2023-02-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acid maria

Nej, filmen är inspirerad av ett verkligt brottsfall kring tjuvjakt (kalixhärvan), inget annat.

Filmen Jägarna är inspirerad av Kalixhärvan, och förmodligen även av många andra verkliga tjuvjaktsfall. Det hade kunnat göras en minst lika tjuvjaktsinspirerad Jägarna om samer med tanke på kända fall där samer dömts för tjuvjakt/djurplågeri. Eller där de kan misstänkas ligga bakom att rovdjur dödats t.ex. jagats ihjäl med skoter etc. Men den filmen lär aldrig se dagens ljus..
Citera
2023-02-05, 08:40
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demonen-stig
Jon är en stor mytoman, media kommer aldrig att skriva om den sidan. För han är lapp, och adopterad.
Han var en riktigt bråkig och stökig i skolan, han var den som ställde till problem för både lärare och elever. I högstadiet började han hänga på gymmet, han missbrukade även anabola.
När han bodde i Östersund så gick han å ett gäng andra low lifers och spöa på folk och hota..
Kvinnan till hams barn gjorde helt rätt som valde att flytta till Norge en månad innan barnet kom. Vilket gjorde att barnet inte behövde stanna kvar i Sverige med han. En smart kvinna..
Sen är det också lögn att han inte fick träffa dottern, mamman var flera gånger över till Hede som byn heter där han bor, med barnet, även under pandemin. Lapparna fick åka fram och tillbaka över gränsen helatiden, inget det stod om i media, men dom bar undantaget. Sen bor hon heller inte längre bort än ca 25 mil ifrån han..

Jon hjälpte inte direkt till med renarna heller. Han har typ 4 st själv. Dom andra är hans far. Men inte ens honom kunde han hjälpa utan brydde sig mer om musiken ä, vilket gjorde att byn inte längre tyckte att han skulle bo kvar. Så därför han flytta.

Jag har stött på han några gånger senaste åren med, och han har inte förändrats ett dugg. Men eftersom han är lapp, och import barn. Så klarar han sig med sina lögner. Media skulle aldrig våga skriva sanningen, då skulle rasist kortet och minoritetsfolk skiten komma som ett brev på posten.

Bra att sanningen kommer fram. Har alltid tyckt det varit nått lurt med han. Ljuget om att han inte kunde träffa sin dotter pga pandemin har ju också blivit överbevisat i denna tråd. Ljuger man om en sak, så ljuger man om andra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac00
Är du medveten om att du just nu gör en kriminell handling, nämligen förtal och som om inte det var illa nog så påstår du dig även vara någon som träffat jon-henrik ett x antal gånger och tro dig känna honom.

Denna text genomskriker din egna diagnos av mytomani. Och det finns hjälp att få och tycker du bör söka den hjälpen.

Det är nästan läskigt hur du vänder och vrider på allting för att få honom att framstå som en dålig person
Det ännu mer otäcka är att du ger ut en uppfattning om att själv vara en person som hade kunna hitta på precis vad som helst om diverse olika personer för din egen vinning.*
Att svartmåla honom här för att du ska få ur din avundsjuka gentemot honom är inte bara dumt utan rent ut av patetiskt.

Jon henrik tillhör samebyn och har sina renar fortfarande där med familjen,*
hans Om du hade läst på lite så skulle du veta att det är omöjligt att bedriva en renskötsel med endast fyra renar..*

Samt om du hade känt och träffat honom som du nu påstår så skulle du bland annat sett på Instagram via inlägg där han brukade lägga ut ofta när han är ute med renarna. Nu har han ju tagit bort det mesta från instagram och jag kan väll tänka mig nu att en underliggande orsak till detta är pga såna som dig, som letar fel i allt och går igång på att skapa dramatik!.

Hade du läst på ytterligare så hade du också vetat att man inte kan försörja sig på enbart renskötsel, man måste ha ett jobb på sidan om vilket i jon henriks fall är hans liv som artist.

Vad beträffar ex flickvännen så bor hon i nordnorge, och dem som kan geografi kan räkna ut att det INTE är 24 mil ifrån där han bor, utan är mer som en resa om man skulle åka till exempelvis Spanien. Med andra ord inte en ca 2 timmars bilresa. 24 mil ... snälla 🤦‍♀️

En annan sak jag vill tillägga som genomsyrar brister i din historia är att du har ju tagit texter ur hans självbiografi i ett försök att låta mer sanningsenligt.

