2023-02-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är också vad Girkin säger. De hade förlorat utan honom, och hans nätverk. Man kan så klart tänka sig att om han nekat, hade någon annan tackat ja.

Och nej, det är du som inte förstår. Boken jag citerade (och citatet) förklarar/argumenterar för att Ryssland som stat inte startade kriget i Donbass. Det var snarare en kombination av Euromaidan, lokala seperatister, lokala oligarker som stöttade seperatister OCH lokala oligarker (tror hon ffa syftar på Akhmatov eller vad han heter) som ville ha Donbass kvar i Ukraina men de agerade "otaktiskt". Rysslands ansvar i Donbass låg dels i en överdriven nyhetsrapportering som piskade upp stämningen ännu mer (samma sak i ukrainska medier, men två fel gör inte ett rätt).

Dvs de var inte invaderande. Däremot stöttade de seperatisterna senare, med reguljära trupper. Liksom USA gjort på andra ställen i ett otal konflikter, de använder dock ofta flyg istället för marktrupper. Stöttandet är jag nästintill positiv till. Alternativet hade varit att de i Donbass blivit dominerade av en grupp som de inte valt, det hade varit den sämsta utgången. Det bästa hade varit att Donbass fick hög autonomi/självständighet i 20 år efter Euromaidan.

Igen, ingen sida agerade optimalt 2014.

Nu gnäller säkert någon för att jag skrivit för långt. Men geopolitik är inte alltid enkelt och "vaddå, Ryssland började ju".

Andra länder gör ju inte alltid heller rätt, det pågår många krig runtom i världen men i just denna tråden behandlar vi rysslands anfallskrig mot Ukraina, eller hur?

”De i Donbass” verkar vara problematiska, är det som samer som påstår sig äga Sverige för att dom var näst först dit eller som norrlänningar överlag, som vill ha gratis el?
Eller saknar dom bara sovjet så mycket? Du pratade väl med nån kvinna där häromdagen om jag minns rätt?
Ni diskuterade Sveriges agerande.. om du minns?

Du kan utgå ifrån vad du har läst, hur mycket du vill. Det gör vi alla.

Vissa saker är inte i gråskala dock.
När ryssland invaderade Ukraina så var det svart på vitt. Ingen tvekan längre, inga ursäkter. Det är den invasionen tråden handlar om t.o.m.
Säkert svårt för vissa att förstå men ibland kan ett illa omtyckt folkslag/stat bli än mindre omtyckt om dom invaderar ett grannland, mördar och våldtar barn och kvinnor. Gör mer skada på infrastruktur och hem än nån jordbävning i Turkiet lyckas göra.

Vad jag vet så är detta ingen allmän diskussion om geopolitik även om många rysstroll hade det på agendan i början av tråden så du är kanske på helt fel ställe?
Citera
2023-02-06, 19:03
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Som vill kriga?

Det är väl inte så att dom som befinner sig i kriget direkt ställt upp frivilligt.
Lill-Putte delade ut iPhone och lite rubel till de som ställde i spezialoperationen från början= legoknektar.
Citera
2023-02-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast det är ju först till nytta om vi hamnar i krig med Ryssland. Vilket Europa är så rädda för att göra.

Hur skulle verkligheten se ut om det började smälla kärnvapen i Berlin, Paris, Warszawa å London tror du?

Scholtz har ju lovat att leoparderna inte får användas på rysk mark.

Det där med att någon lovar saker kan vara problematiskt för ryssarna, för när ryssar "lovar" så betyder det ingenting vilket gör att ryssar per automatik tror att alla agerar lika när man lovar saker.
Citera
2023-02-06, 19:04
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du har missat den tidigare diskussionen mellan oss, följ konversationen bakåt så hittar du länken som han/hon själv hänvisade till.
Där står det vilken artikel de stödde sig på och att röstning var legitim. Inte min källa jag hänvisar till alltså. Det rör alltså den ukrainska konstitutionen, inte något annat lands lagar.
Allt är inte gratis här i livet, ibland måste man göra grundjobbet själv.

Vet du vad, tänkte direkt jag tryckte på sendknappen, där var jag kanske lite snabb och kan ha hoppat i galen tunna. Och så var det visst, men att det är den ukrainska konstitutionen som gäller är jag överens om. Att jag nämnde Sverige var bara ett exempel då jag inte tror något land accepterar val/omröstningar under främmande makt.
Citera
2023-02-06, 19:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF rapporteras ha mosat till Röda Armén ordentligt vid Vuhledar idag.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1622653927597514788
Citera
2023-02-06, 19:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Frågan är om det är en bra tidpunkt att gå på offensiven, inga löv och mjuk mark. Nedan tre ryska stridsvagnar som tydligen ska ha nedkämpats där.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1622632497723985920
Citera
2023-02-06, 19:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja som det rapporterades i morse så har ryssen samlat trupper öster om Kreminna i Kharkiv region och de attackerar nu i riktning mot Kupiansk ungefär borde det bli. Får se hur det går??

https://t.me/Donbas_Operativniy/26351
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-06 kl. 19:13.
Citera
2023-02-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Vet du vad, tänkte direkt jag tryckte på sendknappen, där var jag kanske lite snabb och kan ha hoppat i galen tunna. Och så var det visst, men att det är den ukrainska konstitutionen som gäller är jag överens om. Att jag nämnde Sverige var bara ett exempel då jag inte tror något land accepterar val/omröstningar under främmande makt.

