2023-02-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du har 100% rätt.

Det var Leif Ljungqvist och en annan taxichaufför, Hans Johansson, som såg Stig komma efter skotten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Säger dom det 1986?
Citera
2023-02-09, 09:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han fick sparken både från polisen och Skandia.

Däremot så fick han senare jobb hos en Palme-hatare, där även hans son och en del andra baseball-poliser flöt iland.

Sånt går inte att hitta på…

Låter som en typisk, obekväm Hollywood-hjälte, som inte följer mallar och regelböcker, a la Harry Callahan?
Citera
2023-02-09, 09:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE kämpade för att ge bilden av att ha hunnit ut i tid för att vara ett vittne, men verkligen kom i vägen.

Fakta är att han kom försent ut på gatan för att ens höra båda skotten.

Därtill kommer det för SEkten prekära problemet att SE saknade mordvapen och motiv.

Tyvärr så är det du och Krister Petersson som får leva med misslyckandet att ha satsat på fel häst.

Petersson svalde skammen och gick vidare.

Står gärna med dumstrut i ett hörn om SE visar sig vara oskyldig. I vilket fall är han en legend sim lurade upp kohorter av poliser, privatspanare och tangentbordskrigare på läktaren. Vilka det är som idisslat korv i 37 år är emellertid ännu oklart

Du hänger upp hela din tillvaro på tre ord, "ett par minuter", i en minnesbild från en receptionist tre månader senare. En som SE sannolikt träffade då och då, eftersom han jobbade över 1-2 gånger i veckan. Tvåminuterssamtalet kan ha varit veckan innan.

SE själv insisterar hela tiden på att han gick rakt ut, i förhör och mer detaljerat, i samtalet med RB. Sedan när han kommer på att han är alldeles för tidig, försöker han stegvis skjuta fram tiden, istället för att säga att han stannade till för att prata. Men varför skulle han ha stannat till så länge, när han upplevde sig som sen? Han lämnade kontoret senare än planerat, säger han.

Ingenting utöver de tre orden styrker din ståndpunkt, i hela materialet. Det är en skör tråd att klamra sig fast i.
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-09 kl. 09:26.
Citera
2023-02-09, 09:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE troligen har befunnit sig längs den "gula linjen" ca 23:22 är oomstritt. Det som däremot (och på goda grunder) har ifrågasatts är väl det där andra du skriver, att han skall ha sett vittnet Lars J.

Min bild är att Engström på “gula linjen” inte är oomstritt. I min värld står det och faller med observationen av LJ. Vad har vi annars som binder honom till den positionen 23:22 menar du? Vi har ju inga vittnen som placerar honom på platsen då. Om han inte har observerat LJ och har “pusslat ihop” allt ifrån media så behöver han ju inte har varit på “gula linjen” 23:22.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att han sprang från platsen är ingenting som är omtvistat, det som har diskuterats är väl bara frågan om när han sprang. Direkt efter skotten (som åklagaren och vittnena verkar ha varit inne på) eller någon minut senare (som försvaret menade i SVT-dokumentären "Palmemördaren").

Igen, jag håller inte med. Vad har vi som styrker denna språngmarsch menar du?
Då måste man ju ha en övertygelse om att han är GM, vilket inte jag har.

Hans språngmarsch som vittne har vi inget stöd för i materialet. Vi har bara hans utsago. Och jag köper helt enkelt inte det. Min övertygelse idag är att om han inte är GM är språngmarschen fabricerad.
Citera
2023-02-09, 09:58
Medlem
niokilometers avatar
Enkel utredning.

I första förhören säger alla(10?) mordplatsvittnen, mörk mössa eller barhuvad mörkhårig gm. En(1) AD säger herrhatt. (kan lite välvilligt bli kepsliknande)

10 vs (1)

Enkel fråga.

Ingen på mordplatsen har sett en keps på gm.

