2023-02-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60minuter
Fast du fattar väl att dagens ungdomar bli påverkade av vad som sker i media? De använder sociala medier hela tiden och lever sitt liv därefter. Kolla bara hur manipulerade dagens generation är av Hollywood, det är väl självklart att de tar efter dumpen med tanke på att det sker på nätet. Dagens generation vill ta efter allting som händer på nätet.

Dagens?

Visst har vi haft internet ett bra tag nu? Och Hollywood har väl påverkat unga i flera decennier i över femtio sextio år i alla fall.
Citera
2023-02-10, 09:47
Medlem
stickan888s avatar
Är det någon som har en rebus, på joggaren nr.191?
Citera
2023-02-10, 10:00
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ditt inlägg förklarar så mycket.
Exakt vad förklaras? Mer än att minst en av mina kollegor vid minst ett tillfälle har sagt att Dumpen är kriminella?
Citera
2023-02-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Barn skalla inte syssla med sådant och de ska inte uppmuntras till sådant därav. Men kanske de eller någon de känner har råkat illa ut och de känner att vuxenvärlden och rättsväsendet och skolsyster inte är dem till hjälp på något sätt kring det.

Och därför är ju Dumpen perfekt som startskott på ökad medvetande kring frågor kring sexuella övergrepp, våldtäkter och utpressning för bilder som tagits och skickats. Eller ännu värre vuxna som har våldtagit och dokumenterar det som kör med utpressning mot barnet som ser som enda utväg att ta livet av sig. Det är barns väl och ve som är viktigt. Inte våldtäktsmän.

Det har inte slagit dig att de här ungarna faktiskt uppmuntrats till sina handlingar av just Dumpen?

Om du vill öka medvetandet kring övergrepp, våldtäkter och utpressning så är förmodligen alla andra sätt än dumpen en bättre väg att gå.
Citera
2023-02-10, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pimpinellaw
Du skriver lite motstridigt. Du har upprepande gånger nämnt att just ungdomar/tonåringar vet precis vad de vill och är mogna nog att ta egna beslut vad gäller deras liv men samtidigt är det så lättmanipulerade och hjärntvättade av Hollywood (en metafor jag inte begriper alls) och sociala medier.
Det är sant att tonåringar överlag är lättpåverkade, se bara på ett skolfoto med 14-åringar, de ser i princip likadana ut. Jag var själv likadan, iaf vad gällde kläder och smink. Men jag hade min grundläggande värderingar redan från början och de ändrades inte nämnvärt. Och har sett det på mina barn, vad de tyckte var så bra för en vecka sedan är rena skräpet idag. Med mognad kommer förhoppningsvis också en insikt för vad man gillar för vad man tycker är rätt och fel osv.

Man kan vara lätt manipulerad och hjärntvättad på olika sätt.Det inte bara 14 åringar som är påverkade utan hela samhället egentligen oavsett om de är 14 eller 25. Allt är en enda moralkaka, och det är på grund av sociala medier och Hollywood som alla ha den här hysterin som idag finns.
Citera
2023-02-10, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Dagens?

Visst har vi haft internet ett bra tag nu? Och Hollywood har väl påverkat unga i flera decennier i över femtio sextio år i alla fall.

Du har rätt Hollywood ha haft viss påverkan under en period,fast inte i närheten som de senaste tio åren. Många idag tror nästan att vi lever i Kalifornien och vill att vi ska leva efter deras kultur. Så var det med den svenska kulturen, precis som att Sverige inte har fått nog med inflytande från andra kulturer.
Senast redigerad av 60minuter 2023-02-10 kl. 10:15.
Citera
2023-02-10, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Det har inte slagit dig att de här ungarna faktiskt uppmuntrats till sina handlingar av just Dumpen?

Om du vill öka medvetandet kring övergrepp, våldtäkter och utpressning så är förmodligen alla andra sätt än dumpen en bättre väg att gå.

Klart att ungdomarna uppmuntras till att ta efter någonting som hände på sociala medier. Åldersskillnader är ju väldigt tabu numera i Sverige och de har hittat en grupp de kan hålla på med utan att någon bryr sig.

Det skulle inte förvåna mig om mer och mer unga killar och tjejer börjar utpressa äldre män på pengar ”annars hänger jag ut dig på nätet” lixom ”ge mig 20 000 kr annars hänger jag ut dig” det är inte bara gamla gubbar med ölmage som kan vara manipulerande, även tonåringar kan va de emot både jämn gamla och äldre personer.
Senast redigerad av 60minuter 2023-02-10 kl. 10:20.
Citera
2023-02-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar

Ungar nu alltså som fjortonår. Det finns en massa vuxencontent som ungar kan inspireras av. Tror inte att Dumpen är speciellt utmärkande där. Det har slagit mig att det nog inte är så.
Citera
2023-02-10, 10:27
Medlem
Citat:
Klart att ungdomarna uppmuntras till att ta efter någonting som hände på sociala medier. Åldersskillnader är ju väldigt tabu numera i Sverige och de har hittat en grupp de kan hålla på med utan att någon bryr sig.

