2023-02-05, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Frågan för TS är väl snarare i så fall arbetsgivarens ansvar?
De flesta 65-70 åringar kommer väl att befinna sig på arbetsmarknaden 8 timmar av dygnet.
Nu är jag närmare 65 än mina föräldrar och hoppas kunna få mer tid att umgås med dem efter min pension men knappast flytta ihop. Och definitivt inte till barnen, de får ta hand om sig själva nu när de är vuxna.

Umgås mer med sina föräldrar när man blir pensionär låter helt bakvänt för mig, ingen i min släkt har kunna göra det (inte ens i närheten)

Bara att gratulera!
Citera
2023-02-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Gener spelar roll men livsstilen är oerhört viktig. Bara för att någon levt aktivt historiskt betyder inte det att de levt bra i andra avseenden. Sedan är det mycket vanligt att folk slutar leva aktivt när de blir äldre... Hälsa är en färskvara.

Forskningen går som sagt framåt. För 30 år sedan trodde man att hjärnceller inte kunde skapas utan att man succesivt förlorar dem under livet. Nu vet man att hjärnceller ombildas hela tiden. Men i vilken omfattning de gör det beror på hur vi lever.
Suck. Du har fel om livsstilen. Vet. Tänk om.
Citera
2023-02-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Dom bodde i en villa i en by någon mil från närmsta samhälle, i byn bodde inga andra gamlingar kvar, alla hade antingen dött eller flyttat till ålderdomshemmet. För att hälsa på bekanta som fortfarande bodde hemma hade dom behövt sätta sig i bilen och åka några mil. Så dom var rätt ensamma, ja.
Ok. Inget bra såklart. Tänkte dock generellt, som jag tyckte ditt sista stycke handlade om.
Citera
2023-02-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Suck. Du har fel om livsstilen. Vet. Tänk om.

Det är du som behöver uppdatera dig. Att inbilla sig att livsstilen inte spelar stor roll för framtida demens är direkt obildat. Och även om du känner någon som du tror är undantag så förändrar det ingenting.
Citera
2023-02-05, 14:09
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag älskar mina föräldrar men kan inte tänka mig en värre mardröm än att flytta ihop med dem igen. Särskilt inte om de blir gaggiga, krassliga och dåliga. Det är det folk har betalt för (även om man kan ifrågasätta kvaliten på äldreboenden idag). Annars finns ju hemtjänst och sådant, ni behöver ju inte ha full vårdnad över dem bara för att de bor hos er.
Citera
2023-02-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Gör det om ni tror att det blir bra och om både ni och era föräldrar vill det. Trivs man tillsammans och har gott om plats så är det väl toppen. Tror vi alla får tänka om lite.

Dessutom kan det vara ekonomiskt bra faktiskt.

65-70 år låter väldigt tidigt bara. Beror ju på hälsa och så förstås men de flesta klarar sig väldigt bra på egen hand och är pigga och krya vid den åldern. Lägg på 10, 15 år eller så.

Alltså min far som är runt 70 går flera mil per dag så det är inget snack om att jag måste sköta om honom.
Däremot är tanken att man ska få mycket tid ihop med sina föräldrar medans dom är pigga och krya och inte vänta tills/om dom blir vårdpaket. Tanken är ju inte att vi behöver umgås dagligen utan vill dom komma in till oss eller att barnbarnen vill springa över till attefallshuset och hälsa på lite spontant så är det en stor fördel ifall man bor nära.

Och vill våra föräldrar ut och resa eller bara leva sina liv så ska vi ju givetvis inte hindra dom från att göra det, utan tanken är mer som att vi kommer träffas mer spontant och oftare och OM dom behöver lite stöd när dom blir äldre så kan vi hjälpa dom med städningen, matlagning, ja helt enkelt mer vardagliga saker.

Men intrycket jag fått när vi frågat dom lite på skoj är att dom vill ha sin "egentid" och vill inte vara oss till last. Nästan som att dom skäms över att behöva flytta till sina barn. Dom hade kunnat sälja sina hus och bostadsrätter och leva loppan med sina pengar och bo gratis i våran attefallshus men dom lockas inte av det... Antingen avskyr dom sina barn och barnbarn eller så måste det vara nån sorts nordisk töntig stolthet av att inte vilja "få hjälp" trots att vi inte ser det på det viset.
Dom hälsar på och leker med våra barn flera gånger i veckan så varför inte "bo ihop" i ett litet eget hus 20 ostörda meter från våran?
Citera
2023-02-05, 15:29
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Klart att man tar hand om sina gamla föräldrar den dagen det blir ett större behov av det mer än att dumpa dom på ett vårdboende och sedan springa och beklaga sig över alla fel.Och dom anhöriga är mellan varven många.
Citera
2023-02-06, 23:05
Avslutad
Min ena förälder väljer aktivt att inte ha kontakt med vare sig mig eller mina nästan vuxna barn. Finns dock ingen anledning då denne alltid varit inbjuden till diverse och jag under flera år försökt ha kontakt och få denne att ha kontakt med barnen. Jag står fö sist på listan över vem som ska sköta det praktiska vid dennes frånfälle. Jag kommer därför inte engagera mig nämnvärt i dennes eventuella behov av hjälp. Erfarenhetsmässigt är jag dessutom övertygad om att vad jag kan bidra med inte är önskvärt (medicinskt kunnande).

Den andre föräldern är något mer aktiv och engagerad i barnen. Vi har en annan typ av relation, men inte heller där kommer jag vilja att denne flyttar till mig eller att jag ska hjälpa till med den vardagliga skötseln. Pga uppväxten är relationen psykiskt påfrestande och jag har troligtvis inte vad som krävs för den typen av uppoffring sen.

Dock är detta något jag sörjer. Jag hade av flera anledningar inga nära relationer till mina mor- och farföräldrar och jag önskade alltid det för mina egna barn. Hoppas själv bli del av generationsbytet som kan vara med och bryta cirkeln.
Citera
2023-02-09, 07:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Min ena förälder väljer aktivt att inte ha kontakt med vare sig mig eller mina nästan vuxna barn. Finns dock ingen anledning då denne alltid varit inbjuden till diverse och jag under flera år försökt ha kontakt och få denne att ha kontakt med barnen. Jag står fö sist på listan över vem som ska sköta det praktiska vid dennes frånfälle. Jag kommer därför inte engagera mig nämnvärt i dennes eventuella behov av hjälp. Erfarenhetsmässigt är jag dessutom övertygad om att vad jag kan bidra med inte är önskvärt (medicinskt kunnande).

Den andre föräldern är något mer aktiv och engagerad i barnen. Vi har en annan typ av relation, men inte heller där kommer jag vilja att denne flyttar till mig eller att jag ska hjälpa till med den vardagliga skötseln. Pga uppväxten är relationen psykiskt påfrestande och jag har troligtvis inte vad som krävs för den typen av uppoffring sen.

Dock är detta något jag sörjer. Jag hade av flera anledningar inga nära relationer till mina mor- och farföräldrar och jag önskade alltid det för mina egna barn. Hoppas själv bli del av generationsbytet som kan vara med och bryta cirkeln.

Det är såvitt jag förstår, ganska goda chanser till detta.
Det är nog väldigt ovanligt att en äldre sjuk anhörig flyttar in till barnet/en den sista tiden, utan det blir en period där man isåfall hjälper till i den äldres hem.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in