2023-02-05, 18:28
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Man ser hur lätt det är att ändra lagar! De lovade lagar som inte infriats ännu. Men tur för Dumpen då de sagt de ska fortsätta tills lagar införts. Så då har de inkomster hela sitt liv eller åtminstone till pensionen. Jag kan inte se att något annat än grundlagsändring är ett måste. Men SD har ju redan fört det på tal angående andra delar, så det går nog lägga till, men det innebär "år".

Jag inte att folk inte tröttnar, läte om Kingo nss och vl inte se det igen...Chancen att det kan vara en grabe knm´ndkr trigar
Citera
2023-02-05, 18:30
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Oj, du tänker slippery slope? Konstigt resonemang. Som om internet inte redan driver på sådana sammanhang.

Här hänger dom ju ut vuxna män som vill våldta barn med rätt tunga bevis. Fantastiskt, ju?
Visst gör internet det, desto större anledning att inte mata internet.

Menar du att om de outar sig själva, så är de bra och har sonat, eller.
Citera
2023-02-05, 18:31
Medlem
stickan888s avatar
Är det någon som har rebus på den siste?
Citera
2023-02-05, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hur tänker du med det?
Hur skulle det gå till menar du?

Jo, att många som är aktiva och involverade i Dumpen är det som täckmantel och blir inte granskade eftersom de är på ”rätt sida” och jagar pedofiler. Eller att de är lika lite granskade som alla andra människor i samhället, men inte märks för att de är bättre på att dölja det än de som åker fast på dumpen. Det är ju forfarande ett konstant antal pedofiler därute. De minskar inte pga Dumpen, som förmodligen fångat upp blott en bråkdel. Jag tänker då att dumpen flyttat fokus och därmed bidrar inte att fler pedofiler åker fast, tvärtom.

Men det är ju annars ett vedertaget fenomen och vanlig psykologi som förekommer hela tiden i alla typer brott och skambelagda aktiviteter att ”förövare” och brottslingar dyker upp frivilligt i aktiviteter i direkt anslutning till sina handlingar/ogärningar. Det är snarare en regel än ett undantag. Tänk kapten klänning, mördare som återvänder till brottsplatsen eller pyromaner som står och beskådar sin egen eldsvåda som ”vittne” osv osv.

Har svårt att tro det skulle vara skillnad inom pedofili. Det som gör det mer påtagligt är besattheten och dem outtröttliga ihärdigheten många visar upp, fast det inte har någonting med dem själva att göra. Varför? Om de genuint bryr sig om barns utsatthet så svälter tex typ hela Afrika med 500 miljoner barn. Att en del gör det för att de själva blivit utsatta kan man kanske förstå eller om det rör ens egen familj. Men det gäller ju långt ifrån alla.

Är inte det för att rentvå sig själv och att dölja sina egna oegentligheter så vet inte jag. Som sagt det är ugglor i mossen och jag kommer inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att dumpen är fylld till bredden med diverse avskum och pedofiler.
Senast redigerad av barfotalasse 2023-02-05 kl. 18:38.
Citera
2023-02-05, 18:35
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
”Det finns forskning…” är inte ekvivalent med ”det här är allmänrådande sanning”.

Rent statistiskt sett hade du antagligen också tillhört en grupp som brände häxor. Det är ingen idé att tänka i denna typ av tankenötter. ”Häxor” var unga kvinnor, som vi idag vet var oskyldiga. En typ av offer för samma patriarkat som idag gynnar dessa pedofiler. Hur kan du jämställa häxbål med en rektor som skickar kukbilder till barn bakom sin familjs rygg och försöker betala 500:- för en avsugning? Ditt resonemang faller på sin egen orimlighet.
Häxorna var bland annat anklagade för att knulla med djävulen och slicka hans hund i röven. Även barnsex förekom i blåkulla.

Jag tycker att likheterna med de uthängda är ganska slående.
Citera
2023-02-05, 18:37
Avslutad
Citat:
”Det finns forskning…” är inte ekvivalent med ”det här är allmänrådande sanning”.

