2023-02-08, 20:34
Medlem
WallabeJoys avatar
Att Isabella utövar makt tex gällande skilsmässan, faderskapet mm säger väldigt mycket vad man är för person. Har sagt det förut, jag tycker Isabella påvisar narcissistiska drag. Då har man tex svårt att sätta sig in i andras känslor därför förstår hon inte frånvaron av sig själv och hur de påverkar barnen.

Så tragiskt att Lukas stannade för de stora barnen istället för att flytta direkt. Då hade Junie varit vid liv idag. Mest troligt iaf.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-02-08 kl. 20:48.
Citera
2023-02-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Har du nån koll på hur ” vass” åklagaren är? Om denne vunnit många mål?

Hämnd låter ju helt tokigt iom att Lukas ordnat så han kan flytta hem till sin mamma?

Noll koll faktiskt men hon kändes rörig.
Under hans förhör så läste hon upp hans första förhör och utelämnade vissa viktiga detaljer som var relevanta för frågan.
"Du säger inget om hunden ligger på Junie"

Där fick försvarare kliva in och tydligt markera att hon kanske skulle läsa två rader ned och då läste hon upp det för åklagaren vilket satte punkt på hela frågan.
Två rader ned:
"Ja och då såg jag att bara en hand/ben sticka fram under hunden".

Sen var det diskussionen om kollisionen i babygymmet och åklagaren frågar rättsläkaren "det nämns här att juni haft bågen i babygymmet mot sig sen hunden på 27kg som lagt sig på henne, kan en klämskada av detta slag ge upphov till dessa blåmärken".

Det kom dock inga följdfrågor på dettta då (antar jag) det var så uppenbart felaktigt i jämförelse med misstänkt händelseförlopp.

Jag uppfattade dock åklagaren som mycket besvärad vid många tillfällen.
T.ex. vid frågorna om det andra rättsfallet så protesterade hon tydligt då det var material hon inte haft möjlighet att ställa frågor om då hon inte tycker advokaten oberopat det som bevisning.
Domaren ogillade protesterna.

När rättsläkaren svarade att dom olika blödningarna i hjärna och ögon i teorin kan ha uppkommit vid två olika tillfällen men inom loppet av någon dag mellan så såg åklagaren extremt bekymrad ut.
Det framkommer också att vissa typer av blödningarna är typiska vid syrebrist till hjärnan så det stärktes ju att en krasch kan ha orsakat vissa blödningar och en ev syrebrist kan ha orsakat vissa andra.
För tydlighetens skull så stärktes det ju inte i sak att det är så det gått till men det uppstod liksom ytterligare ett möjligt scenario.

Min upplevelse utifrån denna dag är absolut inte att åklagaren är vass. Sen kan ju det bero på komplexiteten i just detta mål, vad vet jag.
Senast redigerad av Kvackvack 2023-02-08 kl. 20:55.
Citera
2023-02-08, 21:21
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackvack
Noll koll faktiskt men hon kändes rörig.
Under hans förhör så läste hon upp hans första förhör och utelämnade vissa viktiga detaljer som var relevanta för frågan.
"Du säger inget om hunden ligger på Junie"

Där fick försvarare kliva in och tydligt markera att hon kanske skulle läsa två rader ned och då läste hon upp det för åklagaren vilket satte punkt på hela frågan.
Två rader ned:
"Ja och då såg jag att bara en hand/ben sticka fram under hunden".

Sen var det diskussionen om kollisionen i babygymmet och åklagaren frågar rättsläkaren "det nämns här att juni haft bågen i babygymmet mot sig sen hunden på 27kg som lagt sig på henne, kan en klämskada av detta slag ge upphov till dessa blåmärken".

Det kom dock inga följdfrågor på dettta då (antar jag) det var så uppenbart felaktigt i jämförelse med misstänkt händelseförlopp.

Jag uppfattade dock åklagaren som mycket besvärad vid många tillfällen.
T.ex. vid frågorna om det andra rättsfallet så protesterade hon tydligt då det var material hon inte haft möjlighet att ställa frågor om då hon inte tycker advokaten oberopat det som bevisning.
Domaren ogillade protesterna.

När rättsläkaren svarade att dom olika blödningarna i hjärna och ögon i teorin kan ha uppkommit vid två olika tillfällen men inom loppet av någon dag mellan så såg åklagaren extremt bekymrad ut.
Det framkommer också att vissa typer av blödningarna är typiska vid syrebrist till hjärnan så det stärktes ju att en krasch kan ha orsakat vissa blödningar och en ev syrebrist kan ha orsakat vissa andra.
För tydlighetens skull så stärktes det ju inte i sak att det är så det gått till men det uppstod liksom ytterligare ett möjligt scenario.

Min upplevelse utifrån denna dag är absolut inte att åklagaren är vass. Sen kan ju det bero på komplexiteten i just detta mål, vad vet jag.

Tack! Har dessvärre varit själv på rättegång där åklagaren varit ” vimsig” men ändå vunnit målet, tyvärr
Citera
2023-02-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej du har inte ändrat uppfattning utan hela tiden hållit på att Lukas är oskyldig och Bella är skyldig till allt oavsett om Lukas gjort det eller någon klivit ner från himlen och gjort det.
Dina bias är för tydliga i din tex för att kunna gömmas trots att du är nyreggad.
Summeringen gav ändå en bild så tack för den.

Jag kan inte utläsa någonting om att I är skyldig?
Du måste ju ha kognitiva svårigheter med läsförståelse...

Snyggt att tacka ändå
Citera
2023-02-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Vi har inte jury i Sverige.
Dock har de lite samma symbolik.
Likt usa har de ingen juristutbildningen utan är vanliga personer från samhället, dock partiamedlemmar då det är via partimedlemskap man kan söka.

Man får ej eller ha yrken inom rättsväsendet tex polis, jurist, mm, ej heller statliga yrken i högre instanser som kammarrätten.
Ehh ja? Men det finns ingen omröstning och domaren/ordförande är inte skyldig att rätta sig efter nämndemännen och tar del i beslutet.
Citera
2023-02-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Därför att hon inte kunde ha gjort det den korta stund hon var hemma.
Enkelt

Och vad säger att hon INTE kunde gjort det under den stunden hon var hemma?! En rejäl skakning mot ett litet spädbarn tar nog inte så många sekunder. Så kunde kunde hon säkert… om hon sedan gjort det eller inte vet ingen annan än hon själv. Vad man däremot vet är att hon lär inte vinna årets pris som bästa mamma precis 🤮
Citera
2023-02-08, 23:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ehh ja? Men det finns ingen omröstning och domaren/ordförande är inte skyldig att rätta sig efter nämndemännen och tar del i beslutet.

Nej det är nämdemän och sitter under en 4 års period. Jury är vanligaamerikanska människor som randomiserad kallas, de får ej heller utbildning. Det får nämdemännen Sverige.
Sverige har inte jury.
Citera
2023-02-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Nej det är nämdemän och sitter under en 4 års period. Jury är vanligaamerikanska människor som randomiserad kallas, de får ej heller utbildning. Det får nämdemännen Sverige.
Sverige har inte jury.

So sagt, det var det jag skrev från början.
Jag känner till hur rättsväsendet fungerar i bägge länder tack.
Citera
2023-02-08, 23:24
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men om nämndemännen vill fria o domaren fälla så blir det friande dom. Om det blir två mot två så blir det också friande dom. Domaren har ingen utslagsröst. Däremot i domen går att läsa vem som varit skiljaktig
Citera
2023-02-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nu vet jag inte riktigt vad du menar men om nämndemännen vill fria o domaren fälla så blir det friande dom. Om det blir två mot två så blir det också friande dom. Domaren har ingen utslagsröst. Däremot i domen går att läsa vem som varit skiljaktig
Jag jämförde med det amerikanska systemet, där domaren inte har något att säga till om gällande ifall den åtalade bedöms skyldig eller inte, men i de flesta stater ganska fritt kan döma ut godtyckligt straff.
Citera
2023-02-08, 23:35
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
So sagt, det var det jag skrev från början.[/b] Jag känner till hur rättsväsendet fungerar i bägge länder tack.

Samma här, tolkade dock ditt inlägg med ”Ehh jo” annorlunda. Som att Sverige har jury eftersom du skrev som du gjorde.
Citera
2023-02-08, 23:36
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman

Jag tror vi bara missförstod inlägget, jag tolkade också lite annorlunda än vad hen nog menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in