Är det då smart att jaga en gm med en keps på huvudet?
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-09 kl. 10:02.
Citera
2023-02-09, 10:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Min bild är att Engström på “gula linjen” inte är oomstritt. I min värld står det och faller med observationen av LJ. Vad har vi annars som binder honom till den positionen 23:22 menar du? Vi har ju inga vittnen som placerar honom på platsen då. Om han inte har observerat LJ och har “pusslat ihop” allt ifrån media så behöver han ju inte har varit på “gula linjen” 23:22.

Igen, jag håller inte med. Vad har vi som styrker denna språngmarsch menar du?
Då måste man ju ha en övertygelse om att han är GM, vilket inte jag har.

Hans språngmarsch som vittne har vi inget stöd för i materialet. Vi har bara hans utsago. Och jag köper helt enkelt inte det. Min övertygelse idag är att om han inte är GM är språngmarschen fabricerad.
Att SE befann sig på den gula linjen kl. 23:22 är oomstritt, åtminstone i den meningen att åklagaren och SE själv är överens om det. Möjligen ifrågasatte väl Sven Anér i sitt brev till SE om SE överhuvudtaget hade varit på platsen, men bland de nu levande betraktas väl det här som ett faktum (sedan finns det kanske olika uppfattningar om vad det är som bevisar att han befann sig på den gula linjen kl. 23:22, men det är ju en annan sak). Samma med att han sprang in i gränden efter skotten, det är också oomstritt. Där är det väl bara tidpunkten för språngmarschens start som åklagaren och SE har olika uppfattning om. Sedan där här med "mörkblå täckjacka". Här har det föreslagits tre möjliga förklaringar till att SE dagen efter mordet kunde berätta för polis och media att den flyende mördaren i gränden skulle ha "mörkblå täckjacka":
1. Han hade själv sett den flyende mördaren (eller i den senare versionen, sett vittnet Lars J stå stilla).
2. Lisbeth Palme hade berättat det för honom.
3. Han hade hört det på TV (t.ex. Extra Rapport kl. 04:00).
I SE:s egen berättelse var det alt. 1 och 2, men frågan är ju om man kan lita på vad den här snubben säger.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-09 kl. 10:42.
Citera
2023-02-09, 10:33
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Du har 100% rätt.

Det var Leif Ljungqvist och en annan taxichaufför, Hans Johansson, som såg Stig komma efter skotten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Du kommer in här i forumet och tror du är kunnig. Igen, du är inte påläst. LL förnekar i tidiga förhör att han sett SE komma till mordplatsen.

Deras vittnesmål är inte värt något, då dom tydligt blandat ihop och blivit påverkade av SE's framträdande i media.
Citera
2023-02-09, 10:36
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Står gärna med dumstrut i ett hörn om SE visar sig vara oskyldig. I vilket fall är han en legend sim lurade upp kohorter av poliser, privatspanare och tangentbordskrigare på läktaren. Vilka det är som idisslat korv i 37 år är emellertid ännu oklart

Du hänger upp hela din tillvaro på tre ord, "ett par minuter", i en minnesbild från en receptionist tre månader senare. En som SE sannolikt träffade då och då, eftersom han jobbade över 1-2 gånger i veckan. Tvåminuterssamtalet kan ha varit veckan innan.

SE själv insisterar hela tiden på att han gick rakt ut, i förhör och mer detaljerat, i samtalet med RB. Sedan när han kommer på att han är alldeles för tidig, försöker han stegvis skjuta fram tiden, istället för att säga att han stannade till för att prata. Men varför skulle han ha stannat till så länge, när han upplevde sig som sen? Han lämnade kontoret senare än planerat, säger han.

Ingenting utöver de tre orden styrker din ståndpunkt, i hela materialet. Det är en skör tråd att klamra sig fast i.

