Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
1) Ukraina ville handla mer med EU. Förhandlingar började
2) EU krävde tullar mot Ryssland om man skulle handla mer tullfritt med EU.
3) Den folkvalde presidenten bestämde att EU gav en för dålig deal och var orolig för handelskrig. Hans väljarbas hade varit förlorare i handelskriget. Ukraina vände sig mot Ryssland och undertecknade handelsavtal med dem istället.
4) En västvänd demokratiskt sinnad minoritet protesterade argt över detta, eftersom det var en ändring i kursen. (notera att 3 och 4 var gradvisa, tills själva undertecknandet)
5) Polisen var opropotionerligt våldsam. En fredlig politisk kontrovers eskalerades till våld av dem.
6) Våldsamma högerextremister tog gradvis över mer och mer av demonstrationerna och våldet stegrades.
7) I en statskupp/stadsrevolution/uppror fälldes presidenten. Ukraina vändes åter mot väst.
Vår konversation startade med ett inlägg av mig som inte var till lösskottsskjutaren men som han valde att svara på, att Ukraina ville närma sig EU sedan 2014. Försök igen...
Att ingå i EU innebär även att man måste anpassa sig för att komma in, som Du säkert förstår, inkluderat tullunionen. Verkar mer som att Du mest fortsätter relativisera puttes folkmordsinvasion och inte accepterar vad Ukraina ville...
Fast det är ju inte alls omöjligt att putte insåg var det barkade och tidigare än 2014 bestämde sig för att motverka Ukraina. Var det därför Yanukovych stack...
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Nej tvärtom, det är putte plutt som initierat konflikten redan 2014 när Ukraina började närma och uttryckte viljan att närma sig väst och EU. Vilket sen kulminerade i folkmordsinvasionen som Du uppenbarligen gillar och stöder med dina försök att rättfärdiga den, Tänk om tänk rätt eller fall plätt...
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Fast det började när Ukraina uttryckte viljan att närma sig Ryssland och bort från EU. Hur tänkte du nu? Skippa dom bitarna som inte passar lögnaktiga agendan?
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Så gulligt av dig med tvärtom språket, Du har övertygat mig att Du är en rysk idiot...
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Och där tog argumenten slut för Nato-horan? #checkmate
Om Du klarar av att läsa om ovan så kanske Du efter några försök klarar av att se var dina argument tog slut.
Sen kan Du ju alltid läsa min historik och återkomma med en ursäkt när Du inser att jag inte är för att Sverige går med i Nato. Bättre med egna kärnvapen, svenskt stål biter och är enkom avsett att likvidera ryssar.