2023-02-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ska man vara petig så anföll ryssarna redan 2014. Om väst hade get stöd redan då så skulle vi inte vara i det här läget idag.

Dom här åren behövdes för att bygga upp ukraina.

Det stora mysteriet är varför Putin väntade så länge.
Citera
2023-02-06, 11:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Hellre en finne i röven än en röd kommunist i Svedala.

Är du en anhängare av Ryssen? Vet du inte att Ivan varit Sveriges fiende i över 700 år?
88 och 14 i användarnamnet ser jag som en ledtråd att det handlar om en nazist.

Att komminister i Sverige länge sympatiserat med öst är ingen hemlighet, men att vissa delar av "högern" gör det är märkligt men visar en spricka mellan traditionella konservativa som avskyr ryssen från barnsben och de så kallade "sverigevännerna" som gillar Ryssland för att Putin pratar illa om hbtq etc.
Citera
2023-02-06, 11:55
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Statsvetare Stig Berglund: USA har panik och vill avsluta kriget.

https://swebbtv.se/w/noAYRqyat1WBTP52hAbyyX
När blev denne Stig statsvetare och vilken utbildningar har han som gör honom till expert på det här kriget?
Citera
2023-02-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Vi har blivit så vana med att se america och deras allierade med deras teknologi härja i mellanöstern mot grupperingar med ak47'or att vi glömt bort hur ett riktigt krig ser ut. Det är såhär det ser ut. Ta och ge. Den som vinner är den med störst manskap och vilja. Ryssarna har beslutat sig för att gå all in. Kommer bli mera blodigt framöver tyvär, och ryssland har börjat att få momentum ser det ut som.

Nej, dom kastar in sina elitförband, har förlorat en tredjedel, och gjort högst marginella vinster.
När dom är slut om nån månad är de game over.
Citera
2023-02-06, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Jösses vilket svammel, du undvek frågan.

Hur ser du framtiden för ditt kära ryssland? Låt oss säga att ni "vinner" vad nu det är.

Hur ser du framtiden? Ni har försämrat allt, ekonomi, militär och visat att ryssen aldrig är att lita på, ville ni ha tillbaka muren mot väst kunde ni väl bara sagt till.
Jag är absolut ingen "ryssälskare" som man genast utpekas som när man riktar minsta kritik mot den Ukrainska terrorregimen.
Men kan man inte se situationen från en neutral ståndpunkt blir det omöjligt att få en lösning på konflikten.
Ex.vis skrev jag till SVT i våras efter att de sät ett program om bakgrunden till vad vi ser idag. Hade ett antal frågor.

Fick svar att mina frågor saknade "betydelse"...
Skrev på nytt och förklarade.
Då var det tyst från SVT...

Btw.. du får det att låta som situationen kan liknas vid någon derbymatch i fotboll... Som om jag "håller" på Ryssland..??
Hur tänkte du där???
Citera
2023-02-06, 12:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så ett år senare kommer han med nya galenskaper.
..I förhoppningen att alla har glömt bort hans tidigare profetior.

I sann pro-ryss-anda.
Citera
2023-02-06, 12:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hörru din finnpajsare, vi uppskattar inte invandrare som kommer till vårt land och spelar överlägsna. Åk hem till Turku med dig.

Vi uppskattar finnar men inte ryssar. Finnarna är våra bröder och systrar. Ryssarna är våra dödsfiender sedan århundraden tillbaka. Både finnarnas och svenskarnas dödsfiender.

Och ingermanländarnas dödsfiender. Eller ja.. Ryssarna hann ju utrota merparten av dem. Men de få ingermanländare som är kvar i livet håller nog med.

Citat:
Genocide of the Ingrian Finns

The genocide of the Ingrian Finns was a series of events triggered by the Russian Revolution in the 20th century, in which the Soviet Union deported, imprisoned and killed Ingrians and destroyed their culture. In the process, Ingria, in the historical sense of the word, ceased to exist. Before the persecution there were 140,000 to 160,000 Ingrians in Russia and today approximately 19,000.

https://en.wikipedia.org/wiki/Genocide_of_the_Ingrian_Finns

Det kan ju påpekas att ryssarna även utförde en utrotning av finnar i Ryssland:

Citat:
Finnish Operation of the NKVD

The Finnish Operation of the NKVD was a mass arrest, execution and deportations of persons of Finnish origin in the Soviet Union by the NKVD during the period of Great Purge (1937–1938). It was a part of the larger mass operations of the NKVD which targeted many minority nationalities in Soviet. Different estimations range from 8,000 to 25,000 of Finns killed or disappearing during the repression.

https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Operation_of_the_NKVD

Nu överfaller ryssarna Ukraina i syfte att utrota stora delar av ukrainarna och rensa Ukraina etniskt. Vi vet ju genom vår historia här runt Östersjön vad det innebär (se t.ex ovan). Så därför står vi på Ukrainas sida i denna konflikt. Ryssland är vår gemensamma fiende. Vi vet vad en rysk aggression innebär.

Ingen riktig svensk eller finne kan stå på Rysslands sida i denna konfilkt.
Citera
2023-02-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu när Natovurmarna på SVT rapporterar om ryska framgångar i bachmut och att ryssarna är inne och strider förs gata för gata.

