2023-02-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Google är min vän…
https://lawline.se/answers/kan-det-finnas-flera-tilltalade-under-en-och-samma-rattegang
Det skulle ju bli ganska jobbigt/dyrt att ha två rättegångar. Onödigt att höra två ggr vad ett vittne säger, t ex.
Sant. Tack!
Man undrar hur utdragen denna rättegång kommer att bli. Ser fram emot att de ska dra igång.
Citera
2023-02-05, 15:14
Medlem
Det innebär väl att både MH och JJ kommer att vara på plats samtidigt i rättssalen under rättegången .Eller kan det bli så att de närvarar olika dagar?
Citera
2023-02-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det innebär väl att både MH och JJ kommer att vara på plats samtidigt i rättssalen under rättegången .Eller kan det bli så att de närvarar olika dagar?

Tippar på att dom tar det samtidigt, förmodligen mycket av bevisningen som dom delar, men det kan vara så att domstolen gör två rättegångar oxå men mindre troligt.
Citera
2023-02-05, 16:23
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det vet jag. Bara tänkte att tjejerna kan ha tänkt att sätta cykeln på ett strategiskt ställe, där man vet att det tidigare har hänt grejor.

Men förmodligen finns inte så mycket tankar, utan mest bara bli av med cykeln snabbt, åt pappans håll. Och kanske var cykeln också låst, så det blv tungt och tidskrävande att släpa cykeln till någon annan plats.

Jag har för mig att cykeln var kvar utanför Storgatan ganska länge. Tills tidig morgon? Utan att kunna kunna redovisa källa har jag för mig att den var kvar tidigt på morgonen.

Ska vi utgå ifrån att den flyttades efter dumpning och innan städning?

Är så nyfiken och vill veta om uppgiften om Js morgonbesök på Dollarstore var en trådsanning eller ej.

Då kanske var det så här: hem, flytta på cykeln. Upp till lägenheten, röja det värsta, prata ihop sig, ut och handla, sanera lägenheten. Slänga skräp, köra hem Mh, hem till pappa, ta en ridtur och visa upp sig på marketplace…

Hem och få ångest. Sitta i förhör. Åka dit så det ryker om det.
Citera
2023-02-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag har för mig att cykeln var kvar utanför Storgatan ganska länge. Tills tidig morgon? Utan att kunna kunna redovisa källa har jag för mig att den var kvar tidigt på morgonen.

Är så nyfiken och vill veta om uppgiften om Js morgonbesök på Dollarstore var en trådsanning eller ej.

Då kanske var det så här: hem, flytta på cykeln. Upp till lägenheten, röja det värsta, prata ihop sig, ut och handla, sanera lägenheten. Slänga skräp, köra hem Mh, hem till pappa, ta en ridtur och visa upp sig på marketplace…

Vad tror du J hade för ärende när hon träffade på grannen i trappuppgången?

Har grannen sagt något om hennes kläder? Hade hon jacka på sig när hon gick ner första gången?
Citera
2023-02-05, 16:49
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vad tror du J hade för ärende när hon träffade på grannen i trappuppgången?

Har grannen sagt något om hennes kläder? Hade hon jacka på sig när hon gick ner första gången?

Tror hon var iväg för att göra sig av med cykel och mobil, spana läget samt köra fram bilen. Frusen till is var hon absolut inte och en chili cheese och pommes är inget man blir sugen på direkt efter ett mord.

Ja! Kläderna! Hade varit intressant att veta vad hon hade på sig och om kläderna de hade på sig under kvällen blev slängda eller återfanns.
Citera
2023-02-05, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vad jag vet, är den enda som har lämnat uppgifter om cykeln grannen som JJ åkte till Donken med. Den sista iakttagelsen som vi vet, är då efter besöket. De ska ha varit där vid ca 03:10, svårt att veta om det är då hon hämtar hamburgaren eller om det är när hon möter killarna. Men säg att de är hemma vid 03:15- 03:30 (tror att det var ungefär den tiden grannen också uppgav).

