2023-02-05, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alla kontanter är meningslösa nu.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Alla sedlar är meningslösa.

Ännu.

Kontanter är viktigare än nånsin nu.

Bara svenskar som är så lättlurade att de gratis jobbar åt banken så att de kan avskeda all personal och stänga ner alla kontor som vi får betala genom högre skatt och mindre konsumtion=mer kriminalitet.

Plus att de tar kortköpsavgifter och swishavgifter av oss kunder dygnet runt på varje köp och hittar på ännu mer hittepåavgifter och kan höja årsavgifterna än mer ju fler som de lyckas lura till att betala med kort och swish i sverige.

Cash is king. Dags att vakna gubben.
Ut till bankomaten och plocka ut pengar nu.
Senast redigerad av Blatteman 2023-02-05 kl. 21:06.
Citera
2023-02-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
1 dag av 500 är du ett geni. Alltid något.

Påminner om att coops kassor var nere för ett tag sedan, de är också IT-beroende, och man kunde inte betala med sedlar heller.

Jag har en liten butik. Kunder som kommer in med sedlar är otroligt sällsynt och känns i allmänhet lite asperger. Inte något fel med det. men det är inte Svensson iallafall. Det är swish som gäller, guld för oss handlare som slipper hålla på med sunkiga sedlar och ha växel när någon handlar för 10 kr med en femhundring.

Det minskade hanteringen av kontanter i samhället sparar säkert 10 miljarder åt företagarna varje år, som även kommer kunderna till del med lägre priser.

Detta sagt så är kommande CBDC ganska scary, när riksbanken kan bestämma att du inte får använda dina pengar om de vill, och för min del är swish slutlösningen, inte digitala pengar. Då gårsamhället för långt i sin övervakning.
Jag förstår att det är lätt för dig men sen när främmande makt attackerat swish eller liknande så faller hela korthuset samman. Därför kommer alltid kontant att finnas. Det möjliggör handel även under hårdaste krigstider.
Citera
2023-02-05, 20:37
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
20-kronors sedlarna är fortfarande användbara, det som borde tas bort först är 1- och 2-kronorna.

Då får allt som kostar 3 och 4kr höjas till 5 och allt annat som slutar på det.
Citera
2023-02-05, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
1 dag av 500 är du ett geni. Alltid något.

Påminner om att coops kassor var nere för ett tag sedan, de är också IT-beroende, och man kunde inte betala med sedlar heller.

Jag har en liten butik. Kunder som kommer in med sedlar är otroligt sällsynt och känns i allmänhet lite asperger. Inte något fel med det. men det är inte Svensson iallafall. Det är swish som gäller, guld för oss handlare som slipper hålla på med sunkiga sedlar och ha växel när någon handlar för 10 kr med en femhundring.

Det minskade hanteringen av kontanter i samhället sparar säkert 10 miljarder åt företagarna varje år, som även kommer kunderna till del med lägre priser.

Detta sagt så är kommande CBDC ganska scary, när riksbanken kan bestämma att du inte får använda dina pengar om de vill, och för min del är swish slutlösningen, inte digitala pengar. Då gårsamhället för långt i sin övervakning.

Du är smart du.
Du har ingen liten butik eller så kan du inte räkna.

Om nån betalar 10kronor med swish har du jobbat gratis för staten,hyresvärden,kommunen och banken.

har du 4kronor i vinst på varan och 2kronor går i swishavgift till banken så har banken snott 50% av din vinst för en lufttjänst som gör att de slipper ha anställd personal=som vi skattebetalare får betala iform av mindre jobb=mindre konsumtion särskilt i småbutiker och högre skatt.Plus alla som jobbar med kontanter som blir arbetslösa som vi får betala iform av högre skatt och återigen mindre handel i småbutiker som dom du påstår dig jobba med.

Skulle du sälja ett paket lågpriscigg för 60kronor och nån idiot betalar med swish så har de återigen snott nästan 50% av din lilla vinst.