Vad är det som är förtal? Du hänvisar till instagram och sedan i samma veva säger du att han tagit bort bilderna som du menade var nån typ av bevis.

Hur var det nu, fick han eller fick han inte träffa sin dotter under pandemin?
Citera
2023-02-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Bra att sanningen kommer fram. Har alltid tyckt det varit nått lurt med han. Ljuget om att han inte kunde träffa sin dotter pga pandemin har ju också blivit överbevisat i denna tråd. Ljuger man om en sak, så ljuger man om andra saker.

Vad är det som är förtal? Du hänvisar till instagram och sedan i samma veva säger du att han tagit bort bilderna som du menade var nån typ av bevis.

Hur var det nu, fick han eller fick han inte träffa sin dotter under pandemin?

Det är förtal att påstå att man känner någon och sedan försöker sprida dåliga rykten om personen ifråga man påstår sig känna.

Och eftersom han påstod att ha träffat jon-henrik flera gånger så tänkte jag att han i så fall också säkert skulle haft koll på hans instagram också och själv vet och har sett att jon sliter som ett djur med rennäringen och sitt liv som artist.
Men nu har han ju som sagt tagit bort det mesta och det är ju inte så konstigt eftersom många verkar ha nöjet att hacka på honom och leta fel.

Angående huruvida han träffade sin dotter under pandemin har ingen med att göra utom föräldrarna själva! Man kan ju dock som medmänniska försöka tänka steget längre och förstå att pandemin ställde till med väldigt mycket skit och det kan finnas hur många orsaker som helst till att saker blir som dem blir.
Citera
2023-02-05, 15:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac00
Det är förtal att påstå att man känner någon och sedan försöker sprida dåliga rykten om personen ifråga man påstår sig känna.

Och eftersom han påstod att ha träffat jon-henrik flera gånger så tänkte jag att han i så fall också säkert skulle haft koll på hans instagram också och själv vet och har sett att jon sliter som ett djur med rennäringen och sitt liv som artist.
Men nu har han ju som sagt tagit bort det mesta och det är ju inte så konstigt eftersom många verkar ha nöjet att hacka på honom och leta fel.

Angående huruvida han träffade sin dotter under pandemin har ingen med att göra utom föräldrarna själva! Man kan ju dock som medmänniska försöka tänka steget längre och förstå att pandemin ställde till med väldigt mycket skit och det kan finnas hur många orsaker som helst till att saker blir som dem blir.

För det första hur kan du säga att vederbörande inte känner Jon Henrik?

Men nu var det Jon Henrik som tog upp sitt föräldraskap och varför han inte har träffat sin dotter på 1 år. Hans bortförklaring att det inte gick pga pandemin stämmer ju helt enkelt inte eftersom Norge inte hindrat människor att träffa sina familjer.
Citera
2023-02-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Mjo fast varför? Om det nu skulle stämma måste man fråga sig varför. Att begrava någon ovanpå pålar är inget man direkt gör i första taget. Jag önskar inte ens min värsta fiende att dö så. Hela grejen känns sjukt långsökt även om jag också vet om att ungar är jävliga. Men att gräva varjgropar låter för sjukt för att vara sant.

Skojar du?

Jag som är uppväxt med Astrid Lindgren och liknande böcker har ju läst om liknande saker (omedvetet eller ej) och att barn testar gränser och är elaka, det vet väl alla om.
Jag som är uppväxt på landet har haft värre hot än så över mig, precis som många andra ungar hade. Har även råkat ut för rätt grova former av misshandel, precis som att själv inte var speciellt snäll när jag var mindre.

Jag har sett Jon Henriks avsnitt, och även avsnittet efter med Carolina Gynning. Det är intressant att se båda efter varann för att inse hur människan reagerar olika på tuffa saker i livet.

Den ena (Jon Henrik) ser sig själv som ett offer, och kommer troligen alltid att vara offret genom hela sitt liv.

Medans Carolina Gynning är precis tvärtom, en överlevare som alltid kommer ut på topp, trots att hon eg varit med om värre saker.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-02-05 kl. 21:14.
Citera
2023-02-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skojar du?

