Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
Fanns det 2005 i centrala GBG någon gymnasial linje eller inriktning mot textil eller handel? Då är det där
vi ska leta. Jag menar hon visar trots allt en hel del intresse i tyger,
pratar med Marie och är i affären en längre tid. det här brottet var inte planerat. Glöm det. Vem rånar en butik iklädd rosa byxor och höga klackskor? Och för säkerhets skull hänger man runt i affären i en hel timme innan brottet så alla kunder ser en.
Det kan ha varit så enkelt att tjejen försökt ta med sig en tygbit och Marie har lagt märke till det. När hon sedan säger till så blir GM helt galen pga skammen och den stressiga situationen i kombination med hennes eventuella diagnos.
Det känns inte så planerat nej. Men så å andra är detta en 17 årig med inte så mycket erfarenheter och en impulsiv hjärna som var antagligen starkt påverkad av preparat av något slag.
Någon som festade till det hårt den kvällen och gick sedan ut och hamnade där av någon anledning..det tycker jag känns mest som en rimlig förklaring.
Jag har haft många bekanta som har varit i missbrukar kretsar och har själv jobbat med missbrukare.
Dom får för sig spontana ideer som att snatta matvaror eller liknande i deras impulsiva tillstånd och det finns oftast ingen planering vilket kanske skvallrar om hennes klädsel vid tidpunkten av mordet.
I detta scenariot tror jag att denna GM vaknade upp dagen efter med rå ångest och har svårt att förstå vad som har hänt och kanske inte ens har något minne av vad som har hänt vilket kanske har byggt upp en stark förnekelse och en slags insikt att man har övertygat sig själv att det var inte den själv som utförde handlingen.
Det är kanske just pga den här aspekten varför detta har undgått i diskussioner eller rykten och bidragit till den långa tystnaden.