2023-02-05, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är dock tydligt att både du och "personlig person" bor just i städerna, med Ghetton, och allsköns kättare/ mutanter

En fråga bara. Varför är det "tydligt" att jag bor i stad?
Citera
2023-02-05, 06:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
En fråga bara. Varför är det "tydligt" att jag bor i stad?

för att du skriver:

Citat:
"Sund och korrekt uppfostran", är inte en garanti för att ungdomarna ska kunna undvika ghettona och mångkulturen. Det är som vanligt snarare bara en klassfråga.

Om man inte kan undvika "Ghettona" så bor man i en stad.
Bor man på landet finns det ont om ghetton att ens välja på.
Citera
2023-02-05, 06:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
visst. man kan ha otur, saker kan hända.

Det är dock tydligt att både du och "personlig person" bor just i städerna, med Ghetton, och allsköns kättare/ mutanter.

Jag är uppväxt på bondgård och bor i hus nära den.

"Klassfråga"..
bara genom att nämna den i sammanhanget tyder på offermentalitet.

det är inte en fråga om klass när man själv väljer att flytta in till staden för närhet och bekvämlighet till kommunikationer, inte heller ekonomi.

DEt finns INGENTING, som hindrar en från att köp/ hyra boende till billigare peng en bit ut på vischan, för jo, det står GOTT om tomma hus där..ingen vill bo där.

Handlar inte om klass, utan om att man är fast i sitt tänkande.

Hörrödu, din dryga djävla kärring. Offermentaliteten kan du köra upp i röven. Det är för övrigt inte tydligt alls att du är uppvuxen på landet eftersom du måste skriva det bokstavligt. Vet du förresten om att du är rätt så OT?
Citera
2023-02-05, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Lite korkad kanske? Demens är inte en konsekvens av "dålig livsstil"ditt nöt. De dementa jag känner har faktiskt varit mycket aktiva både fysiskt och mentalt innan och levt hälsosamt på alla sätt men det är nog en slump för det kan drabba vem som, ofta är det ärftligt tyvärr och ju äldre man blir desto större risk.

Du får omvärdera dina åsikter.

Gener spelar roll men livsstilen är oerhört viktig. Bara för att någon levt aktivt historiskt betyder inte det att de levt bra i andra avseenden. Sedan är det mycket vanligt att folk slutar leva aktivt när de blir äldre... Hälsa är en färskvara.

Forskningen går som sagt framåt. För 30 år sedan trodde man att hjärnceller inte kunde skapas utan att man succesivt förlorar dem under livet. Nu vet man att hjärnceller ombildas hela tiden. Men i vilken omfattning de gör det beror på hur vi lever.
Senast redigerad av Keus 2023-02-05 kl. 06:38.
Citera
2023-02-05, 07:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Hörrödu, din dryga djävla kärring. Offermentaliteten kan du köra upp i röven. Det är för övrigt inte tydligt alls att du är uppvuxen på landet eftersom du måste skriva det bokstavligt. Vet du förresten om att du är rätt så OT?

Du förvirrar mig.

Du frågar i det andra inlägget om varför det är tydligt att du bor i staden, och jag svarar på det, nu skriver du det här istället i en tirad som inte alls kopplar till det jag skriver?

Dessutom vänder du ju helt på det:
Jag har aldrig sagt att det är tydligt att jag växt upp på landet, jag skriver att det är tydligt (med citatet) att du bor i staden?

huruvida jag är OT eller inte; tja, jag påpekar det faktum att bor man på landet, så ger det helt andra möjligheter att bo nära/ ta hand om sina äldre.
Det är på det sättet det gått till ganska länge, och det är vanligt även nuförtiden.

Citat:
Det är för övrigt inte tydligt alls att du är uppvuxen på landet eftersom du måste skriva det bokstavligt

jag skriver det bokstavligt, och ändå är det inte tydligt att jag bor på landet alltså?
Senast redigerad av scoremax 2023-02-05 kl. 07:58.
Citera
2023-02-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du verkar ha kärlek till dina föräldrar

Hemskt hur många inte bara hatar de som skapat denna välfärd. Utan vill döda oss så fort vi inte ger dem mer
Fast om man ska vara petig så har våra föräldrar mest monterat ned den välfärd som deras byggde. Dessutom har de på lite drygt en generation lyckats med att mer eller mindre utarma planeten, boomers är en egoistisk och självgod generation som saknar motstycke i historien. Detta till trots så är mitt svar på frågan att jag tänker ta hand om dem i största möjliga mån, något hus har jag dock inte och det beror på att just boomers skapat en sjuk bostadsmarknad för egen vinning.
Senast redigerad av Periodic 2023-02-05 kl. 08:04.
Citera
2023-02-05, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).

Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.

Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.

Hur ska man gå till väga för att övertala dom?

Nu verkar du som du inte riktigt umgås med äldre.
Nu börjar mina föräldrar bli till åren nästan 20år + mot den ålder du pratar om.
Men de vill absolut bo själva men behöver lite hjälp då och då.
T.ex nu när morsan cyklat omkull till sin träning på friskis och svettis.
Och umgås med barnbarnen blir lite jobbigt då de bor själva men hjälper fortfarande till med att handla och skotta snö etc.
Är det inte så att det är ni som vill ha hjälp med hushållet och barnpassning?

Sen får vi se i framtiden när de inte klarar sig själva, men de är upp till dem och lite beroende vad de behöver för hjälp.
Men handlar det om demens är det svårt att ta hand om dem hemma.
Samtidigt vet man ju aldrig hur det ser ut då, men troligast blir det nog först när man själv är pensionär.
I dag är de flesta pigga och klarar sig själva fram till 90, 65-70 hade det varit jobbigt att ha dem hemma då de roade sig med att resa jorden runt.
Citera
2023-02-05, 08:19
Medlem
Nu har jag inte det problemet då ingen av dem lever längre, men nä, det hade jag inte velat. Vi har vårdinstutioner för människor när de inte kan ta hand om sig själva längre.

Men roligt att ts tror att 65-70 åringar inte kan ta hand om sig själva, behöver blöjor mm med tanke på att pensionsåldern är 67, och på väg mot 69....
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-02-05 kl. 09:09.
Citera
2023-02-05, 08:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu har jag inte det problemet då ingen av dem lever ännu, men nä, det hade jag inte velat. Vi har vårdinstutioner för människor när de inte kan ta hand om sig själva längre.

Men roligt att ts tror att 65-70 åringar inte kan ta hand om sig själva, behöver blöjor mm med tanke på att pensionsåldern är 67, och på väg mot 69....
-
Det varierar dock väldigt med tanke på oturliga sjukdomar, hårda arbeten, och sådant.
Citera
2023-02-05, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu har jag inte det problemet då ingen av dem lever ännu, men nä, det hade jag inte velat. Vi har vårdinstutioner för människor när de inte kan ta hand om sig själva längre.

Frågan för TS är väl snarare i så fall arbetsgivarens ansvar?
De flesta 65-70 åringar kommer väl att befinna sig på arbetsmarknaden 8 timmar av dygnet.
Nu är jag närmare 65 än mina föräldrar och hoppas kunna få mer tid att umgås med dem efter min pension men knappast flytta ihop. Och definitivt inte till barnen, de får ta hand om sig själva nu när de är vuxna.
Citera
2023-02-05, 08:32
Medlem
Finns ändå ganska så bra äldreboenden i Sverige och gamlingarna får socialt umgänge och pysslas om. Skulle nog undvika hemtjänsten med en massa nytt folk springandes hela tiden. Sedan är det så stor variation på gamlingar och vissa är ganska så hemska och då skulle man ju inte ha något val än att sätta gamlingen på äldreboende om man inte vill drunkna själv och försaka resten av sitt liv.
Citera
2023-02-05, 09:11
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Vadå aldrig träffa andra äldre? Får de inte gå ut? Är inlåsta? Du kanske tänker att de är för sjuka för det, vad vet jag. Är de riktigt dåliga umgås de absolut inte på ett hem heller - egen erfarenhet även om det var längesedan. Numera får de heller ingen plats, det är jättesvårt även om man är 100 men har lite förstånd kvar. Återstår hemtjänst om man behöver hjälp och hur kul är egentligen det? Inte är det direkt några andra gamlingar att "umgås med" som jobbar inom hemtjänsten.

De gamlingar jag känner har fortfarande en hel del gamla vänner kvar, och som de umgås med regelbundet, om än inte lika ofta som förr.

Dom bodde i en villa i en by någon mil från närmsta samhälle, i byn bodde inga andra gamlingar kvar, alla hade antingen dött eller flyttat till ålderdomshemmet. För att hälsa på bekanta som fortfarande bodde hemma hade dom behövt sätta sig i bilen och åka några mil. Så dom var rätt ensamma, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in