Ja då är staden snart ryss vill jag lova dig.

Wagner har varit inne i nordöstra Bakhmut i snart två veckor. Men vad spelar det för roll, egentligen? Bakhmut är en mindre stad utan någon större strategisk betydelse. Förövrigt har förlusterna för Wagner varit oerhört stora p.g.a. krigsföringen som gruppen brukar. En våg på 8 pers med bra vapen börjar attackera, sen kommer en andra våg med usel utrustning, nästa med kass utrustning och nästa med mopedhjälmar. I Soledar sägs det att det tog över 15 vågor innan Wagner lyckades ta en checkpoint. 120 döda för ett sådant litet framsteg är katastrofalt. Nu har Wagner börjat rekrytera i USA också. Du har inte funderat på att åka?
Citera
2023-02-06, 12:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu när Natovurmarna på SVT rapporterar om ryska framgångar i bachmut och att ryssarna är inne och strider förs gata för gata.

Ja då är staden snart ryss vill jag lova dig.
Slåss gata för gata i Bakhmut har väl ryssarna redan gjort i ett halvår nu enligt pro-ryssarna.

Är det äntligen dags för dem att ta staden nu menar du?
Citera
2023-02-06, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag är absolut ingen "ryssälskare" som man genast utpekas som när man riktar minsta kritik mot den Ukrainska terrorregimen.
Men kan man inte se situationen från en neutral ståndpunkt blir det omöjligt att få en lösning på konflikten.
Ex.vis skrev jag till SVT i våras efter att de sät ett program om bakgrunden till vad vi ser idag. Hade ett antal frågor.

Fick svar att mina frågor saknade "betydelse"...
Skrev på nytt och förklarade.
Då var det tyst från SVT...

Btw.. du får det att låta som situationen kan liknas vid någon derbymatch i fotboll... Som om jag "håller" på Ryssland..??
Hur tänkte du där???
Bra att du skrev till SVT. Du bjöd de som läste dina synpunkter på ett asgarv! Jag skulle själv vilja läsa det.
Kan du länka mejlen du skickade till SVT?
Citera
2023-02-06, 12:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bra input! Precis så är det.
Jag tror inte att dessa få stridsvagnar kommer att göra att Ukraina kan föra stora offensiver långt in bakom fiendens linjer utan det kommer att gynna deras lokala motanfall. Runt Bakhmut genomförde Ukraina tidigare flera motanfall men de verkar ha mattats av nyligen och tillåtit Ryssland att behålla tagen terräng. Kanske för de har problem att få fram stridsvagnar.

Hur gör man med minor om man vill göra sådana snabba pansaroffensiver? Kan man köra fort om det finns minor överallt?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte det är något problem eftersom det finns infastruktur för att ändra spårbredd on the fly både i Spanien och i Östeuropa (Finland också om jag inte minns fel). D.v.s de kan ändra spårbredden på vagnar som är lastade med folk eller gods utan att lasta av.

Man lyfter upp tågvagnarna och byter hjulen.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Går väl betydligt fortare än så med tanke på att det var 100k strax innan jul. 38k på en månad och sex dagar ger väl 1000 om dagen i snitt vilket betyder 62 dagar kvar. Men trenden går ju framåt så det kanske blir 1500 om dagen när temperaturen går upp.

Jag tror han utgår från något genomsnitt baserat på hela kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Hittills har 65.000 ryska krigsbrott registrerats i Ukraina. Vi kan nog anta att mörkertalet är det mångdubbla. https://www.cnbc.com/2023/02/01/ukraine-russia-war-65000-war-crimes-committed-prosecutor-general-says.html
Kommer internationella domstolen i Haag att räcka till för allt detta?

Ukranska domstolar kan ta hand om alla vanliga soldater så tar Haag Putin och hans regering samt generalerna. Det som är bra är att många av krigsförbrytarna dör i kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Har tänkt på samma sak. Switchblade ser ju väldigt smidig ut, men trupperna verkar föredra modellerna som kan hovra ovanför skyttegravarna och droppa granater.

Den är dyr. De ukrainska som släpper granater är billiga och de tillverkar dem själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom här åren behövdes för att bygga upp ukraina.
Det stora mysteriet är varför Putin väntade så länge.

Putin är försiktig och obeslutsam. Det kan verka svårt att tro nu men faktiskt även i detta krig. Han anföll för att han planerat noga i flera år och var 100 % säker på att hans plan skulle fungera, att Merkels förräderi angående gasimport och nedlagd kärnkraft skulle förhindra stöd från väst, att han skulle kunna hantera sanktionerna. Han var inte riskbenägen utan hade bara extremt fel om allt.

Man ser det även på att han väntade för länge med att mobilisera trupper, han har tvekat att stänga gränserna för de som flyr från militärtjänst. Omställningen till krigsindustri och krigsekonomi har också gått långsamt. Putin gör allting för sent.
Citera
2023-02-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
vart hittar ni hur många ryssar som ryker per dag?

Sök på "ukrinform" och "latest news"....du får scrolla ned bland nyheterna. För det kommer nytt hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in