Citat:
Ursprungligen postat av
Kromcom
Gör det om ni tror att det blir bra och om både ni och era föräldrar vill det. Trivs man tillsammans och har gott om plats så är det väl toppen. Tror vi alla får tänka om lite.
Dessutom kan det vara ekonomiskt bra faktiskt.
65-70 år låter väldigt tidigt bara. Beror ju på hälsa och så förstås men de flesta klarar sig väldigt bra på egen hand och är pigga och krya vid den åldern. Lägg på 10, 15 år eller så.
Alltså min far som är runt 70 går flera mil per dag så det är inget snack om att jag måste sköta om honom.
Däremot är tanken att man ska få mycket tid ihop med sina föräldrar medans dom är pigga och krya och inte vänta tills/om dom blir vårdpaket. Tanken är ju inte att vi behöver umgås dagligen utan vill dom komma in till oss eller att barnbarnen vill springa över till attefallshuset och hälsa på lite spontant så är det en stor fördel ifall man bor nära.
Och vill våra föräldrar ut och resa eller bara leva sina liv så ska vi ju givetvis inte hindra dom från att göra det, utan tanken är mer som att vi kommer träffas mer spontant och oftare och OM dom behöver lite stöd när dom blir äldre så kan vi hjälpa dom med städningen, matlagning, ja helt enkelt mer vardagliga saker.
Men intrycket jag fått när vi frågat dom lite på skoj är att dom vill ha sin "egentid" och vill inte vara oss till last. Nästan som att dom skäms över att behöva flytta till sina barn. Dom hade kunnat sälja sina hus och bostadsrätter och leva loppan med sina pengar och bo gratis i våran attefallshus men dom lockas inte av det... Antingen avskyr dom sina barn och barnbarn eller så måste det vara nån sorts nordisk töntig stolthet av att inte vilja "få hjälp" trots att vi inte ser det på det viset.
Dom hälsar på och leker med våra barn flera gånger i veckan så varför inte "bo ihop" i ett litet eget hus 20 ostörda meter från våran?