Säljer du 1 skraplott med swish så har de snott cirka 70% av din vinst utan att jobba en minut för pengarna.

säljer du frimärken med swish så går du back på köpet pch säljer du 2 liter mjölk så har de återigen snott 50% av din vinst.

Säljer du ett telefonkort för 1 vecka så snor de 50% av vinsten också.

Så nä nån liten butik har du knappast om du inte är en analfabet som inte kan räkna.

Kontanter skapar mycket jobb åt dina grannar och samhället som gör att fler har råd att handla i småbutiker.
Det är pengar som kommer tillbaks till samhället medans kortavgifter och swishavgifter går ut ur konsumtionen till några få bankkonton i sverige och utomlands.
Senast redigerad av Blatteman 2023-02-05 kl. 21:03.
Citera
2023-02-05, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Vem tar ut pengar idag?
Har inte tagit ut smutsiga pengar på flera år.

Nästan alla i hela europa skulle jag säga. 8 av 10 köp görs med riktiga pengar i europa för de är inte lika hjärntvättade som svenskar.
Citera
2023-02-05, 22:14
Medlem
En Selma (eller en Astrid säger man väl nu för tiden) är den perfekta valören om man springer in hos butiken för att spontanköpa en chokladkaka.
Det är också en lagom sedel att ge till tiggare om man känner att man har råd någon gång.
Citera
2023-02-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nästan alla i hela europa skulle jag säga. 8 av 10 köp görs med riktiga pengar i europa för de är inte lika hjärntvättade som svenskar.
Så man är hjärntvättad om man handlar med kort eller digitalt?
Jag förstår att du gillar att känna på runk/bajs/piss fingrade sedlar.
Senast redigerad av cokeman66 2023-02-05 kl. 22:19.
Citera
2023-02-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
När skrotar man dom? 99% av varorna kostar redan över 20 kr .. om du inte köper gul lök i lösvikt

Chips på Lidl kostar 19 kr. (om de inte har höjt igen)
Citera
2023-02-05, 22:21
Avstängd
Citat:
Jag förstår att du gillar att känna på runk/bajs/piss fingrande sedlar.

Och jag förstår att du är en hjärndöd zombie som gillar att låta bankerna suga av dig varje vecka.

Du gillar nog också att få massa bakterier och virus från self check out blipp i matbutiker och från kortterminal knappar som 300 personer innan dig har tryckt på senaste 2timmarna.

Glöm för all del inte alla bakterier å virus du får på en promenad på stan eller i kollektivtrafiken som du får på kläderna och i håret och ansiktet som du tar med dig hem på kudden och på alla varor från butik eller frukt som folk nallat på med sina fingrar.

Är du så rädd är det nog bättre stanna hemma i mammas källare

Vi vanliga människor fortsätter gå ut på stan utan att va rädda för bakterier och använda landets riktiga valuta istället för digitalt skapade krediter som banken kan beslagta vid bankkrasch och limitera dina uttag av dina egna pengar som dom gör nu.
Senast redigerad av Blatteman 2023-02-05 kl. 23:02.
Citera
2023-02-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alla kontanter är meningslösa nu.

Tills kriget kommer och ingen datanät fungerar, då är det bra med kontanter i madrassen när betalsystemen kollapsar ihop.
Citera
2023-02-05, 22:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Jag förstår att du gillar att känna på runk/bajs/piss fingrade sedlar.

Undrar hur många som verkligen skulle säga "nej tack" till dessa runk/bajs/piss sedlar om dom blev erbjudna typ 20-30-40 tusen kronor för lite enklare svartarbete varje månad, utöver den vanliga vita lönen.
Citera
2023-02-05, 22:30
Medlem
StigAllans avatar
Det finns folk här i världen för tillfället som hotar med kärnvapen och dessutom finns det människor här i Sverige som inte begriper vad EMP-puls ställer till med.

Men det är samma idioter som vanligt som inte tänker längre än vad deras lilla näsa räcker.
Vad ska ni kontanthatare betala med om Putin avfyrar ett gäng kärnvapenrobotar?
All elektronik blir utslagen!

Då står ni där era jävla idioter och drar era kort i en kortdragare som inte fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in