Citat:
Ursprungligen postat av
sunny5
Har du nån koll på hur ” vass” åklagaren är? Om denne vunnit många mål?
Hämnd låter ju helt tokigt iom att Lukas ordnat så han kan flytta hem till sin mamma?
Noll koll faktiskt men hon kändes rörig.
Under hans förhör så läste hon upp hans första förhör och utelämnade vissa viktiga detaljer som var relevanta för frågan.
"Du säger inget om hunden ligger på Junie"
Där fick försvarare kliva in och tydligt markera att hon kanske skulle läsa två rader ned och då läste hon upp det för åklagaren vilket satte punkt på hela frågan.
Två rader ned:
"Ja och då såg jag att bara en hand/ben sticka fram under hunden".
Sen var det diskussionen om kollisionen i babygymmet och åklagaren frågar rättsläkaren "det nämns här att juni haft bågen i babygymmet mot sig sen hunden på 27kg som lagt sig på henne, kan en klämskada av detta slag ge upphov till dessa blåmärken".
Det kom dock inga följdfrågor på dettta då (antar jag) det var så uppenbart felaktigt i jämförelse med misstänkt händelseförlopp.
Jag uppfattade dock åklagaren som mycket besvärad vid många tillfällen.
T.ex. vid frågorna om det andra rättsfallet så protesterade hon tydligt då det var material hon inte haft möjlighet att ställa frågor om då hon inte tycker advokaten oberopat det som bevisning.
Domaren ogillade protesterna.
När rättsläkaren svarade att dom olika blödningarna i hjärna och ögon i teorin kan ha uppkommit vid två olika tillfällen men inom loppet av någon dag mellan så såg åklagaren extremt bekymrad ut.
Det framkommer också att vissa typer av blödningarna är typiska vid syrebrist till hjärnan så det stärktes ju att en krasch kan ha orsakat vissa blödningar och en ev syrebrist kan ha orsakat vissa andra.
För tydlighetens skull så stärktes det ju inte i sak att det är så det gått till men det uppstod liksom ytterligare ett möjligt scenario.
Min upplevelse utifrån denna dag är absolut inte att åklagaren är vass. Sen kan ju det bero på komplexiteten i just detta mål, vad vet jag.