2023-02-10, 22:51
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackvack
Dag 3

Något fler åhörare idag än i onsdags.

Förhör
- BVC sköterskan
- Johan
- Viktor
- Robin
- Grannen
- Sakkunnig (Niels Lynöe)

Först ut att vittna var BVC sköterskan som bl.a. berättade att hon fått ett samtal ifrån sköterskan på karolinska i samband med alternativt strax efter överskrivningen till BVC. Denna sjuksköterska på KK ska då ha förklarat om orosanmälan och att det ska ha varit ett missförstånd, precis som I och L angett i förhör. Detta kommer alltså från sjuksköterska på kk som själv hade berättat för sköterska på BVC om missförstånd mellan skiften.
Hon tyckte Lukas var intresserad och verkligen ville ta hand om sitt lilla flickebarn, hon tyckte han ställde relevanta frågor.
Hon mindes dock bara ett rivsår på näsan på fredagen när han var där med henne men det kan även ha suttit på annan plats på kroppen kom det fram senare. Hon var dock säker på att det fanns ett rivsår. (Detta är ju bekräftat från flera håll och satt på bålen och orsakat av hunden enligt hans utsago)
I övrigt inget speciellt vad jag minns.

Johan hade ingen aning om hur Lukas tog det att Johan flyttade in i huset. Dom pratade inte om det så mycket.
Nu när man hört några förhör så sticker Johan ut aningens när det handlar om att beskriva Isabella som person. Han verkar dock ha tagit väl hand om familjen innan Lukas fanns där och uppfattade att han fortfarande är kompis med isabella så kan ju ha med lite smått rädsla för friktion att göra.

Högst oklart om Viktor och Isabella fortfarande dejtar. Viktor visste nästan ingenting, minndes inte ens vad han skrivit för meddelanden i samband med händelsen. Det talar kanske för att dom fortfarande träffas?

Robins förhör var spännande!
Han fick frågan om hur Isabella är som person och beskrev henne som manipulativ, kontrollerande samt äger inte sina problem.
Varför grabbarna var hos Isabella och Lukas på sommaren var pga Isabellas fulspel. Hon hade erbjudit sig att barnen skulle vara där men Robin ska ha sagt nej till detta sen hade barnen kommit till Robin och vart glada då Isabella berättat för dom att dom ska vara hos mamma på sommarlovet och Robin antydde att det enbart handlar om att Robin då blir den "dumma" föräldern om han säger nej till barnen i det läget. Lät som det hänt förut när hon inte verkar få sin vilja igenom.
Jag uppfattade det som att han suckade och bet sig i kinden för att skydda barnen från skitprat från deras mor, detta var dock inget han sa själv.
Robin ska dock ha pratat med Lukas så snart han förstod hur det stod till där hemma och erbjudit sig ta semester eller ringa fritids om aktivera platsen.
Lukas tyckte det var kul att ha grabbarna.
Robin svarade också att hans uppfattning är att Lukas hade sagt till om det verkligen blev för mycket. Han ska inte ha upplevt Lukas som trött som i utbränd utan snarare trött och besviken på att relationen till mamman strandat.
Robin bekräftade kraftigt understimulerad hund som var väldigt glad och social men extremt energisk och hoppig. Han hade till och med hjälp Isabella och Lukas att leta efter den vid något tillfälle när den rymde i samband med barnhämtning.
I stort bekräftade Robin allt Lukas sagt om Isabella.
Han fick också frågor om pojkarnas diagnoser och dom verkade inte vara så stor belastning pga detta som vissa vill göra gällande här, den stora killen hade ett autismspektra med särskild begåvning, han var/är väldigt långt fram när det gäller känslor och matematik framförallt. Denna pojke beskrevs som väldigt med i matchen men behövde struktur och rutiner. I övrigt två glada pojkar som bråkar väldigt sällan och verkligen tyckte om Lukas enligt pappan.

Det var lite infekterat mellan åklagare och försvarare vid några tillfällen och min samlade bedömning är att åklagaren verkar besvärad.

Missade dessvärre Niels Lynöe men googlade lite på honom, inget dåligt CV där inte.
Bl.a. ordförande i expertpanelen som gjorde SBU:s rapport om triaden.

