2023-02-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Över tid så har fastigheters ökat i värde. Vi får väl se hur priserna kommer att ändras med inflation och energikris.
Nu kommer fler intressanta faktorer in som t.ex. gängkrigen.

Områden med mycket dödskjutningar skulle jag inte vilja bo i. i de här områdene kan man antagligen räkna med kraftigare prisjusteringar.

å andra sidan så kan man tänka sig att områden där våldet inte är lika närvarande står bättre pall för prisfallet.

I de här utsatta områdena kommer ingen vår. Det blir som i GOT - Winter is coming

”Över tid” kan vara decennier.

Har du tid att vänta 2040-talet innan du får tillbaka värdet på din bostad i reella termer?

Den japanska börsen kraschade för 40 år sedan - och har fortfarande inte återhämtat sig NOMINELLT. Reellt vågar jag inte ens tänka på.

Svensson har levt i en dröm i årtionden. Dags att betala tillbaka till banken.
Citera
2023-02-10, 23:07
Medlem
Läste i DN idag om en stackars invandrare som i maj 2022 skrev på köpehandlingar för ett hus i Upplands väsby. Nu är han chockad för hade han vetat att räntan skulle bli så hög skulle han aldrig köpt huset säger han till DN. Vilken idiot missade i maj 2022 att räntan skulle höjas och att elpriset skulle bli dyrt? Han tycker alltså att räntan nu är chockerande dyr trots att banken kalkylerat med säkert dubbelt så hög ränta. Nu måste han jobba dygnet runt och det går knappt runt nu, han lär nog bli ledsen när banken höjer hans ränta med ytterligare en procentenhet. Undra hur länge det dröjer innan det kommer ut en stor gul trävilla i Upplands väsby på kronofogdens sida. När man läser om sådana personer inser man hur jäkla illa ställt det egentligen kan vara och att det inte är märkligt om det skulle bli om inte krasch så en djupdykning av priserna på bostäder.
Citera
2023-02-10, 23:21
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
”Över tid” kan vara decennier.

Har du tid att vänta 2040-talet innan du får tillbaka värdet på din bostad i reella termer?

Den japanska börsen kraschade för 40 år sedan - och har fortfarande inte återhämtat sig NOMINELLT. Reellt vågar jag inte ens tänka på.

Svensson har levt i en dröm i årtionden. Dags att betala tillbaka till banken.

Om jag har tid? Klart jag har tid.
Värdet för på min fastighet för 10 månader sen realiserades ju aldrig. För min del är det enda intressanta att dyrare objekt sjunker i pris så att jag kan köpa nåt större utan att vara tvungen att lasta in ännu mer kapital.
Vi får väl se vad som händer med bostadsmarknaden...

Jämförelsen med Japan är ju tveksam.
Kanske mest med tanke på med de enorma kulturella skillnaderna och den åldrande befolkningen tillsammans med en kraschande demografin.
Citera
2023-02-10, 23:30
Medlem
Funderar på att komma in på BR-marknaden detta år.
Det måste man ju göra förr eller senare trots att ens position på hyresmarknaden är helt ok (9k/mån) och där skulle vi kunna bo kvar i 5 år till ungefär.

Har 1 MSEK i insats och får låna max 5,5 MSEK, så bostaden får (uppenbarligen) max kosta 6,5 MSEK.
Hushållet har cirka 75k i disponibel inkomst per månad och vi värdesätter boende väldigt högt.
En boendekostnad i termer av disponibel inkomst per månad på 1/3 kan vi ta utan problem (alltså 25k/mån).

Vad tror ni? bör man ha is i magen och avvakta till våren? Sommaren? Hösten?

Tar gärna högre räntor nu till lägre pris och väntar in vändningen om några år...

