2023-02-05, 22:44
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Finns väl ingen som sagt att det kommer att ta ett år? Eller?

Jag tror att Washington är smått oroliga över att sätta in stora mängder av deras MBT, men eftersom att deras nya system nu utvecklas tror jag inte att det är så ödesdigert. Har nog mer att göra med att Abrams är riktigt jävla tung, kräver enorma mängder bränsle och det är mycket lättare att underhålla en Leopard då de flesta länderna i EU har haft/har Leopard1/2 i sina styrkor.

Tycker inte att det är att " lura ", Leopard 2 ( och till mindre del 1 ) är helt enkelt det mest passande systemet för Ukraina, USA har tusentals Abrams men knappt något land i EU har integrerat systemet i sina styrkor.

Kanske i bästa fall augusti (fan trot)? Zelenskyj säger sig behöva minst 300-500 MBT långt innan dess:

https://eurasiantimes.com/ukraine-upset-with-abrams-tanks-arrival-zelensky-says-it-will-be-too-late/

Min gissning - inga Abrams kommer levereras innan kriget är över. De korkade tyskarna får ta nesan att se sina Leo2 bli bekämpade av den primitiva ryska orc-armén.

Jäkligt konstigt att USA har en MBT som är så tung och komplicerad att den inte kan sättas in i strid på en platt åker som Ukraina....
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lyftkranar följer med i fält menar du?
Du tänker på såna där gula lyftkranar som man ser på byggarbetsplatser? Nej sådana har man inte med i fält. Däremot har man militära kranbilar och massor av olika lösningar för att kunna serva fordon i fält. Samtidigt som vi i väst har hjälpt Ukraina med utbildning och utrustning har vi naturligtvis stöttat upp underhållstrupperna så att de kan serva västproducerade fordon i fält.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du får köpa att alla inte tänker som du.

Så här ser jag det.

Låt oss nu anta att Euromaidan gått ordnat till. Yanukovich hade 19 Februari sagt: "jag är en skurk. Jag beordrade min polis att slå ihjäl allt motstånd och jag är betald av Putin.". Han hade på eget initiativ avgått, och en ny president tillsatts direkt på samma sätt som om Yanukovich hade dött. Nuland var bara en snäll tant som delade ut kakor på torget. I övrigt hade allt annat gått till på samma sätt.

Vad hade det spelat för roll för konflikten?

Då hade där funnits en legal president över landet i Krim.
1) Putins små gröna män hade helt enkelt invaderat ett vanligt land, med en vanlig president, ingen junta. Krims parlament hade röstat fram något som inte är i enlighet med konstitutionen. De hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet.
2) Yanukovich, som då hade varit en f d president hade inte haft någon formell betydelse när han bad om hjälp av Ryssland. Det hade spelat lika liten roll om han hade bett om hjälp, som om babuschkan med sovjet-flaggan hade bett om hjälp.
3) I Donbass hade befolkningen som protesterade varit helt orimliga. De hade bara varit några som valt en president som demokratiskt hade avgått, och som blev sura över det. Man kan fortfarande diskutera om de hade haft rätt att bryta sig fria (precis som i vilken seperatist-konflikt som helst). Men de hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet. Deras rädsla hade också varit mer ogrundad.
4) Putin hade varit paranoid. I verkligheten så såg han ett land som motsatte sig EU och Nato på demokratisk väg, men i vårt tänkta exempel så hade han sett ett EU och Nato som på demokratisk väg valde Nato, och ett Väst som lever som de lär. Om han då ändå agerat med våld, hade det visat att han ville agera i Ukraina enbart av vinst-skäl. Hans oro över USA hade varit ännu mer paranoid än idag.

Det finns fler spår. Men de borde räcka för att du ska förstå varför det gör skillnad för några. Om det inte gör skillnad för dig så scrollar du vidare.

Ger det Putin rätt i att invadera Ukraina februari 2022? Nej. Är om Putin gör rätt eller fel där som är det enda som är intressant? Nej.

Det är korrekt att de har haft val i Ukraina sedan dess. Men jag tror de flesta förstår att det gör skillnad om en junta får styra i några månader, stöttade av USA.
Putin och Ryssland invaderade Ukraina redan 2014 innan ovanstående skedde så det kan vi lämna utan hänsyn.
Citera
2023-02-05, 22:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Volodomyr "T-shirten" Zelensky ringde nog snabbt som fan till sina hantlangare i Mossad när de släppte deras siffror över Ukrainska och Ryska förluster.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1622174618680188929?t=eFl2H7PmA9xMb_GBIi2H6g&s=19

Ukrainian and Russian casualties according to MOSSAD
Citat:
RUSSIA:
889 Tanks and armored vehicles

Sedan finns det en annan galen punkt i den där listan. Det står att antal förstörda stridsvagnar + bepansrade fordon (som Ukraina förstört) är 889 st. Men enligt Oryx som bara publicerar förstörda stridsvagnar/bepansrade fordon som det finns fotobevis på, så är antal förstörda stridsvagnar + bepansrade fordon mångdubbelt högre:

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Det där är en riktig trollista. Frågan är vem som trollat ihop den från början? En del siffror kommer från trollet MacGregor i alla fall.
Citera
2023-02-05, 22:58
Medlem
Citat:
Om Ukraina håller sina ställningar och inte retirerar från området så tror jag att det tar åtminstone några veckor till. Mååånga byggnader kvar att ta för Ryssarna, tomt på civila och redo för brutal strid

Enligt mig så faller Bakhmut denna vecka enbart om Ukraina bestämmer sig för strategisk reträtt.

