2023-02-09, 17:52
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Så bara för att det inte stämmer in på dig så är det skitsnack?

Finns undantag i alla kategorier.

Ja det är skitsnack att generalisera som du gjorde.
Citera
2023-02-09, 18:33
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
JA, man kan vara misstänkt trots att man inte är häktad.
Och, JA, hon är fortfarande misstänkt. Men misstankarna har försvagats och därmed är hon på fri fot. Men fortfarande misstänkt.
Det är FAKTA.
Undrar vilka som är "lågbegåvade idioter", ni som tror att alla misstänkta måste sitta häktade?
Är man misstänkt för mord sitter man häktad. Idiot. Det du skriver är helt fel.
Citera
2023-02-09, 19:26
Medlem
gingerladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Fast de har han ju fått nu, efter han blivit frihetsberövad. Han gick mig veterligen inte på några sömntabletter när situationen uppstod. Tvärtom sov han väldigt lite.

En annan sak jag reagerade på i FUP:en är att L vid något tillfälle säger att Junie somnar för kvällen vid 23 och vaknar när I går upp till jobb vid 5. Är det ingen annan som tänkt på att det här är *otroligt* lite sömn för en bebis? En femmånaders "ska" sova 11-12h på natten och 3-4 till på dagen. Har det uträtts om systematisk sömnlöshet kan påverka en bebis andra system, alltså är det lättare att t ex sluta andas, blöda osv vid sömnbrist?
Haha du har inga barn antar jag 😂 Är extremt få bebisar som sover så många timmar i ett streck, det är till och med farligt för dem. De ska ha mat minst efter 8 timmar, vanligast är var fjärde timme.
Citera
2023-02-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gingerlady
Haha du har inga barn antar jag 😂 Är extremt få bebisar som sover så många timmar i ett streck, det är till och med farligt för dem. De ska ha mat minst efter 8 timmar, vanligast är var fjärde timme.

Är nog från barn till barn och om de växer som de ska enligt sina kurvor på BVC. tre av våra fyra barn har sovit hela natten mellan 19-06 i ett svep sen de var ca 5-6 månader och sovit ett par timmar utspritt under dagen. Fjärde barnet sov samma tider men vaknade vid 00 tiden för att äta en flaska fram till hen var ca 1,5. Alla fyra har följt sina kurvor på BVC och vart tidigt utvecklade.
Och var ju J prematur och jag minns inte nu hur hon låg till med sina kontroller på BVC men spontant tänker man att hon kanske behöver äta oftare och sova mer? 🤔
Men L sa i förhör att de sov fram till 10-11 på fm tillsammans sen om jag inte minns fel så hon sov nog det hon skulle.
Citera
2023-02-09, 20:05
Medlem
Vad folk äter på häkten eller hur många timmar barn sover tillför inte riktigt något till diskussionen, det är OT (och varierar säkerligen från häkte till häkte och från barn till barn)

OnT: I morgon är det förhör med både Johan och Victor. Någon som planerar att vara på plats, och kan ge en uppdatering efteråt?
Citera
2023-02-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Vad folk äter på häkten eller hur många timmar barn sover tillför inte riktigt något till diskussionen, det är OT (och varierar säkerligen från häkte till häkte och från barn till barn)

OnT: I morgon är det förhör med både Johan och Victor. Någon som planerar att vara på plats, och kan ge en uppdatering efteråt?

Absolut är det lite OT, dock började det med en fråga om hur J sov och om det var onormalt lite.

Hoppas någon kan närvara imorgon och vill uppdatera oss här i tråden! Väldigt synd att man bor för långt bort.
Citera
2023-02-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Absolut är det lite OT, dock började det med en fråga om hur J sov och om det var onormalt lite.

Hoppas någon kan närvara imorgon och vill uppdatera oss här i tråden! Väldigt synd att man bor för långt bort.

Kvackkvack skrev att även R ska förhöras imorgon!
Mycket intressant trio, hade vart spännande och höra om det finns några skillnader på berättelserna.
Citera
2023-02-09, 21:22
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gingerlady

Jo, jag har ju det. Inte nånstans har jag skrivit att de ska sova så länge i sträck, men däremot läggas för kvällen och sen äta x antal gånger. Det jag protesterade emot var alltså att de sa att Junie "läggs för kvällen" vid 23 och hennes dag börjar vid 5.