Rent statistiskt sett hade du antagligen också tillhört en grupp som brände häxor. Det är ingen idé att tänka i denna typ av tankenötter. ”Häxor” var unga kvinnor, som vi idag vet var oskyldiga. En typ av offer för samma patriarkat som idag gynnar dessa pedofiler. Hur kan du jämställa häxbål med en rektor som skickar kukbilder till barn bakom sin familjs rygg och försöker betala 500:- för en avsugning? Ditt resonemang faller på sin egen orimlighet.
Har inte sagt att det är ekvivalent med att det är sanning. Men det är onekligen anmärkningsvärt att du direkt avfärdar det helt och hållet för att det skulle vara i vägen för att göra det du går igång på, dvs att få götta sig i att en pedofil blev straffad. Om det ökar eller minskar mängden övergrepp är oviktigt för dig.

Och rent statistiskt, tja du har väl rätt om du struntar i att ta med det faktum att jag till skillnad från dig är öppen för de möjligheterna.
Citera
2023-02-05, 18:39
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Häxorna var bland annat anklagade för att knulla med djävulen och slicka hans hund i röven. Även barnsex förekom i blåkulla.

Jag tycker att likheterna med de uthängda är ganska slående.

Om dom knullade med djävulen och slickade hans hund i röven tycker åtminstone jag att dom förtjänar att brinna.
Citera
2023-02-05, 18:42
Avslutad
Citat:
Oj, du tänker slippery slope? Konstigt resonemang. Som om internet inte redan driver på sådana sammanhang.

[...]

Klassisk whatboutism.
Citera
2023-02-05, 18:43
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har inte sagt att det är ekvivalent med att det är sanning. Men det är onekligen anmärkningsvärt att du direkt avfärdar det helt och hållet för att det skulle vara i vägen för att göra det du går igång på, dvs att få götta sig i att en pedofil blev straffad. Om det ökar eller minskar mängden övergrepp är oviktigt för dig.

Och rent statistiskt, tja du har väl rätt om du struntar i att ta med det faktum att jag till skillnad från dig är öppen för de möjligheterna.

Visa forskningen då?

Min spontana reaktion är att det omöjligt går att isolera alla orsaker och faktorer som skapar en pedofil, för att således dra slutsatsen att dumpen leder till mer pedofili.

Vi vänder på frågan; Om det finns bevis för att pedofiler rör sig ohämmat på internet och letar barn att våldta, och Dumpen minskar mängden aktiva pedofiler, hade du så erkänt att det var en bra grej?
Citera
2023-02-05, 18:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Klassisk whatboutism.

Verkligen inte? Kan vi diskutera dumpens gärning istället för att namedroppa retoriska begrepp. Är du också en pedofilvurmare?
Citera
2023-02-05, 18:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Om dom knullade med djävulen och slickade hans hund i röven tycker åtminstone jag att dom förtjänar att brinna.
Dumplingarna kan ju driva det tillsammans med att det bara är män som är pedofiler som jobbar på dagis Det kommer säkert att flyga politiskt.
Citera
2023-02-05, 18:49
Avslutad
Citat:
Visa forskningen då?

Min spontana reaktion är att det omöjligt går att isolera alla orsaker och faktorer som skapar en pedofil, för att således dra slutsatsen att dumpen leder till mer pedofili.
Självfallet är sådant svårt. Det är många faktorer i omlopp, inget snack om saken. Men är din poäng att bara för att det inte går att bevisa till 100% så ska det avfärdas helt?

I korthet finns det studier som visar att stigmatisering för att folk inte söker hjälp, utan istället söker sig till likasinnade där beteendet normaliseras.

https://childhood.se/nyheter/childhoods-prioritet-ar-alltid-att-skydda-barn-fran-overgrepp/

Citat:
Vi vänder på frågan; Om det finns bevis för att pedofiler rör sig ohämmat på internet och letar barn att våldta, och Dumpen minskar mängden aktiva pedofiler, hade du så erkänt att det var en bra grej?
Jag är redan ambivalent. Har inte bestämt mig exakt. Sådana bevis skulle definitivt tippa vågskålen åt det hållet. Men frågan är inte jätteenkel heller.

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga. Om det finns bevis för att aktivism i stil med Dumpen ökar mängden övergrepp, tycker du då fortfarande att det är bra att Dumpen finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in