2023-02-08, 21:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jaha. Har du någon källa på att Yanukovich flydde för att han vägrade transparens? Eller på att det var det som var problemet?

https://www.reuters.com/article/us-ukraine-russia-deal-special-report-idUSBRE9BI0DZ20131219
Notera att Reuters har döpt artikeln till "varför Ukraina avvisade EU och vände sig mot Ryssland". Ordet transparens nämns inte en enda gång i artikeln.

Läs om på nytt.
Det krav om transparens, som ofta krävs i väst, kunde/ville han inte gå med på. Han kunde inte, helt enkelt.
Varför, visade sig senare. När han flydde.

Det var heller ingen minoritet, som reste sig. I fullständig anda av proletären. Måste väl kännas bra 👍
De var i majoritet.
Citera
2023-02-08, 21:36
Medlem
Citat:
Det här är basis för min oro:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.

Det finns fler argument. Vad är dina för att det inte finns risk?

Vad det gäller autonomi: De som vill ha autonomi ingår i de 70%. Men de siffrorna är gamla nu. Där finns inget bra svar på hur man ska räkna på vad folkviljan nu är. En ny stat borde vara ett bra sätt att säkra rättvisa. Om man tillåter tillbakaflyttning och säkrar demokrati så får ju medborgarna "det samhälle som de förtjänar". Antag nu att väldigt många är för Ukraina, och verkligen gärna vill bo där de kom från. I så fall kan de ju flytta tillbaka, och skapa ett "ukrainskt samhälle" (vad det nu är) även om de inte styrs från Kiev. Demokrati är bra på det viset. Man kunde också skapa en regel om att de kan slås ihop igen med Ukraina om 80 år, men aldrig med Ryssland.

Citat:
Nej, det har jag inte påstått. Citera istället. Det tar för lång tid att diskutera med dig när varje inlägg startar med en förvrängd version av vad jag sagt.

Det är heller inte nödvändigt att en massaker är planerad. Du skrev själv "planerad massaker" tidigare, vilket bevisar detta.

Du är bara förvirrad. Läs lite om Odessa istället för att bråka med mig. Oliver Stones "Ukraine on Fire" har en bra genomgång. Även Matilde Kimer skrev bra om det i sin bok "krigen indei" om du kan läsa danska, dock inte om det rättsliga efterspelet.

Du skriver så mycket att det är svårt att hitta allt, men jag kan förstå att du inte riktigt minns vad du skriver.

Kan det bero på att du lägger ner den större delen av din vakna tid att skriva i tråden, eller läser på för att hitta nåt argument för att försvara Putins invasion.
Citera
2023-02-08, 21:36
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Vi är f ö eniga i kärnvapenfrågan. En bättre väg fram.
Hoppla-- Du håller med mig, oväntat men tack!
Citera
2023-02-08, 21:38
Medlem
En trasig ryss sitter i ett hål och spelar in vad som förmodligen är hans sista videohälsning.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/10x2y16/a_wounded_russian_soldier_holding_a_grenade/

Översättning hittad bland kommentarerna:
“Greetings everyone. We got fucked up! We got completely unwound, fuck. Yes, yes blyat, here.. There’s no fucking help coming… fuck knows if it’s ours [the shelling] or indiscernible No one’s pulling us out. Here’s the argument [shows his grenade], only one left… Ooofff… Alright, I love everyone. We got hit so hard…”

Han sitter även och fipplar med en granat i handen. Kanske funderade på att göra processen kort och spränga sig?
Senast redigerad av Chillgren 2023-02-08 kl. 21:41.
Citera
2023-02-08, 21:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Enligt https://twitter.com/WarMonitor3/status/1623401121329954816 ska sverige donera stridsfordon 90 till Ukraina. Stolt blir man som Svensk! Härligt att vi kan bidra till att stopa Ryssland. Kanske är gamla nyhetter Men glad blir man iaf!

Det var klart sedan en tid men idag röstade man om en budgetändring angående detta i Riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10x9fnb/the_vuhledar_direction_serves_as_a_cemetery_for/
Mäktig offensiv och bra rörelse av alla inblandade. Ut på det öppna fältet och visa vart ni är, jucka omkring lite och sedan RETRÄTT!

Jag tror de har extremt dålig moral. De åker in för att de måste rapportera att de gjort ett anfall och så springer de tillbaka så fort det går dåligt.
Citera
2023-02-08, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Han kanske har tilldelats rollen som "kritikern". Diktaturer tenderar att släppa fram utvalda neggon/kritiker och ultra <input -ism> vilket i sin tur får diktatorns extremism att framstå som sansad, mogen och ansvarsfull. Lite som ungdomsförbundens roll i demokratisk partipolitik.

Kan vara som du skriver, Girkin har tilldelats rollen som säkerhetsventil av Putin för att få Putin att framstå som sansad och klok, kan ju kanske lura de svagbegåvade i Ryssland men knappast någon annan.

Men jag tror personligen på hållhakar, Girkin är ju ett gammalt FSB-troll så han har säkert samlat på sig en massa matnyttigt om allt och alla.
Citera
2023-02-08, 21:42
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är fan i mig ett rent mysterium att Girkin inte har ramlat ut från en skyskrapa ännu, han måste ha ena riktigt giftiga hållhakar på många i kretsen runt Putin.

Det är den enda förklaring jag kan komma på.