Det skulle inte förvåna mig om mer och mer unga killar och tjejer börjar utpressa äldre män på pengar ”annars hänger jag ut dig på nätet” lixom ”ge mig 20 000 kr annars hänger jag ut dig” det är inte bara gamla gubbar med ölmage som kan vara manipulerande, även tonåringar kan va de emot både jämn gamla och äldre personer.

Om det finns en stor marknad av äldre män som går att pressa pengar av så får väl gubbar lära sig att nätet kan vara farligt. De får förstå att de inte kan lämna ut uppgifter om sig själva och samtidigt skicka filmer de där runkar och samtidigt säger störda idiotsaker.

Men Dumpen har inte ansvar för gäddorna där heller. De får ta ansvar för sig själv. Menar du att gäddorna är utvecklingsstörda eller varför kan de inte klarar av livet?
Citera
2023-02-10, 10:48
Medlem
Nån som vet vart Saras inlägg om"Kapten Morgan har varit befälhavare på segelfartyget Svea i en herrans massa år. Genom alla år har han beordrat sin besättning att ösa vartefter det läcker""

Eller tog hon bort det?
Citera
2023-02-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Har följt Dumpen sedan starten och sett alla gäddorna både en och två gånger. Men tror nu att jag har förstått deras betande och varför dom är så naiva. Ta polisen som kom till mötet med en filt i framsätet som han skulle lägga över flickan så ingen såg henne när han körde in i garaget. Har var 100% säker på att ett litet barn vile träffa han för sex. Så vad har jag kommit fram till då. Jo dessa gäddor är födda med denna störning och dom vet inte något annat. Så i deras värd är det helt naturligt med pedofili. Att dom skäms när dom blir påkomna beror på att dom läst att pedofili är fel. Det är inte vad dom tycker själva utan enbart vad dom läst att folk tycker. Men egentligen förstår dom inte varför det är fel när det känns så rätt i deras hjärna.

Så är det ju. En annan sak som gör att de inte förstår att barn inte vill ha sex med dem att de inte bryr sig ett skapande grand i vad barnet vill. De känner att nu ska jag lura ett barn att ha sex med mig och när de inte får motstånd så är de övertygade om att de har varit duktiga. De har lyckats köra över barnets vilja. För så är det ju när de kontaktar riktiga barn också.

Varför de tror att Dumpensbarnkonton vill träffa dem är för att de ser sig som duktiga manipulatörer och är nöjda över att det gick så enkelt denna gång. Andra gånger får de mer motstånd och de kanske egentligen tycker det är roligare fast på ett annat sätt.

Huvudsaken är att vad barnet vill i situationen är helt ointressant. De kan fråga vad åt du till lunch och få svaret att de var pannkaka och då slänger de fram en runkvideo.

Och det är väl de som är kritiken till Dumpen att de "lurar" männen, man tycker inte att man borde få "lura" männen. Men om sanningen ska fram och det ska den så har de lurat sig själv vad gäller Dumpen. Men ingen kritik kommer till att gäddorna manipulerar=lurar barn till att träffa dem. Vi vet inte där hur många som våldtar barnet med våld eller om det bara är genom att få barnet att ge med sig eller att barnet visar sig vilja men inte kan ge samtycke. Våldtäkt i vilket fall som helst.

Kritiken från vissa gäller bara att Dumpen har lurat lurarna. Och det är inte slumpen ... att de hamnar på Dumpen!
Citera
2023-02-10, 10:53
Medlem
pimpinellaws avatar
Citat:
Man kan vara lätt manipulerad och hjärntvättad på olika sätt.Det inte bara 14 åringar som är påverkade utan hela samhället egentligen oavsett om de är 14 eller 25. Allt är en enda moralkaka, och det är på grund av sociala medier och Hollywood som alla ha den här hysterin som idag finns.

Ja det är din åsikt. Och att bli hjärntvättad av sociala medier eller av Hollywoods inflytande är stört omöjligt. Det är inte så lätt att hjärntvätta människor. Påverkade absolut…precis som människan varit under hela vår historia.
Men att det krävdes en uppvakning vad gäller övergrepp från när jag var tonåring är helt uppenbart. När det var något som hände som man kände ett obehag för och berättade detta så fick man till svar; pojkar är pojkar. Han gillar nog bara dig. Men känslorna fanns att det var något som var fel… Och en del äckelgubbar som stirrade och kommenterade…lika vidrigt då som nu men nu har man iaf kommit till insikt att det faktiskt skadar barn mer än vad man trott.
Och inte pga att man fått det inpräntat för det var tvärtom…att man fick istället höra att det var inte så farligt. Jag har hört historier från kvinnor i äldre generationer som berättar om deras upplevelser med just övergrepp och hur de blivit påverkade under hela deras liv…och då fanns det ingen som lyssnade och om någon någonsin lyssnade då var det ändå något som sopades under mattan.
Förhoppningsvis så blir det bättre…men jag har en dotter och en son…och där dottern är den som fått höra mycket…som blivit antastad…men jag har iaf lärt henne att det är aldrig okej och att hon alltid ska berätta för någon vuxen och det har hon gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in