2023-02-06, 09:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du är smart du.
Du har ingen liten butik eller så kan du inte räkna.

Om nån betalar 10kronor med swish har du jobbat gratis för staten,hyresvärden,kommunen och banken.

har du 4kronor i vinst på varan och 2kronor går i swishavgift till banken så har banken snott 50% av din vinst för en lufttjänst som gör att de slipper ha anställd personal=som vi skattebetalare får betala iform av mindre jobb=mindre konsumtion särskilt i småbutiker och högre skatt.Plus alla som jobbar med kontanter som blir arbetslösa som vi får betala iform av högre skatt och återigen mindre handel i småbutiker som dom du påstår dig jobba med.

Skulle du sälja ett paket lågpriscigg för 60kronor och nån idiot betalar med swish så har de återigen snott nästan 50% av din lilla vinst.

Säljer du 1 skraplott med swish så har de snott cirka 70% av din vinst utan att jobba en minut för pengarna.

säljer du frimärken med swish så går du back på köpet pch säljer du 2 liter mjölk så har de återigen snott 50% av din vinst.

Säljer du ett telefonkort för 1 vecka så snor de 50% av vinsten också.

Så nä nån liten butik har du knappast om du inte är en analfabet som inte kan räkna.

Kontanter skapar mycket jobb åt dina grannar och samhället som gör att fler har råd att handla i småbutiker.
Det är pengar som kommer tillbaks till samhället medans kortavgifter och swishavgifter går ut ur konsumtionen till några få bankkonton i sverige och utomlands.
Det är ändå rätt kul hur du som aldrig drivit butik berättar för mig som sålt saker i 35 år hur det är.

Det är inte precis gratis för bankerna att driva swish, men deras avgift 1.50 är mycket mycket lägre än t.ex VISA och mastercard så vinsten är säkert minimal. Möjligen riskerar man i framtiden höjda avgifter om swish får monopol, så det är bra att VISA finns kvar.

swish är underbart, den lilla avgiften på 1.50 per inbetalning, min genomsnittskund handlar för 500 kr, är försumbar och kostar mindre än kassen jag ger honom, kunderna gillar swish och det ger glada kunder. Om du drivit butik hade du vetat hur det var för 20 år sedan, man hade en anställd som åkte till banken med 20 kg mynt som de stod där ock räknade och vips var 300 kr borta i form av lön. swish har tvärtom gjort att det aldrig varit billigare att hantera pengar i en butik och alla små butiker som min kommer bara att ta swish i närtid.

Som sagt, utan sedlar och med swish så sparar vi handlare säkert 10 miljarder kronor per år i form av noll penninghantering. Det är utmärkt och sannolikt får kunderna tillbaka hälften av den slanten i form av lägre priser.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-06 kl. 10:26.
Citera
2023-02-06, 09:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbanii
Jag förstår att det är lätt för dig men sen när främmande makt attackerat swish eller liknande så faller hela korthuset samman. Därför kommer alltid kontant att finnas. Det möjliggör handel även under hårdaste krigstider.
Det är riktigt. Om främmande makt kommer så har alla ni som har 100 burkar soppa och toapapper i källaren en stor fördel, och jag kommer att känna mig riktigt dum.

Tips: senaste gången främmande makt var på svensk mark var ca år 1520. Sverige har världens näst minst invaderade huvudstad efter Ryssland.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-06 kl. 10:44.
Citera
2023-02-06, 11:47
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Vem betalar med kontanter år 2023 i Sverige?

Kul fråga. Är svensken det naivaste och dummaste folkslaget i världen kanske? Ute i Europa har jag hört att dom använder mer kontanter.

Samtidigt sprängs och skjuts det mer i Sverige än något annat land i Europa? Vad fan är det som felar med svensken?
Citera
2023-02-06, 12:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
När skrotar man dom? 99% av varorna kostar redan över 20 kr .. om du inte köper gul lök i lösvikt

Tänker du dig att det vore bättre om man alltid betalade med en hundring, och fick drösvis med mynt i växel? Jag begriper inte för mitt liv hur du tänker.
Citera
2023-02-06, 13:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Vem betalar med kontanter år 2023 i Sverige?

Främst äldre är det väl som håller fast vid dom, och såklart alla som håller på med svarthandel, varför tror du att kontanter ska försvinna helt i världen en dag? total kontroll inget annat.
Citera
2023-02-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ändå rätt kul hur du som aldrig drivit butik berättar för mig som sålt saker i 35 år hur det är.