Jag som är uppväxt med Astrid Lindgren och liknande böcker har ju läst om liknande saker (omedvetet eller ej) och att barn testar gränser och är elaka, det vet väl alla om...

Jag som är uppväxt på landet har haft värre hot än så över mig, precis som många andra ungar hade.

Jag har sett Jon Henriks avsnitt, och även avsnittet efter med Carolina Gynning. Det är intressant att se båda efter varann för att inse hur människan reagerar olika på tuffa saker i livet.

Den ena (Jon Henrik) ser sig själv som ett offer, och kommer troligen alltid att vara offret genom hela sitt liv.

Medans Carolina Gynning är precis tvärtom, en överlevare som alltid kommer ut på topp, trots att hon eg varit med om värre saker.
Kan det vara så att Jon Henrik belönas mer för att vara ett offer, än cg? Det har ju blivit lite av hans image nu.
Citera
2023-02-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Kan det vara så att Jon Henrik belönas mer för att vara ett offer, än cg? Det har ju blivit lite av hans image nu.

Jag gissar att deras identiteter var likadana även innan kändisskapet, men det vet jag ju inte säkert.
Citera
2023-02-06, 17:50
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skojar du?

Jag som är uppväxt med Astrid Lindgren och liknande böcker har ju läst om liknande saker (omedvetet eller ej) och att barn testar gränser och är elaka, det vet väl alla om.
Jag som är uppväxt på landet har haft värre hot än så över mig, precis som många andra ungar hade. Har även råkat ut för rätt grova former av misshandel, precis som att själv inte var speciellt snäll när jag var mindre.

Att jämföra narcissistiska ADHD-våpet Carolina Gynnings eskapader med Jon Henrik är väl magstarkt. Jon Henrik har haft ett helvete man inte skulle önska sin värsta fiende. Den mobbning han utsattes för är långt över vad ungar utsätts för idag. Dessutom är han både mörkhyad och same.
Citera
2023-02-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Att jämföra narcissistiska ADHD-våpet Carolina Gynnings eskapader med Jon Henrik är väl magstarkt. Jon Henrik har haft ett helvete man inte skulle önska sin värsta fiende. Den mobbning han utsattes för är långt över vad ungar utsätts för idag. Dessutom är han både mörkhyad och same.

Nu är ju detta ingen tävling i vem som hade det värst, men jag tycker nog att det är värre att bli våldtagen än att bli hotad av ett gäng 4-6åringar..
Citera
2023-02-06, 20:39
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Mobbing är vidrigt och mobbare borde skickas till månen med enkel biljett. MEN, att ett gäng 7-åringar grävt en riktig fungerande dödsfälla på fritidsgårdens skolgård till Jon Henrik framstår som väldigt knepigt...

En varggrop måste rimligen vara minst 1 kubikmeter = 1000 liter jord. 1 liter naturjord väger minst 1 kilo, och antingen mycket mer när man kommer ner i sand, stenar och lera. Så sjuåringarna måste ta med sig spadar och kanske hackor och spett och gräva upp minst 1 ton jord.

Sedan måste de hitta pålar, få ner dem i jorden på botten av gropen och spetsa dem. Så antingen får de köpa pålar, eller hitta raka, grova och friska grenar. Spetta och borra hål i marken- eller slå ner dem med slägga, och sen spetsa dem med yxa eller stor kniv.

Allt detta jobb, av några 7-åringar, inom synhåll från fritisgården och gjort under rasterna... jag köper faktiskt inte det!

(Vad jag tror hände var att några av damp-ungarna hittade en liten naturlig grop, krafsade bort gräs och ytjord, stack ner några pinnar och lekte att de grävt en stor varggrop som de skulle kasta ner Jon Henrik i. Elakt och otäckt förstås för en 7-åring, men ingen livsfara).

//FCR
Citera
2023-02-08, 19:27
Medlem
Vi ska inte nämna namn eller peka ut någon här
Men det måste vara tufft och leva med att det börjar sippra ut i media från lite olika håll vad man gjort mot en annan människa.. jobbigt
Citera
2023-02-08, 19:38
Medlem
Jag trodde faktiskt att Jon-H skulle komma ut ur garderoben under hans dag på slottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in