Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).
Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.
Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.
Hur ska man gå till väga för att övertala dom?
Nu verkar du som du inte riktigt umgås med äldre.
Nu börjar mina föräldrar bli till åren nästan 20år + mot den ålder du pratar om.
Men de vill absolut bo själva men behöver lite hjälp då och då.
T.ex nu när morsan cyklat omkull till sin träning på friskis och svettis.
Och umgås med barnbarnen blir lite jobbigt då de bor själva men hjälper fortfarande till med att handla och skotta snö etc.
Är det inte så att det är ni som vill ha hjälp med hushållet och barnpassning?
Sen får vi se i framtiden när de inte klarar sig själva, men de är upp till dem och lite beroende vad de behöver för hjälp.
Men handlar det om demens är det svårt att ta hand om dem hemma.
Samtidigt vet man ju aldrig hur det ser ut då, men troligast blir det nog först när man själv är pensionär.
I dag är de flesta pigga och klarar sig själva fram till 90, 65-70 hade det varit jobbigt att ha dem hemma då de roade sig med att resa jorden runt.