Det är inte precis gratis för bankerna att driva swish, men deras avgift 1.50 är mycket mycket lägre än t.ex VISA och mastercard så vinsten är säkert minimal. Möjligen riskerar man i framtiden höjda avgifter om swish får monopol, så det är bra att VISA finns kvar.

swish är underbart, den lilla avgiften på 1.50 per inbetalning, min genomsnittskund handlar för 500 kr, är försumbar och kostar mindre än kassen jag ger honom, kunderna gillar swish och det ger glada kunder. Om du drivit butik hade du vetat hur det var för 20 år sedan, man hade en anställd som åkte till banken med 20 kg mynt som de stod där ock räknade och vips var 300 kr borta i form av lön. swish har tvärtom gjort att det aldrig varit billigare att hantera pengar i en butik och alla små butiker som min kommer bara att ta swish i närtid.

Som sagt, utan sedlar och med swish så sparar vi handlare säkert 10 miljarder kronor per år i form av noll penninghantering. Det är utmärkt och sannolikt får kunderna tillbaka hälften av den slanten i form av lägre priser.

Din dumfan.

De flesta småbutiker i sverige har låga snittköp och/eller låga marginaler.

Driver man butik inom sverige så har man självklart basservicen att ta emot landets kontanter av kunderna man lever på.
Det hör till om man vill driva en butik där kunder kommer in.

KAn man inte ta landets kontanter så borde man få näringsförbud eller höga böter som i övriga länder i europa där du inte får neka att ta emot landets valuta.

Swish har de skapat för att tränga undan kontanter än mer och de tjänar enorma pengar på swish för de slipper ha svenska anställda och slipper göra en banks jobb och hantera kontanter och samtidigt stänga ner alla bankkontor.
Vi får betala allt detta iform av massa arbetslösa som inte har råd att handla i småbutiker och matställen utan istället måste leva på bidrag som vi får betala.

Det är just för att kontanter är den enda naturliga konkurrenten som visa,mastercard,bankerna och bankerna igen=swish inte kan höja priset ännu mer.

Har du 20kg småmynt som du får in så går det jävligt bra för butiken och det är en pytteutgift att betala 300kronor för en anställd som du redan betalar lön för dessutom.
Det kostar lika mycket att ta emot 200 små swishbetalningar i ditt fall.
Billigare att ta emot 20kg småmynt för alla småköpen förövrigt.

Har precis vägt in 1 och 2 kronor plus 5 kronor och lite tior.

20kg i småmynt blir runt 14000kronor.
det betyder på ett snittköp på 20kronor på småköp med mynt cirka 700 köp.

i ditt fall 1050kronor i swishavgifter(hos andra banker dyrare swish avgift) istället för 300kronor för att lämna in mynten i arbetskostnad eller 0kronor om du lämnar in dom själv.

Är du lite gniden åker du in själv och lämnar in mynten.

Men du sa att snittköpet ligger på 500kronor så du pratar emot dig själv för det är kanske 1% av kunderna som kommer och betalar höga snittköp med mynt.
99% av kunderna betalar höga kontantköp med sedlar.Inte mynt.

Dessa pengar kommer dessutom tillbaks in i ekonomin och skapar fler jobb och mer konsumtion i småbutiker istället för att gå in på storbankers konton och utländska konton och sluta skapa jobb och konsumtion i samhället i sverige och motverkar högre kortavgifter och högre swishavgifter.
Senast redigerad av Blatteman 2023-02-06 kl. 13:45.
Citera
2023-02-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Den har varit meningslös sedan dag 1, det borde gjorts en 20-krona istället.

Hatar mynt, borde gjorts 1 krona sedlar.
Citera
2023-02-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJudge
Kul fråga. Är svensken det naivaste och dummaste folkslaget i världen kanske? Ute i Europa har jag hört att dom använder mer kontanter.

Samtidigt sprängs och skjuts det mer i Sverige än något annat land i Europa? Vad fan är det som felar med svensken?
Är väl knappast svensken som härjar eller ??
Citera
2023-02-06, 13:37
Medlem
Statsminister2030s avatar
Jag hade hellre sett ett 20 kronors mynt. 20 kronors sedlarna är av usel kvalité och ibland tar det ju en minut för kassörskan att få in en sedlel i sedelautomaten
Citera
2023-02-06, 13:40
Medlem
Bort med kontanterna...alla har kort ändå..alla transaktioner skall synas för att beivra brottslighet...ni betalar hyra ..försäkringar å alla andra räkningar digitalt ju...varför inte maten i butiken då ??
Citera
2023-02-06, 13:42
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hatar mynt, borde gjorts 1 krona sedlar.

Det fanns på den gamla goda tiden!
Citera
2023-02-06, 13:58
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det fanns på den gamla goda tiden!

1921 trycktes den senast. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera