2023-02-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Att det inte finns några äkta bilder på jorden visar hur grund is ni står på.

Varför skulle vi stå på "grund is" bara för att du anser att det inte finns "äkta bilder"?

För det första är din personliga åsikt om vad som är "äkta bilder" helt ointressant. För det andra baseras inte vår kunskap om jordens form på bilder från rymden.

Citat:
... en karta för navigation är en projektion av en sfär ...

Det faktum att vi hittar på jorden och därmed känner till dess form och storlek är ett mycket bättre bevis än att du inte tycker det finns "äkta bilder".
Citera
2023-02-04, 15:49
Medlem
Citat:
Att det inte finns några äkta bilder på jorden visar hur grund is ni står på.

Självklart finns det äkta bilder på jorden, tror du alla kameror och mobiltelefoner fejkar bilder?

Du verkar vara lite för dum i huvudet för att förstå det här med kartor och projektioner, ungefär som bolldog och dendummasillen och company. Att vi hittar på jorden baserat på en referensellips bevisar till 100 % att jorden inte är platt, och allt ditt letande efter spännande numerologiska mönster i bilder på jorden är således bara slöseri med tid.
Citera
2023-02-04, 16:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Som att du skulle ha kommit med några viktiga observationer du rapporterat in, suttit med och jämfört med andras observationer.

Det enda du gjort är att fått nåt kastat i knä och du kallar det för observationer.
Annars skulle det va kul att höra vilka observationer du gjort och hur det bidragit till den stora observationen.

Och vilka observationer har du gjort då, som tyder på att jorden skulle vara platt?
Av vad jag sett hittills stödjer du dig på vad andra matar dig med. Saker som för det mesta är helt befängda.
Nädu, ut och gör några försök och experiment nu.
Citera
2023-02-04, 16:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Och vilka observationer har du gjort då, som tyder på att jorden skulle vara platt?
Av vad jag sett hittills stödjer du dig på vad andra matar dig med. Saker som för det mesta är helt befängda.
Nädu, ut och gör några försök och experiment nu.

Personen har ju sitt älskade vattenpass, vilket han verkar tro besitter magiska egenskaper. Sitt vattenpass och sin tro.
Citera
2023-02-04, 16:29
Medlem
Citat:
Att det inte finns några äkta bilder på jorden visar hur grund is ni står på. Varför be mig om bilder på "hela" jorden när det är vad JAG själv efterfrågar?

Varför ständigt fejka någonting som man påstår att man gör, undrar flera av oss här? Ni tror på något som ständigt fejkas och det vet ni.

Att hävda att en karta för navigation är en projektion av en sfär, men totalt nonchalera att den lika gärna skulle kunna vara en projektion av en plan jord, utdragen i längsled istället för FE-kartan...

Varför behöver en platt jord en projektion?
Betyder det du nu sa att jorden faktiskt inte är platt som du så innerligt tramsar runt och påstår.

Men bra att du förstått att jorden inte är platt, ett framsteg.
Citera
2023-02-04, 16:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Ett vattenpass på några kilometer långt skulle ju vara ett utmärkt sätt att kontrollera om jorden är platt eller rund.
Tre libeller, ett på mitten och de andra i varsin ände på vattenpasset.

Vad säger ni PrivatPiratPrimat och andra plattjordsfanatiker, det skulle väl kunna vara en lämplig observation?
Citera
2023-02-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Som att du skulle ha kommit med några viktiga observationer du rapporterat in, suttit med och jämfört med andras observationer.

Det enda du gjort är att fått nåt kastat i knä och du kallar det för observationer.
Annars skulle det va kul att höra vilka observationer du gjort och hur det bidragit till den stora observationen.

Jag har fotat solens gång på himlen, den går icke som ni påstår. Varför gör den inte det?

Men tillbaka nu din styggelse, byt inte område så fort du blir svarslös.
Citera
2023-02-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
jag kan köra bil eller cykla till Coop eller ICA. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Jag kan orientera i skogen med karta och kompass. Förutsätter det att jag vet jordens form?

Att navigera, ta sig fram i världen, är nåt praktiskt man gör. Att människor kan göra detta med hjälp av olika mer eller minde raffinerade metoder bevisar inte, nödvändigtvis, nånting om jordens form
Notera också att kartprojektionen som föreställer en sfärisk jord inte har något användningsområde utöver propaganda. Den har alltså ingen praktisk funktion, den är bara värdefull som propaganda.
Citera
2023-02-04, 18:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Notera också att kartprojektionen som föreställer en sfärisk jord inte har något användningsområde utöver propaganda. Den har alltså ingen praktisk funktion, den är bara värdefull som propaganda.

Vad skulle du vilja de skulle ha för ’praktisk funktion’ utöver de den har? Jag har haft stor nytta av kartböcker när jag kört bil i Sverige, i Europa och Nordamerika.

Jag kan i en kartbok se var på jorden platser finns. Vilka länder som gränsar till varandra.

Att det inte går att navigera över stora avstånd väglöst land eller hav är ju inte riktigt någons fel. Det bara blir så när man ska rita en platt karta över en sfär.
Citera
2023-02-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad skulle du vilja de skulle ha för ’praktisk funktion’ utöver de den har? Jag har haft stor nytta av kartböcker när jag kört bil i Sverige, i Europa och Nordamerika.

Jag kan i en kartbok se var på jorden platser finns. Vilka länder som gränsar till varandra.

Att det inte går att navigera över stora avstånd väglöst land eller hav är ju inte riktigt någons fel. Det bara blir så när man ska rita en platt karta över en sfär.
Spännande att du varit i Sverige, Europa och Nordamerika, du förefaller unik!

Men jag måste tyvärr meddela dig att kartorna du använde på dina resor inte föreställde globen som du håller så kär. Men det är troligt att du inte vet vad en kartprojektion är så därför bifogar jag en lista för dig att bekanta dig med, eller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_map_projections
Citera
2023-02-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Menar du att alla avstånd, t.ex. från Sydney till Johannesburg är det samma på alla kartprojektioner?
Citera
2023-02-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Ett vattenpass på några kilometer långt skulle ju vara ett utmärkt sätt att kontrollera om jorden är platt eller rund.
Tre libeller, ett på mitten och de andra i varsin ände på vattenpasset.

Vad säger ni PrivatPiratPrimat och andra plattjordsfanatiker, det skulle väl kunna vara en lämplig observation?
Jag säger att ditt förslag är barnsligt vilket du själv när du läser det här kanske också inser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in