2023-02-09, 17:13
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Jag har gjort undersökningen två gånger, man får lugnande, får en spraybedövning i halsen, man känner alltså inte slangen som går ner, och ligger på sidan. Undersökningen går snabbt under 5 minuter. You can do it!! Ingen fara alls.

Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Inte superkul men när man fått in den första biten blir det inte direkt värre Som sagt man får ju lite bedövnings-spray i halsen och går ju ganska så fort Vet att det är lättare sagt än gjort att koppla av Men försök Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har fått midazolam vid andra undersökningar några gånger. Det gör att det snurrar rätt bra i huvudet. Vid något tillfälle fick jag en dos innan undersökningen började, men när de märkte att jag inte tollererade undersökningen ändå så fick jag en påfyllnadsdos, och efter det kunde jag inte bry mig mindre om vad de gjorde med mig.

Stor eloge till er som gjort de i vaket tillstånd. Klöktes ni inte och försökte dra bort "slangen"?

Som sagt jag klarar inte ens en pinne i svalget hos doktorn. Utan får istället gapa stort och försöka pressa tungan neråt.

Fick ni lugnande först på plats eller skriver dom ut så man kan ta några dagar före? Tänker ångest lär ju öka ju närmare undersökningstillfälle man kommer.
Citera
2023-02-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Biverkningar?

Vad skulle det vara?

När de körde ned slangen i halsen på mig så fick jag panik och försökte slita upp den igen. Fick en injektion med stesolid och vaknade en halvtimme senare när allt var över.
Citera
2023-02-09, 17:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Biverkningar?

Vad skulle det vara?

När de körde ned slangen i halsen på mig så fick jag panik och försökte slita upp den igen. Fick en injektion med stesolid och vaknade en halvtimme senare när allt var över.

Andningsproblem tror jag. Om de är propanol eller vad de heter.

Men du somnade alltså på Stesolid? Vet du hur mycket dom gav och fick du vänta flera dagar till en ny tid då?
Citera
2023-02-09, 17:43
Medlem
Citat:

Men du somnade alltså på Stesolid? Vet du hur mycket dom gav och fick du vänta flera dagar till en ny tid då?

Propanol är en betablockerare. Det är en väldigt safe medicin men inget du slocknar på. Inte särskilt lugnande heller. Sänker bara blodtryck och puls.

Inget du dör av, du kan vara helt lugn.

Ja, jag slocknade inom tio sekunder. Minns inte dos men hann just greppa tag om slangen och börja hala upp den. Fick en injektion och sedan var det svart.

Fick ingen ny tid, de gjorde allt som behövde göras och sedan var det klart.
Citera
2023-02-09, 17:48
Medlem
Det är riktigt gött att bli sövd så det ska du satsa på. Inga biverkningar för min del inte, första gången var jag nervig som fasen och vågade knappt gå in i operationssalen men andra gången så såg jag faktiskt fram emot det.
Citera
2023-02-09, 17:53
Medlem
Jag gjorde en gastroskopi för 15 år sedan och jag skulle inte göra det i ett vaket tillstånd igen. Oerhört påfrestande då även jag har en mycket känslig kräkreflex. En kollega som gjorde det nyligen hade dock inga större problem så det är nog väldigt individuellt. Märkligt hur de kan gå med kamera från ljumsken upp i hjärnan och operera, men till magen får trädgårdsslangen duga. Lycka till i alla fall!
Citera
2023-02-09, 18:08
Medlem
Europes avatar
Va, har folk fått lugnande? Jag visste inte ens att det var ett alternativ. Jag tyckte inte det var så jobbigt, trots att folk hade påstått det. Däremot blev jag snurrig och svimfärdig i ett par sekunder när jag ställde mig upp efteråt. Min kropp är sjukt mesig. I huvudet känner jag att allt är lungt, men min kropp verkar ibland få någon slags stressreaktion. Hur är det ens möjligt att huvudet och kroppen tycker olika? Hur som helst upplevde jag inte det som jobbigt i övrigt och blev förvånad över hur rosa och fin magen var, jag trodde det skulle se äckligt och slemmigt ut.

