Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Bra input! Precis så är det.
Jag tror inte att dessa få stridsvagnar kommer att göra att Ukraina kan föra stora offensiver långt in bakom fiendens linjer utan det kommer att gynna deras lokala motanfall. Runt Bakhmut genomförde Ukraina tidigare flera motanfall men de verkar ha mattats av nyligen och tillåtit Ryssland att behålla tagen terräng. Kanske för de har problem att få fram stridsvagnar.
Hur gör man med minor om man vill göra sådana snabba pansaroffensiver? Kan man köra fort om det finns minor överallt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag tror inte det är något problem eftersom det finns infastruktur för att ändra spårbredd on the fly både i Spanien och i Östeuropa (Finland också om jag inte minns fel). D.v.s de kan ändra spårbredden på vagnar som är lastade med folk eller gods utan att lasta av.
Man lyfter upp tågvagnarna och byter hjulen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Går väl betydligt fortare än så med tanke på att det var 100k strax innan jul. 38k på en månad och sex dagar ger väl 1000 om dagen i snitt vilket betyder 62 dagar kvar. Men trenden går ju framåt så det kanske blir 1500 om dagen när temperaturen går upp.
Jag tror han utgår från något genomsnitt baserat på hela kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Hittills har 65.000 ryska krigsbrott registrerats i Ukraina. Vi kan nog anta att mörkertalet är det mångdubbla.
https://www.cnbc.com/2023/02/01/ukraine-russia-war-65000-war-crimes-committed-prosecutor-general-says.html
Kommer internationella domstolen i Haag att räcka till för allt detta?
Ukranska domstolar kan ta hand om alla vanliga soldater så tar Haag Putin och hans regering samt generalerna. Det som är bra är att många av krigsförbrytarna dör i kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Har tänkt på samma sak. Switchblade ser ju väldigt smidig ut, men trupperna verkar föredra modellerna som kan hovra ovanför skyttegravarna och droppa granater.

Den är dyr. De ukrainska som släpper granater är billiga och de tillverkar dem själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Dom här åren behövdes för att bygga upp ukraina.
Det stora mysteriet är varför Putin väntade så länge.
Putin är försiktig och obeslutsam. Det kan verka svårt att tro nu men faktiskt även i detta krig. Han anföll för att han planerat noga i flera år och var 100 % säker på att hans plan skulle fungera, att Merkels förräderi angående gasimport och nedlagd kärnkraft skulle förhindra stöd från väst, att han skulle kunna hantera sanktionerna. Han var inte riskbenägen utan hade bara extremt fel om allt.
Man ser det även på att han väntade för länge med att mobilisera trupper, han har tvekat att stänga gränserna för de som flyr från militärtjänst. Omställningen till krigsindustri och krigsekonomi har också gått långsamt. Putin gör allting för sent.