En annan möjlig förklaring är att de olika fallen genom fönster och ned för trappor inte alls är bestraffningar/utrensningar mot de som kritiserat en stenhård diktatur med blykoll utan handlar om urspårade maktkamper i ett sönderfallande gangstervälde. Dödskallemannen som sköts i huvudet i Donbass nyss passar exempelvis inte in i Stalin 2.0-narrativet.

Skulle Girkin vara trygg med att sitta och ösa ur sig all denna galla om han levde i någonting som liknande 30-talets Sovjet? Nej.
Citera
2023-02-08, 21:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Läs om på nytt.
Det krav om transparens, som ofta krävs i väst, kunde/ville han inte gå med på. Han kunde inte, helt enkelt.
Varför, visade sig senare. När han flydde.

Det var heller ingen minoritet, som reste sig. I fullständig anda av proletären. Måste väl kännas bra 👍
De var i majoritet.

Nej. Ingen sida hade majoritet. Landet var kluvet, helt enkelt:

"According to December 2013 polls (by three different pollsters), between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it" (Euromaidan, wikipedia).
Notera att detta är i december, sent in i Euromaidan.

Om du tittar på själva EU-fördraget:
"According to an August 2013 study by a Donetsk company, Research & Branding Group,[163] 49% of Ukrainians supported signing the Association Agreement, while 31% opposed it and the rest had not decided yet. However, in a December poll by the same company, only 30% claimed that terms of the Association Agreement would be beneficial for the Ukrainian economy, while 39% said they were unfavourable for Ukraine. "

Men de har representativ demokrati. Det var upp till presidenten. Där var f ö snack om folkomröstning, men det är också viktigt att komma ihåg att de skulle inte gå med i EU. Det var ett handelsavtal, egentligen ganska tekniskt.

Notera här att det var i oktober som de faktiska förslaget var framme, med omkringliggande omständigheter. Inklusive såna saker som att Ryssland hotade dem med handelskrig. Vilket man naturligtvis kan ha åsikter om, men det spelar ingen roll för sakfrågan. Ukraina vände sig mot Ryssland, då blev det våldsamt uppror av en minoritet, stöttad av häxan Nuland. Det kostade krig, förlust av Krim, och allmänt kaos.
Citera
2023-02-08, 21:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/10x9fnb/the_vuhledar_direction_serves_as_a_cemetery_for/

Mäktig offensiv och bra rörelse av alla inblandade. Ut på det öppna fältet och visa vart ni är, jucka omkring lite och sedan RETRÄTT!

Det klassiska "false flute"-stycket ramade verkligen in situationen väl. Inkompetensen vet inga gränser. Saknar ord.
Citera
2023-02-08, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppdatering angående Bakhmut av Kiyanyn.
Läget är svårt och tufft men Ukraina håller staden ännu så länge.
https://twitter.com/wartranslated/status/1623273206676070402

Ryssarnas offensiv är kraftig men jag hoppas ukrainarna orkar kämpa tills ryssarna förlorat så många soldater att de inte kan anfalla längre.
Citera
2023-02-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilket brott dömdes den folkvalda presidenten för? Glömde du eller utelämnade du för att passa agendan?

Jag trodde du försökte låtsas vara neutral och så postar du ovan och avslöjar dig. Igen. Märkligt.

Din analys är helt korrekt. "Psychicsailor" låtsas vara neutral men är helt på Rysslands sida. Man märker det på helt utflippade synpunkter som t ex att "Yanukovich borde inte ha avsatts", "man borde lyssna på en oberoende Ukrainaexpert som Sven Hirdman"(=en person som t o m av vänstervridna DN pekats ut som Kreml-asset) samt välkända andra ryssnarrativ som t ex att USA låg bakom Euromaidan. Detta sammantaget med att hen lägger oerhört mycket tid på denna tråd leder till misstanke om betald verksamhet.

Flera rysstroll i tråden återkommer till detta med Euromaidan och att det var något fuffens med det som då hände. Men de missar alltid att ta upp faktumet att Ukraina efter år 2014, då Euromaidan inträffade, haft flera fria val och då tydligt visat att de inte vill stå nära Ryssland utan de föredrar att närma sig EU-demokratierna. Inte heller tar ryssvännerna upp att det numer, efter ett år av folkmord och krigsbrott från Rysslands sida i Ukraina, givetvis är uteslutet för flera generationer av ukrainare att hysa en positiv inställning till Ryssland. Varför skulle de det liksom? Ingen kommer lita på Ryssland för överskådlig framtid och särskilt inte då det största brottsoffret, Ukraina. De enorma resurser det skulle krävas av Ryssland att med tvång hålla Ukraina kuvat åratal framöver saknar de. Detta dåraktiga krig är ett episkt fiasko och Ryssland bör hitta ett sätt att förlora kriget snarast så att de kan påbörja reparationen av sitt söndertrasade rykte..
Citera
2023-02-08, 21:48
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
rysk propaganda...

Om du tittar på själva EU-fördraget:
"According to an August 2013 study by a Donetsk company, Research & Branding Group,[163] 49% of Ukrainians supported signing the Association Agreement, while 31% opposed it and the rest had not decided yet. However, in a December poll by the same company, only 30% claimed that terms of the Association Agreement would be beneficial for the Ukrainian economy, while 39% said they were unfavourable for Ukraine. "
... Mer rysk propaganda...

Nu blev det knasigt i trollfabriken igen. EU-fördrag innehåller preambel och lagtext (artiklar), inte opinionsmätningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in