2023-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Och har man tur och skulle råka se henne i katalogen så kanske hon skulle bära på samma klädsel som man har sett på övervakningskamerorna ....vem vet.

Eller så skulle man kunna kolla av om personen nyligen är straffad?
Citera
2023-02-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Eller så skulle man kunna kolla av om personen nyligen är straffad?
Japp. Det är ju ännu bättre.

Jag hoppas detta får sitt slut och Maries anhöriga får en förklaring samt att GM blir avslöjad.
Jag kunde bry mig mindre om GM levde normalt idag och hade jobb tex eller lever med familj och barn. Gör man en sån där avskyvärd handling så måste man stå till svars för det. Man kan inte gå runt och låtsas som ingenting, det är inte okej att mörda bara någon så där och det spelar ingen roll om man är 17 år vid mordtillfället.
Citera
2023-02-08, 18:56
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Rent lagmässigt finns det inget som hindrar åklagaren från att åtala personen även om man vet att personen kommer bli friad pga preskription.

Det borde också gå att kalla henne som vittne. Och sen lägga ner utredningen där man sedan kan begära ut handlingar som visar att hon blivit kallad som vittne för att förklara hur hennes DNA kunnat hamna där.

Jag är säker på att polisen kommer hitta någon form av lösning för att göra det så jobbigt för henne som möjligt och ge allmänheten information om vem som mördade Marie, även om fallet är preskriberat.

Förövrigt kan alla våra politiker dra åt helvete. Det här med att 15-20 åringar inte omfattar av samma preskriptionstid för mord som personer som är vuxna (+21 år) är något som är totalt obegripligt för mig. Jag förstår inte vad som är logiken med att preskription gäller för en 20 åring som begått ett mord men inte en 21 åring? Jag har kritiserat det här kryphålet i flera år men idioter till politiker har som vanligt varit extremt sega.

Och den där jävla utredningen som skulle ändra på saken står fortfarande och skräpar. Hade man snabbt stiftat den lagen innan hösten 2020 så hade Maries mördare inte omfattats av preskription.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasforskare
Ja, hade det varit 18 vid den tiden också hade hon kommit undan. Men nu så kan man inte komma undan om man 18. Då preskriberas det aldrig.

Nu nej. Men från 1 januari 2007 till 31 december 2021 - preskriberas det?
Citera
Medlem
Fanns det 2005 i centrala GBG någon gymnasial linje eller inriktning mot textil eller handel? Då är det där
vi ska leta. Jag menar hon visar trots allt en hel del intresse i tyger,
pratar med Marie och är i affären en längre tid. det här brottet var inte planerat. Glöm det. Vem rånar en butik iklädd rosa byxor och höga klackskor? Och för säkerhets skull hänger man runt i affären i en hel timme innan brottet så alla kunder ser en.
Det kan ha varit så enkelt att tjejen försökt ta med sig en tygbit och Marie har lagt märke till det. När hon sedan säger till så blir GM helt galen pga skammen och den stressiga situationen i kombination med hennes eventuella diagnos.
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Well jag skulle inte bli förvånad över om det du säger är sant förvisso. Samtidigt har personen lyckats gå under radarn av en anledning. Det är något otypiskt med gärningskvinnan. Sen är väl många gymnasielinjer ändå skitenkla om du inte försöker fixa vettiga betyg.

Oavsett så tycker jag att det är det bästa att gå på. Marie mördades på en torsdag och gärningskvinnan var 17 år. Att hon stod utanför vid lunchtid och sedan besökte affären vid kl17 stämmer överens med en lunchrast och sen slutet på en skoldag. Antagligen var det inte jättelångt att gå.

Skolkataloger och klasslistor från gymnasiet är som sagt offentliga handlingar och kan begäras ut. Gärningskvinnan kan ha flyttat ifrån Göteborg under de 18 år som har gått och skulle kunna bo var som helst i Sverige.
Citera
2023-02-08, 19:05
Medlem
Troians avatar
Saxen som användes, tillhörde den butiken?
Citera
2023-02-08, 19:16
Medlem
Om vi leker med tanken att det inte hade funnits någon preskriptionstid för det här brottet.
Kvinnan var 17 vid tillfället och hade förmodligen fått sluten ungdomsvård (4 år?).
Hur applicerar man det straffet på en som i dag är 30+?
Citera
2023-02-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Fanns det 2005 i centrala GBG någon gymnasial linje eller inriktning mot textil eller handel? Då är det där
pratar med Marie och är i affären en längre tid. det här brottet var inte planerat. Glöm det. Vem rånar en butik iklädd rosa byxor och höga klackskor? Och för säkerhets skull hänger man runt i affären i en hel timme innan brottet så alla kunder ser en.
Det kan ha varit så enkelt att tjejen försökt ta med sig en tygbit och Marie har lagt märke till det. När hon sedan säger till så blir GM helt galen pga skammen och den stressiga situationen i kombination med hennes eventuella diagnos.

Jag är inte från Göteborg och har ingen bra koll på de gymnasier som finns där idag, och än mindre de som fanns 2005 (lär ju ha etablerats en del friskolegymnasium sen dess). Men utifrån den lilla researchen jag har gjort så skulle i så fall Burgårdens gymnasium vara ett av de gymnasierna som erbjöd yrkesinriktade linjer likt den du syftar på. Det ligger på gångavstånd (om man tittar på kartan iaf) från Stuvkällaren och fanns även 2005
Citera
2023-02-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Det känns inte så planerat nej. Men så å andra är detta en 17 årig med inte så mycket erfarenheter och en impulsiv hjärna som var antagligen starkt påverkad av preparat av något slag.

Någon som festade till det hårt den kvällen och gick sedan ut och hamnade där av någon anledning..det tycker jag känns mest som en rimlig förklaring.

Jag har haft många bekanta som har varit i missbrukar kretsar och har själv jobbat med missbrukare.

Dom får för sig spontana ideer som att snatta matvaror eller liknande i deras impulsiva tillstånd och det finns oftast ingen planering vilket kanske skvallrar om hennes klädsel vid tidpunkten av mordet.

I detta scenariot tror jag att denna GM vaknade upp dagen efter med rå ångest och har svårt att förstå vad som har hänt och kanske inte ens har något minne av vad som har hänt vilket kanske har byggt upp en stark förnekelse och en slags insikt att man har övertygat sig själv att det var inte den själv som utförde handlingen.
Det är kanske just pga den här aspekten varför detta har undgått i diskussioner eller rykten och bidragit till den långa tystnaden.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2023-02-08 kl. 19:39.
Citera
2023-02-08, 19:21
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Om vi leker med tanken att det inte hade funnits någon preskriptionstid för det här brottet.
Kvinnan var 17 vid tillfället och hade förmodligen fått sluten ungdomsvård (4 år?).
Hur applicerar man det straffet på en som i dag är 30+?
Det går att vid synnerliga skäl döma en 17 åring till fängelse.
Citera
2023-02-08, 19:23
Medlem
Någon som läst Expressens text idag? Står att flera frågor väckts nu när de vet om GMs unga ålder vid dådet. Eller ”gåtorna har bara blivit fler efter DNA-träffen”. Har tyvärr inte plus men är det någon som vet om det stod något intressant?
Citera
2023-02-08, 19:31
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaalfa
Någon som läst Expressens text idag? Står att flera frågor väckts nu när de vet om GMs unga ålder vid dådet. Eller ”gåtorna har bara blivit fler efter DNA-träffen”. Har tyvärr inte plus men är det någon som vet om det stod något intressant?

Svar: Nej, tyvärr. Det står i princip bara att de inte förväntat sig en så pass ung kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in