Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag vet inte vilka naturliga orsaker som har orsakat tidigare variationer under Holocen-epoken.
Jaha, du vet inte men kan ändå tvärsäkert säga att den skenande temperaturökningen har naturliga orsaker, det låter som schizofreni.
Jag vet inte men ändå vet jag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag har dock ingen anledning att tro att dessa skulle ha upphört i samband med befolkningsexplosionen. Du kan säkert gräva fram alla förklaringar själv om du är intresserad av varför kurvan ser ut som den gör för epoken. Själv nöjer jag mig med kurvan och litar på att den är korrekt.
Det snabba och stora tillskottet av växthusgasen koldioxid i atmosfären har lett till den likaledes snabba temperaturökningen. Ändringar i solinstrålning, jordaxlens lutning, jordens bana kring solen, solaktiviteten, utsläpp av koldioxid på jorden från vulkaner etc är försumbara relativt antropogena tillskott av växthusgaser.
Tittar du på diagrammen ser du naturliga förändringar som mindre amplituder kring X-axeln, plötsligt sticker medeltemperaturen iväg samtidigt som civilisationen industrialiseras, det kan inte vara oavsiktligt sammanträffande.