2023-02-06, 00:28
Medlem
Tycker att MH mer eller mindre prickar alla rätt att vara bipolär.

Bland annat:
Maniskt beteende genom hennes pinterest och alla tusentals bilder på allt möjligt hon har sparat.
självmordstankar och depression.
problem med motoriken.
vanföreställningar och hallucinos.

Verkar svänga rätt så mycket mellan olika sinnesstämningar.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/bipolar-affektiv-sjukdom/
Citera
2023-02-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tycker att MH mer eller mindre prickar alla rätt att vara bipolär.

Bland annat:
Maniskt beteende genom hennes pinterest och alla tusentals bilder på allt möjligt hon har sparat.
självmordstankar och depression.
problem med motoriken.
vanföreställningar och hallucinos.

Verkar svänga rätt så mycket mellan olika sinnesstämningar.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/bipolar-affektiv-sjukdom/
Ja det är mer åt Bipolärt beteende hos M
Citera
2023-02-06, 00:37
Medlem
Nu ligger jag lite efter känner jag, men det är inte helt lätt att hänga med i den här tråden Har inte jättemycket erfarenhet; följde Lena W-fallet här, liksom Carolines. Försöker att inte kommentera " i onödan" trots att många kommentarer gör att den första reaktionen när man läser är att svara något.

I varje fall. För ett tag sedan var det en diskussion om Toves kläder. Jag har två egna tonårsdöttrar (15 och 18 år) samt styvdotter (22 år). Det innebär ju naturligtvis att jag ofta ser även andra tjejer i deras respektive åldrar också. Lägg därtill att jag själv är kvinna (de som känner mig skulle lägga till "tro det eller ej" ). "Kostymbyxor": Äger själv flera sådana. Dvs jag kallar dem så, men de är inte inköpta som en del av en kostym. Helt enkelt svarta, klassiska byxor, antingen med slag eller mer i chinos-modell. Döttrarna (alla tre) äger liknande byxor som absolut hör till kategorin "kostymbyxor" men inte heller i deras fall är inköpta som en del i en kostym.

Dessa byxor används både av mig och dem till både vardag och fest. Kan kombineras med det mesta. Dessutom är den typen av byxor, i varje fall enligt min erfarenhet, väldigt vanliga att bära för dagens ungdom. Både i skolan och i övrigt. Det behöver inte betyda att man är på väg till värsta festen.

Toves bilder visar en prydlig tjej som (enligt mig) förmodligen bar sådana byxor utan speciell orsak. En annan tanke efter egen erfarenhet är att även om man sitter hemma och kollar på Netflix, så går det på ett par minuter att dra på ett par andra byxor samt överdel om man behöver ge sig ut av någon anledning. Har man dessutom en så pass "naturlig" stil i övrigt som Tove verkar ha haft (absolut sminkad men inte i stil med Bianca Ingrosso/influencerwannabees) så tog det nog inte mer än fem minuter att svira om från mysbyxemode till att kunna sticka iväg till Nöjet. Om det nu var så förutsättningarna såg ut.

Som någon/flera andra påpekat verkar det märkligt om det var MH hon letade efter, eftersom MH hängde med JJ och dokumenterat var på plats på Nöjet.

Nästa ämne: Diagnoser. Här har jag erfarenhet av fyra egna barn, samtliga med autism och/eller ADD/ADHD. Sambon i sin tur har också fyra barn med samma diagnoser. Vissa har både autism och ADD/ADHD, några är enbart autister och två har enbart ADHD/ADD. Ett av mina barn är "lågbegåvat" på ett väldigt liknande sätt som MH beskrivs som. Utöver dessa erfarenheter får man ju som varande förälder även erfarenhet av alla de kompisar ens barn umgås med. Så jag tycker själv att jag har lite på fötterna när jag skriver detta:

MH (har verkligen "skärskådat" henne på alla sätt som går via tråden/länkar/bider/P7;a etc) var enligt mig ett så kallat oskyldigt offer för JJ. Adopterad. Diagnoser. Lågbegåvad (det är inte samma sak som att vara "efterbliven" och behöva gå på Särskola) med förmodligen djupt kristna adoptivföräldrar = gigantiskt behov av att göra rätt, vara till lags, bekräftelse. Lägg till ett stort behov av att hitta sig själv som individ, en egen personlighet och att revoltera (normalt för de flesta tonåringar). Jag är inte kristen, tvärtom. Min exman/barnens pappa växte upp i Pingstkyrkan. Det har gjort att två av barnen men framför allt dottern som hör till kategorin "lågbegåvad" har fått enorma behov att göra pappa till lags. Få hans bekräftelse, att han är stolt över dem. Det krockar naturligtvis med övriga tonårsbehov. Tittar man på MH:s bilder ser man en tjej vars ansiktsuttryck/blick skriker "snäll". Så beskriver de som känner henne också; snabb att be om förlåtelse, rätta till missförstånd, blir jätteledsen om hon sårar någon. Stooor igenkänningsfaktor på detta.

Men tyvärr också stor igenkänningsfaktor när det gäller hur viktiga de mer coola tjejerna är, hur mycket man kan vilja få även deras bekräftelse. Hur man kan lida av att inte vara på samma nivå vare sig när det gäller resultat i skolan eller antal pojkvänner /andra saker som ger "coolhetspoäng".

Hittills och oavsett delaktighet i mordet känner jag ett stort medlidande för MH. Enligt mig hade hon troligen inte en chans att backa/säga ifrån/vägra något som helst, förmodligen dessutom mer eller mindre hjärntvättad av JJ. MH framstår för mig som en snäll, empatisk, osäker tjej utan självkänsla. Som desperat söker sin egen identitet men framför allt ett sammanhang, och tänk vilken grej att en något äldre och tuff tjej vill hänga med just HENNE! Kan verkligen relatera.

Jag försvarar inte hennes medverkan, men förklarar den. Har hon autistiska drag gör det inte minst att det blir väldigt svårt att se igenom andra/förstå sarkasm, ironi etc, och/eller andra sociala svårigheter. Det kallas inte ett spektrum för intet så ingen autist är den andra lik, men vissa saker är vanligare än andra. Det är så jäkla vidrigt hur JJ har fångat upp denna osäkra lilla tjej för att utnyttja henne till att ha hängande runt sig som ett fan, kan tänka mig att det delvis beror på det som beskrivs här att JJ förlorat fler och fler vänner/bekanta allt eftersom fler förstår vilken typ av person hon är. Hon behövde någon både av den anledningen, samt sitt eget narcissistbehov, att ha som "sällskap".

Ja, jag har även erfarenheter av narcissister/sociopater/psykopater. Inte minst min egen syster, men tyvärr även av andra anledningar, men nu har jag skrivit så mycket så det får räcka. Kan bara säga att JJ, så som hon beskrivs, för mig kryssar i samtliga rutor i hur en sådan fungerar. Fy fan. Blir det livstid för henne kommer mer än en flaska skumpa öppnas här.
Citera
2023-02-06, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Men det var ju i efterlyst de gick ut med att cykeln legat slängd och en kvinna ställde upp den tidigt på morgonen?

Det är isåfall ny information för mig. Har enbart sett uppgiften om slängd cykel här i tråden, ej i Efterlyst eller media.

Men tills dess att någon kan länka till att påstådd uppgift sägs i Efterlyst (eller annan media) tar jag uppgiften om slängd cykel med en nypa salt och som trådsanning.

Någon annan som vet mer om detta?
Citera
2023-02-06, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det är isåfall ny information för mig. Har enbart sett uppgiften om slängd cykel här i tråden, ej i Efterlyst eller media.

Men tills dess att någon kan länka till att påstådd uppgift sägs i Efterlyst (eller annan media) tar jag uppgiften om slängd cykel med en nypa salt och som trådsanning.

Skulle säga trådsanning.

Hade de sagt så i efterlyst så hade inte polisen sagt att den stod snyggt och prydligt mot husväggen, uppgifterna till efterlyst kommer ju från polisen.
Citera
2023-02-06, 02:30
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Alltså en trådsanning...