Naturligtvis kan det finnas andra uppgifter som inte kommit tråden tillgodo, t ex att grannen går ut för att handla bröd tidigt eller något och då står int ecykeln kvar.

Mintro är att efter Donken går grannen och ägger sig, JJ och MH försitter ingen tid. De lindar in Tove i något, tar med sig mobilen. När Tove är i bilen, går MH med cykeln till Gränsgatan där hon antingen väntar på JJ eller så tar hon sig till Nygatan för att bli upphämtad av JJ som åkt i riktning mot Biltema (kanske dammen som tömdes?), 03:50 är hon där och snabbt vänder hon sedan åt andra hållet.
Hon plockar upp MH och en bil lknande JJs ses vid 03:56 passera ut mot Nye.

Sedan åker de tillbaka, ses vid 05:45 vid Gulf på nytt. De har kanske stannat till vid Illharjen, där de trots den mycket tidiga timmen ses av några i den immiga bilen(?), pratat ihop sig.

JJ lämnar av MH hemme hos henne, sedan hem för att städa. Så snart Dollarstore öppnar är hon där för att köpa lite städgrejor? Snabbt städa, sedan ut till Nye för att kolla läget? Rida, vara med pappa...

Det dröjer nog inte länge innan polisen hör av sig...första gången.
Citera
2023-02-05, 17:13
Medlem
Citat:
Tror hon var iväg för att göra sig av med cykel och mobil, spana läget samt köra fram bilen. Frusen till is var hon absolut inte och en chili cheese och pommes är inget man blir sugen på direkt efter ett mord.

Ja! Kläderna! Hade varit intressant att veta vad hon hade på sig och om kläderna de hade på sig under kvällen blev slängda eller återfanns.

Jag tror faktiskt inte tjejerna i sin vildaste fantasi kunde kunde tro att polisen skulle vara dom på spåren timmar efter mordet. J trodde säkert hon kunde finta bort både anhöriga och polis genom flytta cykeln ett par hundra meter och säga att T cyklade hem runt tre tiden och då var allt bra. Så jag är inte ens säker på om J bemödade sig med att städa lägenheten.

Dom har agerat med övermod och naivitet. Med ren tur fick dom med sig kroppen obemärkt till skogen. Är övertygad att det finns graverande bevis i deras telefoner där dom pratar om mordet.

Om J nu mått så dåligt i häktet beror det säkert på att hon inte haft någon möjlighet att styra eller påverka alla inblandade människor, samt vetskapen att utredare går igenom hennes chathistorik. Total panik och frusen till is där i häktet. Utanför murarna var det däremot fart på henne.
Citera
2023-02-05, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
De blev båda mycket förvånade att misstankarna riktades mot dem så snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror faktiskt inte tjejerna i sin vildaste fantasi kunde kunde tro att polisen skulle vara dom på spåren timmar efter mordet. J trodde säkert hon kunde finta bort både anhöriga och polis genom flytta cykeln ett par hundra meter och säga att T cyklade hem runt tre tiden och då var allt bra. Så jag är inte ens säker på om J bemödade sig med att städa lägenheten.

Dom har agerat med övermod och naivitet. Med ren tur fick dom med sig kroppen obemärkt till skogen. Är övertygad att det finns graverande bevis i deras telefoner där dom pratar om mordet.

Om J nu mått så dåligt i häktet beror det säkert på att hon inte haft någon möjlighet att styra eller påverka alla inblandade människor, samt vetskapen att utredare går igenom hennes chathistorik. Total panik och frusen till is där i häktet. Utanför murarna var det däremot fart på henne.

Precis vad jag också tror.

JJ och MH kunde aldrig tänka sig att misstankarna riktades mot dem så snabbt. Att JJ mår dåligt i häktet beror på allt vad som har framkommit från den här natten att hennes situation ser mycket dyster ut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-02-05 kl. 17:40.
Citera
2023-02-05, 17:39
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Vad jag vet, är den enda som har lämnat uppgifter om cykeln grannen som JJ åkte till Donken med. Den sista iakttagelsen som vi vet, är då efter besöket. De ska ha varit där vid ca 03:10, svårt att veta om det är då hon hämtar hamburgaren eller om det är när hon möter killarna. Men säg att de är hemma vid 03:15- 03:30 (tror att det var ungefär den tiden grannen också uppgav).

