2023-02-09, 18:45
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Har gjort i vaket tillstånd och det var det värsta jag gjort i medicinsk väg. Då har jag även ex. tagit ryggmärgsprov och dylikt, men gastroskopi, nej fyfan! Om jag behöver göra igen så blir det att bli sövd.
Citera
2023-02-09, 18:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Stor eloge till er som gjort de i vaket tillstånd. Klöktes ni inte och försökte dra bort "slangen"?

Som sagt jag klarar inte ens en pinne i svalget hos doktorn. Utan får istället gapa stort och försöka pressa tungan neråt.

Fick ni lugnande först på plats eller skriver dom ut så man kan ta några dagar före? Tänker ångest lär ju öka ju närmare undersökningstillfälle man kommer.

Man ber om spraybedövning, sedan håller man sig lugn.
Citera
2023-02-09, 19:30
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är riktigt gött att bli sövd så det ska du satsa på. Inga biverkningar för min del inte, första gången var jag nervig som fasen och vågade knappt gå in i operationssalen men andra gången så såg jag faktiskt fram emot det.

Klassas de som operation? Jag står lite i valet och kvalet nu alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Söver de dig så tar det längre tid, du ska vakna och de måste kolla till dig så att du är ok. Och det är som du nämner riskablare, då sövningen i sig själv är ett till "ingrepp" (nu brukar det ju gå bra i de flesta fallen, om det inte gjort der så hade man ju inte sövt människor).

Själv: Har rejäla kräkreflexer, vaket tillstånd, "ingreppet" tog mindre än 2 minuter. Men med ombyte, prata med doktotn, bli tröstad av sjuksköterskan och vänta så är vi uppe i ca 45 min.

Sövning, gissar på minimum 4 timmar.

Är det paniksaker du har problem med så är sövning nog att rekomendera. Kämpar du emot för mycket tar det för lång tid och det går kanske inte att genomföra (det finns de som slåss tex). De söver dig istället för att hålla fast dig eller spänna fast dig. Ju mer du spänner dig och stretar emot desto svårare.

Jag igen: otrevligt, obehagligt: Ja. Skulle inte välja det som hobby. Men vi pratar minuter inte månader, så bet ihop och överlevde.

Inget lugnande, men de sprejade något i halsen (bedövning?)

Rapade: ja. Hulkade: ja. Spydde: ja - lite. Att rapa är bara possitivt lättare att få ner kameran då.

Brydde sig läkaren och sjuksköterskan: Nej. Och jag hade inte brytt mig om de gjort det heller. Inte varje dag du får spy på någon som tjänar 65 000+ och de säger bra jobbat

Du får en bitring, så du kan inte bita fast/bita av kameran.

Slutsats: Gör det inte för nöjes skull igen, överlevde utan men. Ett nödvändigt ont, klart bättre än altertivet (om än bara gå omkring och vara orolig och få stressmage)

Så du klarade de utan lugnande alltså, skulle du göra om de igen utan lugnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Sövning alla dar i veckan provade utan sövning 1 ggr de ville inte söva först, men jag klarade inte av de så fick sövas, vaknade fort. Sköterskan sa, haha en gick ut härifrån och skrek i väntrummet DE är ett HEEEEEEEELVETEEEEEEEEEE.. så ja söv dig du...

Så dom kan erbjuda lugnande först och om inte de funkar kan man sövas? Krävs de inte lite mer förberedelser om man ska sövas? Tänker mer om man kommer behöva gå därifrån för att invänta en ny tid med narkos i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Jag tror du tänker på Propofol. Du blir ytligt sövd och vaknar strax efteråt. Inga konstigheter, mer än att man kan börja prata i dvalan. Inget läkarna ordar om i efterhand dock.

Så heter de kanske är det ett narkosmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Har gjort i vaket tillstånd och det var det värsta jag gjort i medicinsk väg. Då har jag även ex. tagit ryggmärgsprov och dylikt, men gastroskopi, nej fyfan! Om jag behöver göra igen så blir det att bli sövd.

Har sett mycket klipp nu hur folk ligger och torteras och rapar, kväljs och hulkar. Riktigt obehagligt alltså.
Citera
2023-02-09, 19:33
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Jag tror du tänker på Propofol. Du blir ytligt sövd och vaknar strax efteråt. Inga konstigheter, mer än att man kan börja prata i dvalan. Inget läkarna ordar om i efterhand dock.

