2023-02-06, 10:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kanske menade häxa ändå, i en freudiansk felsägning?
Nej.

Citat:
Bibelns bedömning av dig är "Idiot!".
Supermajoriteten har du emot dig.
Vad har du kvar?
Din övertygelse att du är en av De Visa.
Se där, nu diskuterar du mig. Betyder det att du fullständigt undviker sakfrågan igen?
När argumenten tryter...

Citat:
Och med "bevisa" menar du "materialistiskt bevisa". Som vanligt är du din egen ekokammare. En inkrökt och miserabel transcendens-autist. Idiot!
Du kan ju börja med att göra annat än att diskutera mig. Du har ju inte kommit längre än att kasta skit. Det är verkligen patetiskt. Har du noterat att alla dina inlägg antingen börjar eller slutar med att kasta skit?

Sedan har jag gång på gång bett dig att demonstrera EN METOD för att avgöra mellan påhitt och verklighet. Den metoden behöver inte vara materialistisk eller vad som helst men du har ju stringens-tourettes och börjar spruta bajs så fort någon försöker få dig att visa en rationell sida.
Citera
2023-02-06, 10:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej.

Se där, nu diskuterar du mig. Betyder det att du fullständigt undviker sakfrågan igen?
När argumenten tryter...

Du kan ju börja med att göra annat än att diskutera mig. Du har ju inte kommit längre än att kasta skit. Det är verkligen patetiskt. Har du noterat att alla dina inlägg antingen börjar eller slutar med att kasta skit?

Sedan har jag gång på gång bett dig att demonstrera EN METOD för att avgöra mellan påhitt och verklighet. Den metoden behöver inte vara materialistisk eller vad som helst men du har ju stringens-tourettes och börjar spruta bajs så fort någon försöker få dig att visa en rationell sida.
En 'metod' kan vara allt från en algoritm till källkritik och att bedöma sammanhang.
Citera
2023-02-06, 10:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
2 Kor 10:3ff:
Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus...
Regurgiterande är en dygd.
Citera
2023-02-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Om gud vill att man ska tro på honom kan han sluta leka kurragömma

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Så frågan är om det finns fördelar med att vara religiös.
Det finns nån psykologisk diskurs om att man mår bättre av att känna sig injackad i ett större system.
Men detta har ju ersatts av en allmän godhetsdoktrin, vetefan vad den säger men nog mår folk bättre av att hylla väder-Greta, AB-krönikörer m fl
Citera
2023-02-06, 11:02
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Så djävulen lurade gud att döda alla tusentals män,kvinnor och barn? Stabil förebild.
Nej. Djävulen lurade alla tusentals män kvinnor och barn!
Citera
2023-02-06, 11:54
Medlem
Ballooonies avatar
Vad är den andra ankomsten av Kristus?

Mystiskt hänvisar den andra ankomsten inte till Jesu bokstavliga återkomst, utan till den kommande uppenbarelsen av Kristus till varje individs medvetande.

Det är något som händer i oss på individuell basis och inte något som kommer att hända i "historien" eller som en yttre händelse.

Naturligtvis kommer detta att ha ett inflytande på yttre händelser, för eftersom det förändrar individer, måste de yttre händelserna förändras eftersom individer är orsaken till yttre händelser.

Den andra ankomsten syftar på den tid då det går upp för oss att vi, i vårt andliga väsen, är Guds söner eftersom Jesus var Guds son.

I mänskligt tänkande är vi bara medvetna om oss själva som människor med en mycket begränsad mänsklig potential.

I den andra ankomsten kommer vi att inse mer av vår andliga potential och med den den obegränsade förmågan till gott som finns inom oss och inom alla, för vi kommer också att inse att alla är lika i denna inre potential.
Citera
2023-02-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Om en person som har levt ett gudaktigt liv måste förklara sig så kan personen säga "Jag visste inte" eller "Det finns så mycket ondska på jorden så jag var inte säker" eller "Jag var upptagen med att arbeta" eller "Jag var bara en människa"...
Citera
2023-02-06, 11:59
Medlem
Ungefär tusen anledningar att inte tro på nån gud...det pågår väl ca 30 krig i världen nu å de flesta i länder där religionen styr folket.
Citera
2023-02-06, 13:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Tänkte inte på att du har den riktiga tron …
Vem är du att bedöma det?
Citera
2023-02-06, 13:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej.

När argumenten tryter...

Med "metod" menar du "materialistisk metod", för du är axiomatisk materialist. Det blir så när man är transcendental autist och valt att vara sin egen resonanslåda.
Citera
2023-02-06, 13:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Regurgiterande är en dygd.
Det är bra att föra fram bibelställen så Gud kommer till tals. Jag menar, vad är en jeppe jämfört med Gud?
Citera
2023-02-06, 14:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Med "metod" menar du "materialistisk metod", för du är axiomatisk materialist. Det blir så när man är transcendental autist och valt att vara sin egen resonanslåda.

Alla ursäkter för att presentera din metod är hysteriskt roligt.
Alla beskyllningar och all smutskastning du måste göra för att slippa redovisa att du inte alls har någon metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in