Rapporten kan läsas via denna länk.
https://www.sbu.se/sv/publikationer/kunskapsluckor/triaden-vid-misstankt-skakvald/

- Oavsett vad vissa här inne säger så är det nu bekräftat att Lukas, Robin och garanterat Johan (oavsett vad han säger) med har alla levt under otroligt stora påfrestningar.
- Och för att bidra lite mer till tråden lät det som att stora pojken absolut inte går att påverka i den utsträckning som det spekulerats här, den lilla kan dock vara lite svävande i berättelserna, som ett typiskt barn, enligt deras far.
Robin är absolut inte påverkad av Lukas.
- Läste man mellan raderna så bekräftas allt detta även av Johans förhör som inte sa så mycket om Isabella rätt ut.
- Viktor visste ingenting. Absolut ingenting. Knappt om dom dejtat eller inte. Han mindes inte ens att han skrivit enkla frågor till henne på snap i samband med händelsen. Han visste knappt om hon har varit hos honom mer än under natten mellan söndag och måndag
Det du säger är alltså Robin berättade om sitt eget bristande ansvar och försökte skylla det på Bella
Kul och tragiskt att få höra vilken ynkedom han är.
Citera
2023-02-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Återigen tack för sakligt inlägg, låter ju lite utifrån det du skriver att V skyddar sig själv och Isabella från att bekräfta det alla tänker. Att hon är en loser till mamma och han är en loser som är med henne.

Skönt att höra att R bekräftar Ls bild av situationen och Bella. Samt att barnen inte är lättmanipulerade.

En fråga, men det kanske du inte vet, har Isabellas familj varit där? Tänker att om mitt barnbarn mördats som det påstås då att man velat vara på plats för att stötta sitt barn? Tycker de verkar väldigt frånvarande i Isabellas liv. Är hennes syster på plats?

Ju mer som kommer fram inser man ju hur ensamma både Isabella och Lukas är, deras familjer verkar ju inte haft någon närmare kontakt eller koll på familjesitUationen i någon större utsträckning.

Oj, inte en susning!
Citera
2023-02-10, 23:00
Medlem
silopsilops avatar
Johan är som vanligt den enda som berättar hur det var och tar ansvar för sin del.
Det är Johan som är den bästa föräldern till pojkarna och det har alltid varit så.
Robin är en bifigur som folk tycker synd om.
Inte svårt att förstå att han vill kela med Lukas.
Buhu hon valde bort oss.
För Johan buhu
Citera
2023-02-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Johan är som vanligt den enda som berättar hur det var och tar ansvar för sin del.
Det är Johan som är den bästa föräldern till pojkarna och det har alltid varit så.
Robin är en bifigur som folk tycker synd om.
Inte svårt att förstå att han vill kela med Lukas.
Buhu hon valde bort oss.
För Johan buhu

Jag tror nog att alla hennes karlar varit bättre förälder än henne vare sig de varit pappor till barnen än henne! Känns som barnen brytt sig mer om Lucas, Johan och Robin än sin egen mor…..!
Citera
2023-02-10, 23:09
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Återigen tack för sakligt inlägg, låter ju lite utifrån det du skriver att V skyddar sig själv och Isabella från att bekräfta det alla tänker. Att hon är en loser till mamma och han är en loser som är med henne.

Skönt att höra att R bekräftar Ls bild av situationen och Bella. Samt att barnen inte är lättmanipulerade.

En fråga, men det kanske du inte vet, har Isabellas familj varit där? Tänker att om mitt barnbarn mördats som det påstås då att man velat vara på plats för att stötta sitt barn? Tycker de verkar väldigt frånvarande i Isabellas liv. Är hennes syster på plats?

Ju mer som kommer fram inser man ju hur ensamma både Isabella och Lukas är, deras familjer verkar ju inte haft någon närmare kontakt eller koll på familjesitUationen i någon större utsträckning.
Viktor kan väl inte ha någon som helst åsikt om henne som mamma.
Dom har precis inlett ett förhållande och han har inte ens sett henne mer än kort med Elliot som mamma när Lukas dödar barnet.
Citera
2023-02-10, 23:11
Medlem
Citat:
Så i din familj så ska den som går hemma ha fritid och vila medan den som jobbar först heltid på jobbet sköter studierna och sedan fixar barn och hushåll.
Funkar normalt inte så nej.
Nej om jag läser förhören så pratar man inte om någon längre tid än dom tre veckor det gäller.
Hon arbetar så att hon är trött när hon kommer hem är knappast hjärnforskning att räkna ut.
Du kanske skulle prova heltidsarbete du också så du får känna på det.
Det normala är att den som går hemma tar lejonparten när det gäller hushåll och barnskötsel.

Men kära hjärtanes! Du tror på riktigt att vara hemma med barn, 3!!!! Barn är någon semester?
I normala familjer så jobbar ena föräldern och den andra är hemma, efter jobbet så kommer hen hem och sen delar man på ansvaret hemma!
Att jobba när man har småbarn är rena semestern.
Citera
2023-02-10, 23:13
Medlem
Citat:
Det du säger är alltså Robin berättade om sitt eget bristande ansvar och försökte skylla det på Bella
Kul och tragiskt att få höra vilken ynkedom han är.