Bakhmut faller denna vecka, Sanna mina ord.

Ukraina prejas undan kvarter för kvarter.
Citera
2023-02-05, 22:59
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Bakhmut faller denna vecka, Sanna mina ord.

Ukraina prejas undan kvarter för kvarter.
Med den takten ryzzen har så har de väl ockuperat de områden de redan kallar ryzka år 2035?
Citera
2023-02-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men supportfordonen för Abrams är specifika för just Abrams. Du kan inte bogsera en Abrams med ex. en Leopard 2, du måste ha en Abrams för att bogsera en Abrams.

Varför skulle man behöva det?
Citera
2023-02-05, 23:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Vilket fruktansvärt uttalande.

Ryssland våldar Ukraina, mördar sin broderbefolkning och ukrainarna ska bara ta emot ? De har inte velat det.

Så om din pappa mördar din mamma - så ska du bara tacka och ta emot. Ni försvarar henne inte och hon får inte försvara sig själv heller ?

Folk ser men vänder blicken bort, åker på semester, det är ryssar det. Ryssar är äckliga monster.

Precis. Du sammanfattar ganska bra vad de ryska/proryska trollens mål är med sin psykologiska krigföring på nätet. De vill att vi inte ska lägga oss i, medan Ryssland våldtar och misshandlar Ukraina.

Ukraina får skrika bäst de vill. Men Ryssland vill att vi ska vända ryggen till och eventuellt hålla för våra öron, med Ryssland fullbordar sin våldtäkt.
Citera
2023-02-05, 23:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Om bara Byggare Bob var med i fält tillsammans med sin krankompis vore saken klar för länge sen: Abrams till Ukraina. Nä, men, jag tror faktiskt att det finns en del sanning i de argument som amerikanerna rabblade upp när Scholz försökte pressa dem till att göra en armkroksdeal med Tyskland. Jag tror det om inte annat för att det nog var precis därför Scholz ville att USA skulle skicka Abrams — han trodde att han på det viset skulle slippa släppa ifrån sig Leopard... Men nu vet vi ju att det finns en hel drös Abrams i Polen. Återstår att se om de korsar den ukrainska gränsen också.
Citera
2023-02-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Med den takten ryzzen har så har de väl ockuperat de områden de redan kallar ryzka år 2035?

Ryssarna har fått upp ångan och går all in nu i detta området.

Bakhmut är snart bara aska.
Citera
2023-02-05, 23:06
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Du missar att stridsvagnar kan repareras och underhållas, Ryssland producerar även nu hundratals stridsvagnar i sina fabriker ( inte moderna, men ändå ). Nog för att de flesta 10K stridsvagnar som Ryssland påstås ha i reserv är som bäst dugliga för reservdelar bevisar inte att vissa kan restaureras och återvändas till aktiv tjänst. Ryssland har också " lånat " hundratals från tex Vitryssland

Jag är pro-Ukraina, men att säga sånt här är bara pinsamt

Brian Berletic på The New Atlas granskade nyligen en artikel i extremt pro-ukrainska "The Atlantic". Enligt The Atlantic producerar ryssen 270 nya T-90 per år i sin största fabrik. Samma fabrik uppgraderade 600 T-72 och T-80 per år med modern beväpning, aktivt pansar, riktmedel, gyron, elektronik, stridslednings- och kommunikationssystem osv. Inte som nya MBT, men nästan. Och det hade ryssen hållit på med länge enligt The Atlantic.

Så ett par hundra Leo2 lär inte göra stor skillnad, särskilt inte utan skydd från stridsflyg...
Senast redigerad av Drozd 2023-02-05 kl. 23:17.
Citera
2023-02-05, 23:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om bara Byggare Bob var med i fält tillsammans med sin krankompis vore saken klar för länge sen: Abrams till Ukraina. Nä, men, jag tror faktiskt att det finns en del sanning i de argument som amerikanerna rabblade upp när Scholz försökte pressa dem till att göra en armkroksdeal med Tyskland. Jag tror det om inte annat för att det nog var precis därför Scholz ville att USA skulle skicka Abrams — han trodde att han på det viset skulle slippa släppa ifrån sig Leopard... Men nu vet vi ju att det finns en hel drös Abrams i Polen. Återstår att se om de korsar den ukrainska gränsen också.
Ja snart faller Moskva. Putin skakar av rädsla i sin bunker.

Ska vi ge det en månad sen är Krim tillbaka i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in