Naturligtvis kan det finnas andra uppgifter som inte kommit tråden tillgodo, t ex att grannen går ut för att handla bröd tidigt eller något och då står int ecykeln kvar.

Mintro är att efter Donken går grannen och ägger sig, JJ och MH försitter ingen tid. De lindar in Tove i något, tar med sig mobilen. När Tove är i bilen, går MH med cykeln till Gränsgatan där hon antingen väntar på JJ eller så tar hon sig till Nygatan för att bli upphämtad av JJ som åkt i riktning mot Biltema (kanske dammen som tömdes?), 03:50 är hon där och snabbt vänder hon sedan åt andra hållet.

Sedan åker de tillbaka, ses vid 05:45 vid Gulf på nytt. De har kanske stannat till vid Illharjen, där de trots den mycket tidiga timmen ses av några i den immiga bilen(?), pratat ihop sig.

JJ lämnar av MH hemme hos henne, sedan hem för att städa. Så snart Dollarstore öppnar är hon där för att köpa lite städgrejor? Snabbt städa, sedan ut till Nye för att kolla läget? Rida, vara med pappa...

Det där med cykel, känns som jag hört eller läst att någon (vill säga tidningsbud eller hundrastare kanske?) såg den tidigt på morgonen. Men är absolut ej säker, en känsla jag haft bara.

Kan tänka mig att så fort de fick in Tove i bilen så blev det ”kör kör kör!” situation. Att hålla på med cykeln just där och då och eventuellt dra till sig uppmärksamhet när man plockar upp en som kanske ser ut som en cykeltjuv mitt i natten, det tror jag inte på. Jag tror JJ dumpade cykeln efter att de kom hem.

Men snart får vi veta! Vilken läsning vi har framför oss.
Citera
2023-02-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis också vad jag tror.

JJ och MH kunde aldrig ha tänkt sig att misstankarna riktades mot dem så snabbt. Att JJ mår dåligt i häktet beror på allt vad som har framkommit från den här natten.
Ja, det har varit tydligt redan från början att J mår dåligt över sin egen situation och vad som ska hända för henne själv. Ren narcissist alt. Även psykopat…
Oavsett diagnos, ålder, panik osv är det väldigt få som hade valt det val hon gör när hon bestämmer sig för att gömma Tove, även kanske valen innan att ” lura” med henne hem ( om det var så det gick till) och även mörda henne….
Vem fan går så långt ens att försöka ” lura med” en gammal vän? Oavsett fylla, svartsjuka etc så ligger det låångt ifrån vad vi ” vanligt folk” hade ens kommit på!
Svartsjuk o vansinnigt hämndlysten har väl många varit i sitt liv någon gång… i huvet, kanske har man tom funderat på saker man önskar skulle hända eller velat göra… men steget därifrån är stort.
Att tända eld på en dörr för att killen gjort slut är väl inte den första hämden man kommer på😱😱😱😱😱😱😱, brukar väl vara så långt man kan sträcka sig tex att ligga med hans bästa vän eller något….
Ursch! Stackars hennes föräldrar men än mer henne som haft föräldrar som bara sett på alla år hon växt upp… tror knappast inte det funnits varningssignaler under hennes uppväxt
Citera
2023-02-05, 17:57
Medlem
sybels avatar
Citat:

Om jag inte missminner mig, var det en äldre dam, boende på Gränsgatan, som såg cykeln slarvigt stäld/slängd tidigt på morgonen och reste den upp mot väggen.

Om J var på DollarStore, bör det varit efter ridturen. Hon hade väl observerats rida vid 9-tiden och DollarStore öppnar nog inte förrän 10?

Och visst var det väl så, att J inte var anträffbar hemma under dagen? Jag lutar nog åt att DollarStorebesöket bara är en trådsanning och att all ev. röjning och städning skedde före ridturen. Det blev nog inte så mycket av städningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in