Jag beskriver vad jag uppfattade, blir dock aningens vinklat då jag plockar ut det mest relevanta.

Jag upplevde absolut inte att Robin pratade illa om Isabella utan snarare berättade hur hon är som person vilket han uppenbart tyckte var jobbigt. Han sa till och med rätt ut "usch detta blir ju jobbigt att svara på, det är mina barns mamma ju..".

Hans förhör bekräftar det som framkommit sedan tidigare, inte mer än så.
Jag kan ju dock tillägga att jag överhörde när han pratade med någon i en paus och då beskrev han även positiva egenskaper och sidor som hon har så jag upplevde att han inte vill kasta henne under bussen på något sätt.

Jag upplevde nog inte han som en ynkedom snarare tvärtom.

Däremot så stärks ju åklagarens linje av att R klargör att hon är den personen han beskrev så du borde ju se det som en bra sak då du som inte ens är på plats och tar del av all bevisning är så säker på vad som hänt.
Citera
2023-02-10, 23:16
Medlem
Citat:
Det är ännu mer tjatigt när ni i flocken försöker slita allt hon är i stycken
Jag förstår att du inte förstår vad jag menar.
Ni hyenor är blodtörstiga men inte särskilt smarta.

Nej det är faktiskt mer tjatigt att du hela tiden kommer till hennes försvar.
Även om männen runt henne brister i sitt föräldraansvar så gör det inte henne till en bättre mamma eller människa. Hon är precis lika dålig för det.
Citera
2023-02-10, 23:16
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormortillfem
Jag tror nog att alla hennes karlar varit bättre förälder än henne vare sig de varit pappor till barnen än henne! Känns som barnen brytt sig mer om Lucas, Johan och Robin än sin egen mor…..!
Nej
Robin som slänger in barnen hos en psykopat som dödar sitt barn är inte det.
Han är i bästa fall aningslös men mer troligen en egoist som struntade helt i dom risker han utsatte sina barn för trots att Lukas berättade för honom hur jobbigt allt var.
Robin är inte en bättre förälder än Bella.
Lukas dödade deras barn.
En rätt usel förälder alltså.
Johan fanns där och levde med Bella i ett fungerande förhållande i drygt fyra år.
Barnen vänder sig till Johan när Lukas är dum
Johan är barnens förälder och tillsammans med Johan har Bella och Johan skapat en bra tillvaro för barnen.
Så både Johan och Bella är bättre än Robin ynkrygg och Lukas barnamördaren.
Citera
2023-02-10, 23:17
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackvack
Jag beskriver vad jag uppfattade, blir dock aningens vinklat då jag plockar ut det mest relevanta.

Jag upplevde absolut inte att Robin pratade illa om Isabella utan snarare berättade hur hon är som person vilket han uppenbart tyckte var jobbigt. Han sa till och med rätt ut "usch detta blir ju jobbigt att svara på, det är mina barns mamma ju..".

Hans förhör bekräftar det som framkommit sedan tidigare, inte mer än så.
Jag kan ju dock tillägga att jag överhörde när han pratade med någon i en paus och då beskrev han även positiva egenskaper och sidor som hon har så jag upplevde att han inte vill kasta henne under bussen på något sätt.

Jag upplevde nog inte han som en ynkedom snarare tvärtom.

Däremot så stärks ju åklagarens linje av att R klargör att hon är den personen han beskrev så du borde ju se det som en bra sak då du som inte ens är på plats och tar del av all bevisning är så säker på vad som hänt.

Och åklagarens linje här är alltså att L ska ha haft motiv att skada J pga den psykiska belastning I kan tänkas ha utsatt honom för?
Citera
2023-02-10, 23:19
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Nej
Han är i bästa fall aningslös men mer troligen en egoist som struntade helt i dom risker han utsatte sina barn för trots att Lukas berättade för honom hur jobbigt allt var.
Lukas dödade deras barn.
Johan fanns där och levde med Bella i ett fungerande förhållande i drygt fyra år.
Johan är barnens förälder och tillsammans med Johan har Bella och Johan skapat en bra tillvaro för barnen.

När vi inte gillar vittnesmålen attackerar vi personen. Klassiker.
Citera
2023-02-10, 23:19
Medlem
Citat:
Nej
Lukas dödade deras barn.

Tror nog att du får slänga in I i den skaran också då för hon lämnade ju också sina barn hos en psykopat isf.
Så enligt dina beräkningar så är det endast Johan som är bra. I är precis lika värdelös som de andra då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in