Jag har precis sövt om min sexmånaders som absolut inte sover några hela nätter, så jag vet
Citera
2023-02-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Jo, jag har ju det. Inte nånstans har jag skrivit att de ska sova så länge i sträck, men däremot läggas för kvällen och sen äta x antal gånger. Det jag protesterade emot var alltså att de sa att Junie "läggs för kvällen" vid 23 och hennes dag börjar vid 5.

Jag har precis sövt om min sexmånaders som absolut inte sover några hela nätter, så jag vet

Barnet kanske vaknade när Isabella gick till jobbet tidiga morgon, åt flaska, somnade om. Fortfarande inget vi kan veta och därav inte av intresse.

OnT: ja försvaret har ju ett par preliminära vittnen i morgon, förutom de sakkunniga.

Edit, menade nedre svaret till postaren innan, att ja det kan ju betyda att Robin ska vittna.
Citera
2023-02-09, 22:07
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Ja, men larmsamtalet var väldigt avvikande.

Intressant som sagt. OM han nu är oskyldig varför han var så. När det gäller att han inte gjorde HLR kan de bero på att han var rädd?

Låter som larmsamtalet kanske åren stor bidragande faktor att han sitter där han sitter, åtalad, hade det låtit annorlunda så kanske bemötandet från sjukvårdare osv blivit annorlunda.

Är så svårt att veta hur folk agerar vid trauma, tänker lite som de som utsätts för våldtäkt som blir helt förstenade, jämför inte men menar att folk kan reagera så annorlunda, antingen gör motstånd i panik eller helt frusen.

Eller är han skyldig, och skakade henne, frågan är ju bara när då ingen hört henne skrika, samt borde han inte erkänt nu? Tycker han är så öppen med hela situationen så hade han skakat henne så hade han brutit ihop vid det här laget och erkänt.

Troligtvis får vi aldrig veta.
Citera
2023-02-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruttigRot
Tror jag sett denna tidigare. Det fallet var väl på grund av en underliggande benskörhetssjukdom eller liknande som läkare missade. Enligt FUP verkar det som om att dom gjorda grundliga prover kring just underliggande sjukdomar som kan orsaka liknande symptom?

Nja. De pratar med 3 familjer som sökt vård för sina barn av olika anledningar där sjukvården gjort orosanmälningar och barnen blivit omhändertagna enligt LVU men det jag ville belysa var forskningen om skakvåld i klippet. Det har visst framkommit massa ny viktig forskning som det inte tas full hänsyn till när man ställer diagnosen "shaken baby syndrome" idag.

Titta, det var mycket intressant!
Citera
2023-02-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Intressant som sagt. OM han nu är oskyldig varför han var så. När det gäller att han inte gjorde HLR kan de bero på att han var rädd?

Låter som larmsamtalet kanske åren stor bidragande faktor att han sitter där han sitter, åtalad, hade det låtit annorlunda så kanske bemötandet från sjukvårdare osv blivit annorlunda.

Är så svårt att veta hur folk agerar vid trauma, tänker lite som de som utsätts för våldtäkt som blir helt förstenade, jämför inte men menar att folk kan reagera så annorlunda, antingen gör motstånd i panik eller helt frusen.

Eller är han skyldig, och skakade henne, frågan är ju bara när då ingen hört henne skrika, samt borde han inte erkänt nu? Tycker han är så öppen med hela situationen så hade han skakat henne så hade han brutit ihop vid det här laget och erkänt.

Troligtvis får vi aldrig veta.

Tänker på vid bilolyckor som folk ibland går ur bilarna och typ ut i skogen, av chock.

Förstod det som att en av anledningarna till varför sjukvårdarna på plats reagerade var därför de "inte såg någon hund" men hunden var väl bevisligen där? Bara i ett annat rum.

Jag säger inte att jag nödvändigtvis tror att Lukas är oskyldig, men nog fan tror jag att han hade brutit ihop av isoleringen från omvärlden och med alla förhör vid det här laget, han är ju ingen hårdkriminell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in