2023-02-05, 09:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, nu är jag snäll mot dig som alltid.

Jag bad dig att namnge en funktion för globjordsprojektionen utöver propaganda. Du svarade med exemplet när du och din gode man cyklade till ICA Maxi, använde ni er av en projektion av den sfäriska jorden.

Men jag vill då veta hur du vet att det är en projektion av den sfäriska jorden. Du undviker att svara på frågan, men du är ju en religiös fanatiker och skiter i det.

Hur vet du att det är en projektion av den runda jorden?

Det är inte jag som tiggt om att bli snällt behandlad. Känn ingen oro för mig du.

Jag sa att jag använt kartor vid bilresor. Nämnde även andra användningsområden.

Där har du olika sätt att använda kartor. Propaganda är inget av dem

Ditt påstående - ännu en gång då - var att kartor (’kartprojektioner’) saknar praktisk funktion.

Citat:
Notera också att kartprojektionen som föreställer en sfärisk jord inte har något användningsområde utöver propaganda. Den har alltså ingen praktisk funktion, den är bara värdefull som propaganda.

Dessa påståenden stämmer alltså inte.

Var nu vänlig och påstå att du skrev något annat än ovanstående citat.
Citera
2023-02-05, 10:47
Medlem
Citat:
Alla projektioner stämmer. Det är rutmönstret som avgör. Projektionen behöver inte vara identisk med terrängen.

Jag vet inte hur jorden ser ut och därmed har jag ingen aning om vilken karta som är korrekt.
Sydkorset visar något i himlen, inte markens beskaffenhet.
Du som tycker att alla projektioner stämmer kan också se att de ser helt olika ut. T.ex. Mercator och Mollweide. Avstånden från A till B är också helt olika på de två jag nämnde. Planen måste ha mycket högre hastighet ju längre norrut de kommer om de ska navigera enligt Mercator än enligt Mollweide. Projektionerna kan med andra ord inte fungera som en karta över den platta jorden. Du kan säkert se varför, eller hur?

Sedan är det riktning. Oavsett vad det är så finns Söderkorset där, och du kan se det rakt söderut var du är. Vad mer kan det betyda än att söder är en punkt och inte en cirkel, och vid den punkten ligger Sydkorset?
Citera
2023-02-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Inga bevis. Inga bilder på jorden. Inga dokumenterade flygturen över sydpolen.

Allt ni gör är att rabbla samma smörja hela tiden, som vi här på konspirationsforumet redan kan, men ifrågasätter sanningen i.

Att ISS-astronauterna hänger i vajrar rubbar inte er innerliga tro om att allt de säger stämmer. Aldrig förr har väl mänskligheten trott på sagor och påhittade ting, som mässas av präster? Varför skulle rymdprästerna ljuga för er?
Tror du att det finns människor i Antarktis som bor och arbetar där, eller tror du att det är lögn? Tror du att kryssningsfartyg tar tusentals turister till Antarktis varje år, eller tror du att det är en lögn? Tror du att de 60 000 människor som bor i Ushuaia i Sydamerika ser solen 17 timmar om dygnet i december, eller är det också en lögn? Tror du att flygtiderna mellan kontinenter på södra halvklotet är korrekta och att tusentals människor har rest med dessa plan, eller är det en lögn? Tror du att Söderkorset är rakt söderut överallt, eller är det en lögn som alla som bor söder om ekvatorn delar? Du är medveten om att vem som helst, inklusive du och Boldogg, kan kontrollera dessa påståenden om ni vill. Det är bara att ta sig ut ur grottan och röra sig lite runt jorden.
Citera
2023-02-05, 10:59
Medlem
Citat:
Vad i första länken är det som övertygar dig om att man flög tvärs över sydpolen? Man kan alltså ljuga om rymdresor, men denna dåligt dokumenterade flygtur är för dig väldigt övertygande... Som dessutom bara går till en punkt och tillbaka.

Allt du baserar din tro på är textade ord och lite tecknade flygbilder (14:30 i din första video). Tydligen besitter du inga riktiga bevis, utan allt är en Tro.

Dina resor visar väl mest en flygtur till en punkt på sydpolen och tillbaka? Jag pratar om att flyga TVÄRS ÖVER hela sydpolen (tex Australien till Argentina eller Sydafrika).

Finns någon video där man för en kompass över sydpolen och visar hur nålen svänger om?

Du kan begära ut telemetrin, du kan också boka en egen resa. För att kolla att du verkligen är vid sydpolen rekommenderar jag den ypperliga plattjordsreferensen 😁😂🤣
Intressant att du nu helt plötsligt (som vanligt) kommer med ytterligare krav 😂😁🤣
Citera
2023-02-05, 11:00
Medlem
Citat:
Vad i första länken är det som övertygar dig om att man flög tvärs över sydpolen? Man kan alltså ljuga om rymdresor, men denna dåligt dokumenterade flygtur är för dig väldigt övertygande... Som dessutom bara går till en punkt och tillbaka.