Nej, 2-3-4-minuterssamtalet skedde just denna kväll eftersom Engström var ledig veckan efter och nu jobbat över inför skidresan. Där fanns således gott om detaljer för vakten att hänga upp minnesbilden av samtalet på. Om det inte har framgått så gillade Engström att surra.

Engström ljög friskt för att sätta sig själv i händelsernas centrum. Ingen normal människa kunde då föreställa sig att en gladlynt grafiker utan vapen och motiv, med bergfast alibi, skulle mejslas fram som någon en livstrött åklagare ”inte kommer runt” nästan 40 år senare.

Definitionen av en skör tråd, är att ha en bergfast tro på vissa saker Engström säger och samtidigt iskallt förkasta det som inte passar in i den dumma teorin att han är en mördare.

Det måste vara världsunikt att en åklagare jobbar så. Någon pigg journalist borde syna Krister Petersson i sömmarna.

Petersson har i alla fall, liksom du, identifierat var exakt hypotesen med SE som mördare spricker. Han har ju alibi. (Leif Persson har också förklarat detta i TV på ett sätt som en 5-åring skulle förstå.)

Du famlade efter en alternativ plats att dra kortet eftersom du vet att vaktens tidsuppgifter stämmer. Bra försök.

Krister Petersson ljög iskallt på presskonferensen den 10 juni år 2010. Han påstod att SE först talade med vakten och därefter stämplade ut. Ridå.
Citera
2023-02-09, 10:45
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Enkel utredning.

I första förhören säger alla(10?) mordplatsvittnen, mörk mössa eller barhuvad mörkhårig gm. En(1) AD säger herrhatt. (kan lite välvilligt bli kepsliknande)

10 vs (1)

Enkel fråga.

Ingen på mordplatsen har sett en keps på gm.

Är det då smart att jaga en gm med en keps på huvudet?

Du är helt hopplös alltså...

Vad då "ingen på mordplatsen har sett en keps på GM"?

Dom jagar ju för fan på mordnatten en person med keps och öronlappar, som dom har fått från AD.
Citera
2023-02-09, 10:45
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Säger dom det 1986?

Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Du kommer in här i forumet och tror du är kunnig. Igen, du är inte påläst. LL förnekar i tidiga förhör att han sett SE komma till mordplatsen.

Deras vittnesmål är inte värt något, då dom tydligt blandat ihop och blivit påverkade av SE's framträdande i media.

Eftersom alla vittnesmål efter år 1986 tydligen är värdelösa så får ni väl riva sönder era göteborgska sagoböcker och tidningsmagasin och en gång för alla inse att Stig Engström är oskyldig?
Citera
2023-02-09, 10:50
Medlem
"– Med tanke på att vi beskylls för att inte ha gjort jobbet ordentligt vill jag tala om hur det gick till.

I en TT-intervju tar förre spaningsledaren Hans Ölvebro bladet från munnen och berättar varför Stig Engström aldrig blev misstänkt Palmemördare.

Hans Ölvebro, 75 år, ledde Palmegruppen 1988–1997. Under hans tid som spaningsledare åtalades Christer Pettersson för mordet. Fälld i tingsrätten 1989, friad i hovrätten samma år.

Nu har chefsåklagare Krister Petersson lanserat avlidne Stig Engström som huvudmisstänkt utan stöd av teknisk bevisning som till exempel mordvapnet.

– Jag är besviken, säger Hans Ölvebro som hade hoppats på ett tekniskt genombrott.

I dag ter det sig totalt osannolikt att Palmemordet skulle hamna i domstol en gång till.

– Jag har sagt hela tiden att det krävs ett vapen för att kunna lagföra någon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jLovo/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
Citera
2023-02-09, 10:51
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Eftersom alla vittnesmål efter år 1986 tydligen är värdelösa så får ni väl riva sönder era göteborgska sagoböcker och tidningsmagasin och en gång för alla inse att Stig Engström är oskyldig?

Som väntat inget svar av dig om LJ's förnekande angående om han såg SE på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in