Vad hade ni gjort?
Citera
2023-02-10, 23:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/enskede/gotaforsvagen/544692?utm_source=facebook&utm_medium=newsfeed&utm _campaign=adfenix&fbclid=IwAR34oHCzFlz3qcmgdLBmkFH Ulx9VuPcAAbed5u5ffkv0RUCWlBpCfZflgKw_aem_Acb_5naSU YFFN2UVwVHDAdpl0l0 UhUMzUFWZxIfmv8ytD0w5CDlV-lZpvLYQpCZqRvSn0XRln_NTM9KgaBcgWWoLFnLHVYOJO8T-Hk0XQMSWv12KX9umc7a9XDRtCU4 44BE

Mäklarspråket på denna villa citat ” Vill du ha en bostad att vara stolt över, som får folk att imponeras av när de kommer på besök? Då kan detta absolut vara något för dig! ”

Den mediokra kartong, kolla insidan! 5 miljoner i utgångspris. Avgift 7200.
Hur tror ni det går?
Citera
2023-02-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutaDeMadre
Funderar på att komma in på BR-marknaden detta år.
Det måste man ju göra förr eller senare trots att ens position på hyresmarknaden är helt ok (9k/mån) och där skulle vi kunna bo kvar i 5 år till ungefär.

Har 1 MSEK i insats och får låna max 5,5 MSEK, så bostaden får (uppenbarligen) max kosta 6,5 MSEK.
Hushållet har cirka 75k i disponibel inkomst per månad och vi värdesätter boende väldigt högt.
En boendekostnad i termer av disponibel inkomst per månad på 1/3 kan vi ta utan problem (alltså 25k/mån).

Vad tror ni? bör man ha is i magen och avvakta till våren? Sommaren? Hösten?

Tar gärna högre räntor nu till lägre pris och väntar in vändningen om några år...

Vad hade ni gjort?

Så länge riksbanken höjer ränten så kommer bostadsmarknaden att gå ner. Finns inget som talar för uppgång de kommande månaderna - tvärtom vi ska ner.
Citera
2023-02-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/enskede/gotaforsvagen/544692?utm_source=facebook&utm_medium=newsfeed&utm _campaign=adfenix&fbclid=IwAR34oHCzFlz3qcmgdLBmkFH Ulx9VuPcAAbed5u5ffkv0RUCWlBpCfZflgKw_aem_Acb_5naSU YFFN2UVwVHDAdpl0l0 UhUMzUFWZxIfmv8ytD0w5CDlV-lZpvLYQpCZqRvSn0XRln_NTM9KgaBcgWWoLFnLHVYOJO8T-Hk0XQMSWv12KX9umc7a9XDRtCU4 44BE

Mäklarspråket på denna villa citat ” Vill du ha en bostad att vara stolt över, som får folk att imponeras av när de kommer på besök? Då kan detta absolut vara något för dig! ”

Den mediokra kartong, kolla insidan! 5 miljoner i utgångspris. Avgift 7200.
Hur tror ni det går?

Idioter finns alltid. Ingen smart köper något nu.
Citera
2023-02-10, 23:43
Medlem
Lagerthas avatar
Vad är det medborgarna inte ska veta?

https://www.svd.se/a/wAndqn/konkurrensverket-stoppar-farsk-bostatistik
Citera
2023-02-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Om jag har tid? Klart jag har tid.
Värdet för på min fastighet för 10 månader sen realiserades ju aldrig. För min del är det enda intressanta att dyrare objekt sjunker i pris så att jag kan köpa nåt större utan att vara tvungen att lasta in ännu mer kapital.
Vi får väl se vad som händer med bostadsmarknaden...

Jämförelsen med Japan är ju tveksam.
Kanske mest med tanke på med de enorma kulturella skillnaderna och den åldrande befolkningen tillsammans med en kraschande demografin.

Hur tror du bostadsmarknaden skulle må ifall invandringen till Sverige stannar upp och 1 miljon skickas hem?

Svenska kvinnor föder 1,7 barn i snitt.

Vi går mot det japanska ödet utan invandring.
Citera
2023-02-10, 23:47
Bannlyst
Tror ni det är slumpen att media hetsar om terrorism osv nu när marknaden är på väg ner? Dom är några onda jävlar dom där mediaföretagen
Citera
2023-02-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Vad är det medborgarna inte ska veta?

https://www.svd.se/a/wAndqn/konkurrensverket-stoppar-farsk-bostatistik

Att svensk medelklass är på väg mot utblottning?

Panik kommer att spridas inom några få månader när värdet på villan är lägre än bolånet.
Citera
2023-02-10, 23:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Hur tror du bostadsmarknaden skulle må ifall invandringen till Sverige stannar upp och 1 miljon skickas hem?

Svenska kvinnor föder 1,7 barn i snitt.

Vi går mot det japanska ödet utan invandring.

Men nu har vi invandring och det ser inte ut som att det kommer att ändra på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in