Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Och har vi återigen det jag sa tidigare.
Varför kan inte människan skapa substansen eller strukturen X när naturen kan det? Det finns massor naturen klarar som inte vi klarar. Med andra ord är det inte en förutsättning att människan ska klara en sak för att naturen ska klara det.
Fast som jag sade, då handlar det om redan färdiga konstruktioner. Och jag frågade hur har naturen kunnat skapa dessa konstruktioner med naturens grova verktyg som för det mesta river ner istället för bygger upp?
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Men som svar på frågan. Naturen kompenserar brist på intelligens med volym och tid. Hur stor volym tar de experiment upp där vi försöker skapa liv? Provrören kanske globalt tillsammans blir några kubikmeter. Och vi har hållit på i några få tiotals år. Jämför det med en miljon kubikkilometer och miljoner år.
Tiden skapar inte magi oavsett hur lång tid det går, och hur stora volym det än handlar om.
Hur stor volym och hur lång tid tror du det tar för naturen att skapa en dator?
För du vet, bara det får gå tillräckligt lång tid så kan naturen skapa vad den vill, eller hur? Även dom mest komplicerade strukturerna kan naturen skapa, bara det går tillräckligt lång tid, eller hur?
Men naturen kan inte ens skapa en flintyxa, vet du hur jag vet det? Jo för när arkeologer hittar en flintyxa, så tänker dom inte att detta måste ha skapats av naturen, bara det har gått tillräckligt lång tid. Utan dom tänker att detta måste ha skapats av en intelligens, en människa som formar flinta till ett visst utseende som naturen aldrig skulle klara av. I alla fall är sannolikheten att naturen skulle klara av att skapa en flintyxa så osannolikt att arkeologer inte ens ifrågasätter att den är gjord av en människa.
Och det enklaste livet, cellen, är oerhört mycket mer komplicerad än en flintyxa, den är t.o.m. oerhört mer komplicerad än hur en dator är uppbyggd av grundämnen. Så det är mer troligt att naturen kan skapa en dator, än en levande cell, som är som en hel stad med komplicerade och exakta strukturer.