Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Följande fråga kom på förra provet, men det verkar stå still hos mig av någon konstig anledning när jag går igenom det i efterhand.
En 24,0 cm lång fiolsträng har grundfrekvensen 480 Hz. Vilken är frekvensen för första övertonen?
Hur ser lösningen ut? Jag kan ju i huvudet anta att det borde bli 480 * 2, men kan inte riktigt förklara/härleda det tidigare förutom att vid grundton är L = lambda/2 och vid första övertonen L = lambda.
Det enda du behöver känna till är fourierserieutveckling. Detta handlar inte om stående vågor, som någon skrev.
Att det är en fiolsträng är viktigt.
Hade det varit klarinett hade svaret varit 480*3. Klarinett saknar nämligen udda övertoner (1:a, 3:e, 5:e överton) för att den ger ifrån sig en symmetrisk vågform, liknande en fyrkantvåg, som blir likadan om man vänder den uppochned. De flesta musikinstrument har inte en symmetrisk vågform. T.ex. liknar vågformen från en fiolsträng en sågtandsvåg. Därmed innehåller den både grundton, 1:a, 2:a, 3:e överton osv (dvs 1:a, 2:e, 3:e och 4:e delton, eller det som på engelska heter 1st, 2nd, 3rd, 4th harmonic).
Hade det varit en flöjt hade övertonerna knappt hörts för en flöjt ger nästan ifrång sig en fyrkvantvåg.