Jag hittade de nu, och de var de jag tänkte på

Där står de att man måste ha beredskap för akut livräddning och de var de som skrämde mig lite.

Citat:
Propofol är en läkemedelssubstans som används som anestesi intravenöst, antingen som start av narkos eller som förberedelse. Medvetandet försvinner eller sänks rejält av propofol. Det är viktigt att hela tiden ha kontroll över andning och cirkulation samt att ha beredskap för akut livräddning vid propofolanvändning
Citera
2023-02-09, 19:33
Medlem
Citat:
Klassas de som operation? Jag står lite i valet och kvalet nu alltså.
.
Nej du kommer inte få vara i någon operationssal, jag fick vara detta pga att de skulle skära upp mig.
Men jag kan reka att bli sövd som sagt.
Citera
2023-02-09, 19:35
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Nej du kommer inte få vara i någon operationssal, jag fick vara detta pga att de skulle skära upp mig.
Men jag kan reka att bli sövd som sagt.

Jag har högt bmi och vet inte hur de ställer sig med narkos då. Men helst vill jag bli sövd faktiskt. Men pröva dom först med enbart benso på dig? Var någon som skrev att han somna på Stesolid. Så de hade ju kanske varit ett alternativ med.
Citera
2023-02-09, 19:38
Medlem
Citat:
Så heter de kanske är det ett narkosmedel?

Ja. Det är det vanligaste man använder idag om jag förstår det rätt. Ber om det när jag måste göra koloskopi. Be om det, du också. I synnerhet som du börjat plöja youtubes på gastroskopi och nojar. Lite diazepam och sedan propofol så är du good to go. Lycka till, undersökningar är obehagliga men nödvändiga!
Citera
2023-02-09, 19:43
Medlem
Citat:
Jag hittade de nu, och de var de jag tänkte på

Där står de att man måste ha beredskap för akut livräddning och de var de som skrämde mig lite.

Ger man propofol så måste en läkare som är utbildad på anestesi eller intensivvård göra det.
Han är ansvarig att se till att rätt utrustning och beredskap finns på plats.
Citera
2023-02-09, 19:45
Medlem
Citat:
Jag har högt bmi och vet inte hur de ställer sig med narkos då. Men helst vill jag bli sövd faktiskt. Men pröva dom först med enbart benso på dig? Var någon som skrev att han somna på Stesolid. Så de hade ju kanske varit ett alternativ med.
Kan förtydliga att jag aldrig har gjort en Gastroskopi. Har dock blivit opererad två gånger om förra året och blev vid dessa tillfällen sövd.

Stesolid är rena skräpet och du blir bara lite lugn i kroppen. Först vid 50mg så kan man kanske bli trött och kanske somna men så mycket lär du knappast få, max 20-30mg.

Finns dock ett annat medel som man får dricka och som gör att blir rätt borta i huvudet, fick detta när de opererade in en tand på mig vet dock inte vad det heter. Man vet om att man är på stället men ändå inte.

Men satsa på sövningen som sagt.
Citera
2023-02-09, 19:49
Medlem
Olle-Johnnys avatar
Har gjort en gastroskopi, endast bedövningsspray i halsen. Var väldigt jobbigt och obekvämt. En sköterska satt bakom och instruerade till att andas, var väldigt hjälpsamt, hade nog inte gått annars, hade fått panik. Blev inte erbjuden något lugnande, kanske för att jag har problem med spriten periodvis.

Nyligen var planen att jag skulle genomföra en ny sådan undersökning. Livrädd för att göra en ny, tackade därför nej.
Citera
2023-02-09, 19:49
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Var sövd. Bästa jag gjort. Gick fort som fan också.
Citera
2023-02-09, 19:54
Medlem
immenhusens avatar
Du kommer bara att få en lätt narkos, så du kan vara lugn. Den enda biverkningen är att du kanske känner dig lite drogad och tung i huvudet när du vaknar, men det går över ganska så fort. Du kommer ej heller att känna av själva insomningen, utan tuppa av och helt plötsligt vakna upp när allt är färdigt.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in