Misstänkte det också. Framgick inte vilken omröstning det gällde men det var parlamentets votering av avsättandet av Yanukovych vi diskuterade. Hans källa sa själv att den var legitim, enligt ukrainska konstitutionen.
Måste tyvärr alltid gå ner på detaljnivå med sådana för att de inte ska vrida sig ur ämnet.
Citera
2023-02-06, 19:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Ryssarna brände nog sitt fönster att lyckas vid Vuhledar. Nu är UAF förberedda och har fått dit tillräckligt med resurser för att kunna hålla bort ryssarna. Det är ju mest bara öppna fält som ryssen försöker anfalla från. Att man överhuvudtaget lyckades ta sig ända fram till utkanten av staden tidigare har jag för mig att berodde på att UAF helt enkelt hade brist på vapen och ammunition.
Citera
2023-02-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är också vad Girkin säger. De hade förlorat utan honom, och hans nätverk. Man kan så klart tänka sig att om han nekat, hade någon annan tackat ja.

Och nej, det är du som inte förstår. Boken jag citerade (och citatet) förklarar/argumenterar för att Ryssland som stat inte startade kriget i Donbass. Det var snarare en kombination av Euromaidan, lokala seperatister, lokala oligarker som stöttade seperatister OCH lokala oligarker (tror hon ffa syftar på Akhmatov eller vad han heter) som ville ha Donbass kvar i Ukraina men de agerade "otaktiskt". Rysslands ansvar i Donbass låg dels i en överdriven nyhetsrapportering som piskade upp stämningen ännu mer (samma sak i ukrainska medier, men två fel gör inte ett rätt).

Dvs de var inte invaderande. Däremot stöttade de seperatisterna senare, med reguljära trupper. Liksom USA gjort på andra ställen i ett otal konflikter, de använder dock ofta flyg istället för marktrupper. Stöttandet är jag nästintill positiv till. Alternativet hade varit att de i Donbass blivit dominerade av en grupp som de inte valt, det hade varit den sämsta utgången. Det bästa hade varit att Donbass fick hög autonomi/självständighet i 20 år efter Euromaidan.

Igen, ingen sida agerade optimalt 2014.

Nu gnäller säkert någon för att jag skrivit för långt. Men geopolitik är inte alltid enkelt och "vaddå, Ryssland började ju".

Det är inte längden på dina inlägg som är det mest problematiska, utan det totala snömos du upprepar likt en papegoja dagarna i ända. Du sänker kvalitén på tråden vilket är både tråkigt och med största sannolikhet avsiktligt.

Vi är många som bett dig lägga ner tjafset om "Euromaidan". Ingen köper dina argument. Anledningen till det är uppenbar för alla utom dig, nämligen att flera fria val hållits i Ukraina efter händelserna 2014. I samtliga dessa har det ukrainska folket hållit fast vid vägvalet som gjordes vid Euromaidan, d v s att de vill bort från ryskt inflytande och de vill ha en fungerande demokrati av västerländskt snitt. Finns ingen tvekan hos dem. Och detta var INNAN Ryssland begick krigsbrott och folkmord i Ukraina. Du kanske kan gissa vad det ukrainska folket numer tycker om Ryssland? Tror du de tycker bättre om Ryssland eller att de avskyr Ryssland (i flera generationer framöver)? Fatta nivån på hat mot de ryska våldtäktsmännen/mördarna/krigsbrottslingarna!

Kan du lägga ner Donbass/ Euromaidan nu? Ingen bryr sig. Ryssland har illegalt invaderat Ukraina i land-grab syfte och p g a ryssarnas alltid närvarande storhetsvansinne. Finns inga tveksamheter kring detta. De vill inte skydda "rysktalande" i den östra delen utan de vill ha HELA Ukraina som de anser tillhör Ryssland. De kommer aldrig få Ukraina och de har gjort sig till paria i världen med sitt vidriga överfall på ett fredligt grannland. Den bästa vinst de nu kan hoppas på är att förlora så fort möjligt.
Citera
2023-02-06, 19:20
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt den riktiga verkligheten så var det en rysk FSB-agent som startade "inbördeskriget" i Donbass. Det erkänner ju den ryska FSB-agenten själv, nämligen Igor Girkin, som är ganska känd vid det här laget:

Strax efter anlände Wagner-soldater och sedan reguljära ryska soldater. Och kriget trappades upp. Allt detta skedde våren/sommaren 2014:

https://www.flashback.org/sp83374533

Att Ryssland höll sig utanför och skickade vapen till separatister eller "civila i nöd" är bara bara något som existerar i den ryska trollvärlden. En fejkad berättelse i en fejkad värld som inte ens Igor Girkin vill vara en del av.
Stor frågan är vad Shorty gjorde där och vart han är nu. https://archive.org/details/credit-for-murder slutligen vem jobbar han för?
Citera
2023-02-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ja som det rapporterades i morse så har ryssen samlat trupper öster om Kreminna i Kharkiv region och de attackerar nu i riktning mot Kupiansk ungefär borde det bli. Får se hur det går??

https://t.me/Donbas_Operativniy/26351

Har länge varit tal om kylan och marken, nu har man stadigt haft minusgrader i flera veckor. Statistiskt sett kan man inte räkna med minusgrader i mars så om man ska sätta in en offensiv är det nu.

Fronten har dock varit stabil i flera månader så försvaret borde hunnit gräva ned sig rejält, anpassat terrängen, förberett sprängning av infrastruktur osv, sen är terrängen naturligt sönderskuren med vattendrag.

Väster om Kreminna är terrängen naturlig kanaliserande, 2-3 parallella vägar med omkringliggande skog. Måste först säkra skogen innan man använder vägen och det tog tid för Ukraina, kan ta tid för Ryssland också om man inte är villig att offra något kompani stridsvagnar för snabb framgång.
Som du säger, vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in