Däremot var koloskopin en pärs. Och jag var ändå inställd på att det inte skulle vara kul - inför sambon refererade jag till den som "den inplanerade analvåldtäkten" - men trots det var det ändå mycket värre än väntat. De blåste upp mig som en ballong och när de vid en tarmkrökning inte kom vidare, så började båda trycka på min uppblåsta mage med hela sin tyngd. Nu vet jag hur det är att vara en ballong när någon smäller en genom att trycka sönder en.
Senast redigerad av Europe 2023-02-09 kl. 18:27.
Citera
2023-02-09, 18:08
Medlem
Söver de dig så tar det längre tid, du ska vakna och de måste kolla till dig så att du är ok. Och det är som du nämner riskablare, då sövningen i sig själv är ett till "ingrepp" (nu brukar det ju gå bra i de flesta fallen, om det inte gjort der så hade man ju inte sövt människor).

Själv: Har rejäla kräkreflexer, vaket tillstånd, "ingreppet" tog mindre än 2 minuter. Men med ombyte, prata med doktotn, bli tröstad av sjuksköterskan och vänta så är vi uppe i ca 45 min.

Sövning, gissar på minimum 4 timmar.

Är det paniksaker du har problem med så är sövning nog att rekomendera. Kämpar du emot för mycket tar det för lång tid och det går kanske inte att genomföra (det finns de som slåss tex). De söver dig istället för att hålla fast dig eller spänna fast dig. Ju mer du spänner dig och stretar emot desto svårare.

Jag igen: otrevligt, obehagligt: Ja. Skulle inte välja det som hobby. Men vi pratar minuter inte månader, så bet ihop och överlevde.

Inget lugnande, men de sprejade något i halsen (bedövning?)

Rapade: ja. Hulkade: ja. Spydde: ja - lite. Att rapa är bara possitivt lättare att få ner kameran då.

Brydde sig läkaren och sjuksköterskan: Nej. Och jag hade inte brytt mig om de gjort det heller. Inte varje dag du får spy på någon som tjänar 65 000+ och de säger bra jobbat

Du får en bitring, så du kan inte bita fast/bita av kameran.

Slutsats: Gör det inte för nöjes skull igen, överlevde utan men. Ett nödvändigt ont, klart bättre än altertivet (om än bara gå omkring och vara orolig och få stressmage)
Senast redigerad av Dolche 2023-02-09 kl. 18:11.
Citera
2023-02-09, 18:11
Medlem
Laureths avatar
Gjorde en för inte så länge sedan. Jag har en enorm kräkreflex och kan kräkas på kommando genom att bara spänna halsen.

Det var tortyr, men inte oöverkomligt. Man ligger och hulkar, och slangen kan skrapa lite så det "gör ont".

Midazolam erbjöds jag men tackade nej då benzo inte har någon effekt på mig, men den ska annars vara väldigt bra och hjälpande sa läkaren. Det är ytterst sällan de behöver söva, och då handlar det om den psykiska delen.
Citera
2023-02-09, 18:14
Medlem
Sövning alla dar i veckan provade utan sövning 1 ggr de ville inte söva först, men jag klarade inte av de så fick sövas, vaknade fort. Sköterskan sa, haha en gick ut härifrån och skrek i väntrummet DE är ett HEEEEEEEELVETEEEEEEEEEE.. så ja söv dig du...
Citera
2023-02-09, 18:19
Medlem
vantablacks avatar
Var vaken. Fick inget lugnande eller bedövningsspray. Drog ut kameran på reflex åtta-nio gånger. Tills hon som genomförde undersökningen blev arg och sa till mig att sluta, jag bad om ursäkt och sa att det var ren reflex. Hon bad mig sätta mig på händerna. Då gick det. Men jag fick typ blunda och tänka på kattungar och verkligen stålsätta mig, mest för att få det överstökat. Sen var det över på typ fem minuter.
Citera
2023-02-09, 18:34
Medlem
Citat:

Jag tror du tänker på Propofol. Du blir ytligt sövd och vaknar strax efteråt. Inga konstigheter, mer än att man kan börja prata i dvalan. Inget läkarna ordar om i efterhand dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in