Allt du baserar din tro på är textade ord och lite tecknade flygbilder (14:30 i din första video). Tydligen besitter du inga riktiga bevis, utan allt är en Tro.

Dina resor visar väl mest en flygtur till en punkt på sydpolen och tillbaka? Jag pratar om att flyga TVÄRS ÖVER hela sydpolen (tex Australien till Argentina eller Sydafrika).

Finns någon video där man för en kompass över sydpolen och visar hur nålen svänger om?

Du vet om att närmsta vägen på de rutter du vill ha med inte går över sydpolen? Varför vill du flyga en omväg?
Citera
2023-02-05, 11:05
Medlem
Citat:

Att flyga tvärs över blir en omväg. Men nedan har du lite exempel på resor mellan Australien och Sydamerika/Afrika.

QFA14, Buenes Aires - Darwin
https://flightaware.com/live/flight/QFA14
QFA63, Sydney - Johannesburg
https://flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20230202/2245Z/YSSY/FAOR
QFA26, Sydney - Santiago
https://sv.flightaware.com/live/flight/QFA27

Behöver jag tillägga att ovan är evidens för att jorden inte är platt?
Citera
2023-02-05, 11:14
Medlem
Citat:
Beskriv just hur enkelt det hade varit! Exakt vad det enkla i att skapa en karta för hela jorden hade varit, kan jag göra det hemma på köksbordet?

Ja det kan du. I alla fall om du litar på de avstånd och koordinater vi känner till.

Du kan ju börja med att rita en plattjordskarta där det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och där ekvatorn är 4000 mil lång.
Citera
2023-02-05, 11:39
Medlem
Citat:
Beskriv just hur enkelt det hade varit! Exakt vad det enkla i att skapa en karta för hela jorden hade varit, kan jag göra det hemma på köksbordet?

Det borde säga sig självt: Om jorden varit platt hade det varit mycket enkelt göra en karta.
Den enklaste bilden av en rund jord är såklart en jordglob.

Ett annat sätt att "göra en karta" är att ta en flygtabell och jämföra alla flygresor och flygplanens hastigheter, mellan olika orter.
Och så kan man själv lätt se vilka restider som stämmer med vilken jord-form. Ta till ex. resan från Santiago de Chile och Christchurch på Nya Zealand.

En annan lätt metod att bedöma om det finns rund eller platt jord, är helt enkelt att se på mängden fyrtorn, och höjden på dem. Om jorden varit platt hade det ju inte behövts byggas så höga torn. Torn som tog decennier att bygga! Eller för den delen antalet höga radiomaster, som heller inte behövdes på en platta.

Och trots att folk åker till Antarktis och det finns flera tusen människor där varje sommar, dvs nu, och cirka 1500 på vintern, så fortsätter plattare påstå Antarktis inte finns, är tomt.
Citera
2023-02-05, 11:53
Medlem
Att det finns folk som jobbar på olika punkter av sydpolen säger ingenting om hur hela platsen ser ut, såvida de inte utforskar hela platsen

Oavsett om det är en något längre flygtur eller ej, så borde det ha gjorts och dokumenterats under mänsklighetens historia. Har det inte gjorts så kan man misstänka att det inte går.
Citera
2023-02-05, 11:55
Medlem
Professor dumd Dave hade 10 utmaningar till flat earthers.
Dom har blivit besvarade av Terry R.
Jag var emot denna idé av flat earth i så många år att jag vägrade att kolla på nån youtube klipp eller annat som ville påvisa att jorden var platt då jag inte ville bli smittad av dessa idéer.

Det tog mig många år och en total omlärningar av allt vi blivit lörda för att förstå vilket bedrägeri detta med en jordglob är.
Citera
2023-02-05, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Professor dumd Dave hade 10 utmaningar till flat earthers.
Dom har blivit besvarade av Terry R.
Jag var emot denna idé av flat earth i så många år att jag vägrade att kolla på nån youtube klipp eller annat som ville påvisa att jorden var platt då jag inte ville bli smittad av dessa idéer.

Det tog mig många år och en total omlärningar av allt vi blivit lörda för att förstå vilket bedrägeri detta med en jordglob är.

Ok. Men hur förklarar du att man ser toppen av ett fyrtorn på mycket längre avstånd än nederdelen efter att du blev plattjordare?
Citera
2023-02-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv

En total "omlärning" var inte illa. Berätta gärna vad du har lärt dig under alla dessa år - ja förutom då att allt är ett bedrägeri.

Vi kan ju börja med det mest fundametala: Hur stor är jorden och har du någon karta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in