsskäl.
Mycket viktigare än filvingelvarnare!
Även om det, vilket är fallet med alla äldre fordon med drag, finns noterat "kula" så krävs ingen begränsad reg-besiktning vid demontering, däremot om man skall byta typ av kula. Har fått detta redogjort för mig på en station här som det skulle bytas till fast drag på, fick höra hur vi skulle ha gjort! Det var på en bil årggång 2010.
Citera
2023-02-11, 22:30
Medlem
trngws avatar
Ok, då får jag kolla upp regbeviset. Tack för infon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in