2023-02-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag pratar självklart om denna säsong, vad som skedde förra säsongen är väl extremt irrelevant?

Det är relevant för det visar vilken kapacitet Jonna har när hon är i form. Hon var också klart bättre än nämnda åkare IGÅR.
Vilket är betydligt mer relevant än vad någon annan gjorde för 2 månader sedan.
Citera
2023-02-05, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Det är relevant för det visar vilken kapacitet Jonna har när hon är i form. Hon var också klart bättre än nämnda åkare IGÅR.
Vilket är betydligt mer relevant än vad någon annan gjorde för 2 månader sedan.

Så Hennig kapacitet för två månader sedan är irrelevant men Jonnas kapacitet för ett år sedan ska man beakta? Haha är du onykter eller?

Sen lär Jonna pga säsongsinledningen ligga betydligt närmre formtoppen än Hennig som säkert är i tung träningsfas just nu.
Citera
2023-02-06, 00:38
Medlem
Resultatet för ett år sen visar vad hennes toppnivå är och resultatet i lördags visar hur hon ligger i fas inför VM. Så jävla svårt är det inte att lista ut.

Jonna är vår tredje bästa på 10 fritt, det är liksom inte ens nära. Hon åker om hon vill.
Citera
2023-02-06, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Resultatet för ett år sen visar vad hennes toppnivå är och resultatet i lördags visar hur hon ligger i fas inför VM. Så jävla svårt är det inte att lista ut.

Jonna är vår tredje bästa på 10 fritt, det är liksom inte ens nära. Hon åker om hon vill.

Men snälla säg att du trollar, tror du man har samma toppnivå för evigt eller? Vad man gjorde för ett år sedan visade enbart vad man hade för toppnivå för ETT ÅR SEDAN!

Sen handlade diskussionen inte om hon va förtjänt av att åka 10km fritt utan det handlade om att lägga kraft på de tävlingar som hon har störst guldchans på. Dvs sprintarna och stafetten och om hon va sugen på att åka något distanslopp så är det bättre med 30 km eftersom den ligger sist på schemat.

Gå och lägg dig nu din vimsiga gubbe.
Citera
2023-02-06, 03:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Klart Jonna ska köra 10 fritt. Hon är vår tredje bästa på distansen och har liten chans på medalj om allt klaffar. Tror hon får det svårare på masstartsloppen om Ebba/Frida som förmodat sätter upp hög fart från start.
Jonna är väl vår tredje bästa distansåkare i allmänhet just nu, men medaljchansen är rätt liten.
Om vi utgår från endast vinterns 10 km F så är Ebba och Diggins de solklara segerkandidaterna, men Frida borde kunna prestera på samma nivå så de är de tre starkaste medaljkandidaterna.
Östberg är starkaste utmanaren samt möjligen Claudel om det är väldigt kuperat (vilket jag inte tror att det är) och Kalvå om hon återhämtar sig från sjukdomen. Sen finns en massa åkare som om det klaffar, förutom de som nämnts är väl Fähndrich, Pärmekoski och Brennan också möjliga medaljörer (liksom Jonna, Weng, Hennig, alltså). För Jonna verkar utgångsfarten i 10 km F vara en utmaning. Såväl i lördags som i Falun startade hon alldeles för snabbt, hade sen en svacka för att avsluta riktigt starkt. Hon tappar otroligt nog 13 sekunder på Ebba mellan 1,7 och 2,1 i lördags (och 10 sekunder på t ex Diggins och Frida)
Edit: på samma del av banan på varv två tappar Jonna tio sekunder på Ebba, men det gör nästan alla andra också.
Senast redigerad av bcdefg 2023-02-06 kl. 04:03.
Citera
2023-02-06, 04:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vill du inte se Jonna i sprintstafett?
Blir mer spännande utan Jonna 😀
Jag skulle gärna se henne i alla lopp om jag trodde hon fixade det.
Det logiska är dock om hon står över skiatlon.
Citera
2023-02-06, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Blir mer spännande utan Jonna 😀
Jag skulle gärna se henne i alla lopp om jag trodde hon fixade det.
Det logiska är dock om hon står över skiatlon.

Jonna kan nog klara det men frågan är då om Svahn - Dahlqvist är bättre för dagen i teamsprinten då Ribom och Sundling åkt skiathlon dagen innan.

Tror vi vill ha en trend där vi använder våra bästa distansare (Jonna och Emma) i varje distanslopp eftersom vi har så många bra sprintrar. Får dessutom vara nog med Ilarlopp ett tag nu.
Senast redigerad av ccnut 2023-02-06 kl. 05:10.
Citera
2023-02-06, 05:28
Avslutad
Vet man varför Linn inte åkte stafetten? Det borde vara två anledningar: Antingen blev hon sur för att hon inte fick åka i förstalaget alternativt att hon inte fick åka en första sträcka, vare sig i första eller andralaget.

Det kan varit så att hon kände sig sliten med men det tror jag inte.

I övrigt är jag inte alls säker att Frida hinner ordna formen till och frågan är om hon ens kommer få åka stafett.
Citera
2023-02-06, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Vet man varför Linn inte åkte stafetten? Det borde vara två anledningar: Antingen blev hon sur för att hon inte fick åka i förstalaget alternativt att hon inte fick åka en första sträcka, vare sig i första eller andralaget.

Det kan varit så att hon kände sig sliten med men det tror jag inte.

I övrigt är jag inte alls säker att Frida hinner ordna formen till och frågan är om hon ens kommer få åka stafett.

Att det var en tjurighetsreaktion från Svahn kan vi nog vara överens om oavsett orsak. Svagt av ledningen att inte gå ut och tala klartext. Är man uttagen att åka en viss sträcka i en VC-stafett är det inte ok att hoppa av några timmar innan om det inte handlar om sjukdom. Att det skulle kunna störa hennes VM-uppladdning genom att åka är trams.

Vad gäller Frida delar jag din uppfattning.
Citera
2023-02-06, 07:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Utgångspunkten bör vara att vi ställer upp med vårt bästa lag på alla lopp i VM, oavsett om alla är medaljkandidater eller inte. Sedan kan man möjligtvis ta hänsyn till att sprintstafetten går dagen efter skiathlonen för damerna när man tar ut laget. Men det verkar finnas en beröringsskräck i Sverige mot att ta ut någon till alla distanser, skulle man tänka så i Norge jag tror inte det. Finns ju också en risk om man sparar någon till tremilen att denna blir sjuk, bryter en stav eller tappar formen och så blir det inget bra resultat i distans alls.

Om Jonna är i toppform tycker jag hon därför skall åka allt i VM, möjligtvis att hon skall avstå skiathlonen eller sprintstafetten då de går dagarna efter varandra. Hon är vår tredje bästa distansåkare så hon platsar på alla distanser.
Citera
2023-02-06, 09:46
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Frida var i bra form under Vm 2019 och då gjorde hon ett mindre bra lopp bara dagar innan Vm började. Samma sak 2021 (fast med längre mellanrum denna gång, ett par veckor)

Så än finns det hopp för Frida att komma tillbaka!
Citera
2023-02-06, 10:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frida var i bra form under Vm 2019 och då gjorde hon ett mindre bra lopp bara dagar innan Vm började. Samma sak 2021 (fast med längre mellanrum denna gång, ett par veckor)

Så än finns det hopp för Frida att komma tillbaka!

Ja, snälla nån. Frida brukar vara som bäst när hon haft en sjukdomsperiod/urladdning innan och får ta sats från botten igen. Undantaget OS då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in