2023-02-06, 18:49
Medlem
Hej jag ska uppgradera ljudet i bilen så kommer att behöva bygga en baslåda på plats eftersom den ska vara i skuffen som har konstiga vinklar så det är svårt att mäta och låta proffsen göra det.

utrymmet är runt 44liter och det jag hittar är att det passar för 12tum bas men även vissa 15tum?

Jag har googlat runt lite och det jag hittar är att jag ska ha sluten låda och använda spån/mdf-skiva men det jag inte hittar riktigt svar på som jag läser till och från är att man ska också ha isoleringsmaterial men inte var det ska sitta. Ska det sitta i eller runt lådan alt både och?

Så vänder mig hit till de med lite mer erfarenhet.
Citera
2023-02-07, 02:58
Medlem
IceEyess avatar
Isolering i form av dämpmatta ska sitta i bagageutrymmet, dörrar osv. för att minska vibrationer och vägljud, vilket ger en bättre ljudbild.

Dämpull har man inuti baslådan, vilket inverkar på frekvensgången.
Citera
2023-02-07, 05:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Det finns en del sidor som kan hjälpa till att räkna ut allt, det här var en av de första jag hittade så det är möjligt det finns bättre, men den såg kompetent ut: https://www.omnicalculator.com/other/speaker-box
Citera
2023-02-07, 06:04
Medlem
Du skall alltså bygga en låda att förvara din bas i bilen i? Den kommer väl i en smidig bärbar förvaringslåda?
Citera
2023-02-07, 06:41
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Du skall alltså bygga en låda att förvara din bas i bilen i? Den kommer väl i en smidig bärbar förvaringslåda?
ett baselement är som vilket ljudelement som helst och till TS vill jag rekommendera att på djupet förstå vad han gör det blir så mycket enklare att få bra ljud då än att såga ett 310mm hål i en limmad billy hylla klämma dit en bas och stå brydd varför den inte spelar bra
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det finns en del sidor som kan hjälpa till att räkna ut allt, det här var en av de första jag hittade så det är möjligt det finns bättre, men den såg kompetent ut: https://www.omnicalculator.com/other/speaker-box
Nja vette fan om den sidan hjälper till att ta fram siffror på ett rätt konstigt vis tyckte jag men det är väl bra att ha för att dubbelkolla data man redan skapat antar jag
https://www.brl.se/sv/blogg/tips-tri...ig-rakna-.html är bättre läsning även iceeyes gav ju bra svar på ts fråga och ljudisolering gör inte så mycket om det inte är riktigt SQ/SPL bygge och då behövs ändå rum för avstämning kring hertz alltså behövs förkunskapen själv har man en kompis med visuell hz-mätare det är tacksamt
Senast redigerad av volvo666 2023-02-07 kl. 06:52.
Citera
2023-02-07, 06:54
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Hej jag ska uppgradera ljudet i bilen så kommer att behöva bygga en baslåda på plats eftersom den ska vara i skuffen som har konstiga vinklar så det är svårt att mäta och låta proffsen göra det.

utrymmet är runt 44liter och det jag hittar är att det passar för 12tum bas men även vissa 15tum?

Jag har googlat runt lite och det jag hittar är att jag ska ha sluten låda och använda spån/mdf-skiva men det jag inte hittar riktigt svar på som jag läser till och från är att man ska också ha isoleringsmaterial men inte var det ska sitta. Ska det sitta i eller runt lådan alt både och?

Så vänder mig hit till de med lite mer erfarenhet.

Jag gjorde det billigt, åkte på second hand och köpte gamla hemsterohögtalare, annat motstånd gör att det skrälar ordenligt, Accepts Metal Heart och AC/DCs Hellsbells sitter i hjärnan och skallen permanent sedan dess. (Nu har jag ingen bil, behöver ingen och vuxit ifrån det)
Citera
2023-02-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Smidig och smidig, det kan ju vara en kontrabas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in