För dig får det gärna vara det men för mig är det inte det eftersom jag har hört det utanför tråden.
Citera
2023-02-06, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror faktiskt inte tjejerna i sin vildaste fantasi kunde kunde tro att polisen skulle vara dom på spåren timmar efter mordet. J trodde säkert hon kunde finta bort både anhöriga och polis genom flytta cykeln ett par hundra meter och säga att T cyklade hem runt tre tiden och då var allt bra. Så jag är inte ens säker på om J bemödade sig med att städa lägenheten.

Dom har agerat med övermod och naivitet. Med ren tur fick dom med sig kroppen obemärkt till skogen. Är övertygad att det finns graverande bevis i deras telefoner där dom pratar om mordet.

Om J nu mått så dåligt i häktet beror det säkert på att hon inte haft någon möjlighet att styra eller påverka alla inblandade människor, samt vetskapen att utredare går igenom hennes chathistorik. Total panik och frusen till is där i häktet. Utanför murarna var det däremot fart på henne.

Jag tror också att J mår dåligt i häktet av samma skäl som du skriver
Hon har ingen kontroll och mår nog mest dåligt för sin egen skull
Tanken på att bli inlåst i flera år skrämmer henne nog mest
Och att hela Vetlanda avskyr henne
Tove och hennes familj har hon nog inget samvete för

J pappa kommer ju att flytta därifrån
Kanske tar han med sig hennes bror för jag tror inte att han heller orkar bo kvar?
J mamma har vi inte hört någonting om
Kanske flyttar hon också?
Citera
2023-02-06, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror också att J mår dåligt i häktet av samma skäl som du skriver
Hon har ingen kontroll och mår nog mest dåligt för sin egen skull
Tanken på att bli inlåst i flera år skrämmer henne nog mest
Och att hela Vetlanda avskyr henne
Tove och hennes familj har hon nog inget samvete för

J pappa kommer ju att flytta därifrån
Kanske tar han med sig hennes bror för jag tror inte att han heller orkar bo kvar?
J mamma har vi inte hört någonting om
Kanske flyttar hon också?

Ja det blir extra tydligt hur ett mord kan påverka en hel omgivning när det sker i ett mindre samhälle. Har förståelse för att anhöriga vill flytta.

Nu spekulerar jag, men om allting handlar om en lätt misshandel och en tragisk olycka, kanske man inte har så mycket att skämmas över så man behöver flytta. Nu har J sagt upp lägenheten och pappan utannonserat gården. Pekar i motsatta riktning mot vad advokaten gav sken av, lätt misshandel, tragisk olycka och ville få sin klient frisläppt i väntat på rättegång.
Citera
2023-02-06, 07:09
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Ponera att media missuppfattat att det skulle vara en hon som har ställt upp cykeln. Det är ju inte första gången i så fall, där en liten detalj fel gör en stor skillnad. Det kan vara att ”den sa, att den sa, att…”
Plötsligt så blir det ganska logiskt att hela historien syftar på när JJs granne flyttade på cykeln.
Citera
2023-02-06, 08:37
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det är ganska lätt att bevisa att en förövare inte släppt självmant.
Släpper man inte dör offret…….

Så offret kan aldrig lyckas ta sig loss själv?
Citera
2023-02-06, 09:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Så offret kan aldrig lyckas ta sig loss själv?
Då kan offret berätta.
Citera
2023-02-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Men det var ju i efterlyst de gick ut med att cykeln legat slängd och en kvinna ställde upp den tidigt på morgonen?
I medier har det kommit olika bud om var Toves cykel hittades, ena medien säger att cykeln hittades uppställd på parkeringen utanför den hyresfastighet där den misstänkte 20-åriga kvinnan bodde i och annan media säger att Toves cykel hittades dumpad någonstans. Vilken version stämmer in mest?

Och polisen har via ramnumret fått reda på att Toves cykel som är lila av märket Neptun Atlantica,var inköpt på Bengtssons fritidsbutik i Korsberga och Tove köpte cykeln när hon fortfarande bodde hemma hos sina föräldrar i Myresjö för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in