2023-02-04, 22:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Adina!

Nu öppnar jag dörren för dig och du skall få förklara för mig en sak jag inte får att stämma:
Hur har du uppfattat orsaken till barnens omhändertagande och LVU-besluten?
Varför omhändertogs Donia och hennes syster överhuvudtaget?
Svara sakligt utan omsvepande skuldbeläggningar. För jag får en sak inte att stämma.

Är det någon som har den ursprungliga SoL-beslutet, för det ska finnas två SoL-beslut innan två LVU.
Är det någon som har LVU-domarna intakta online?
För dessa domar blev nu väldigt intressanta, då något mer galet har skett.

Jag har inga domar eller annan dokumentation i detta ärende, men jag har fått berättat för mig att mamman hamnade på psyket (troligen lade in sig själv) av utmattning och hade inget eget nätverk som kunde ta hand om barnen så mamman kontaktade soc själv för att få hjälp med barnen under tiden som hon blev vårdad på sjukhus. Möjligen upprepades detta en gång till och soc bestämde sig för att barnen inte skulle få flytta hem igen. Då lär hon ha uppmanat flickorna till att rymma, hon väntade på dem i närheten, de blev upptäckta, Donia orkade inte springa så fort, kom efter och blev "fångad".

Sedan drog/reste de till Spanien där de bott fram till äldsta flickans 18-årsdag, och flyttade till Sverige igen för att 18-åringen skulle ha umgänge med lillasyster Donia 8soc kunde inte röra 18-åringen), inte bara en gång, utan många framtida umgängen, och de jobbade väl på att få/ta hem Donia via överklaganden etc, den mer "fredliga" vägen.

Resten kan jag ta i PM om du vill......jag vet väl lite till som jag inte vill lägga ut så här.....
Citera
2023-02-04, 22:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
1. Nån liten uppgift kan man ha i stallet även om man inte är intresserad. Det är nyttigt att ha en uppgift, t.ex att man är betydelsefull för djuren.

2. Är man sjuk så bör man avstå arbete.

Att som fosterbarn få bo på en gård med djur tror jag är mycket bra. Både fysiskt och psykiskt. Kan inte tänka mej någon bättre plats.

Mmm, om man är rädd för hästar och stora djur, eller spindlar och insekter? Det finns insektsallergi, detta finns i min familj, ett getingstick orsakar en allergichock, svullna andningvägar och kräver snabb sjukhusvård.

Många barn med autism kan ha en fobi för att smutsa ner händer, eller ha fobi för att ta i vissa material.
Citera
2023-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De omhändertogs efter att det uppdagades att storasystern som 12-åring tillsammans med sin halvbror sökte hjälp på UG eftersom hon var gravid en abort genomfördes på sjukhus och då informerades självfallet socialtjänsten eftersom hon var så ung samt blev självfallet en polisanmälan.
Om det då blev SoL vet jag inte men det kan det nog vara så .
Mamman fick ett psykiskt sammanbrott och hamnade på sjukhus . Vid utredning erkände hon fakta angående graviditet men samtidigt gjorde klart att hon var upprörd över att det blivit en abort vilket hon ansåg gick emot hennes övertygelse som Jehovas. Enligt halvbrodern skulle mamman vara fullt medveten om att han sov i samma säng som sin syster i kring ett halvår
Halvbrodern fick kring 1 år i fängelse och systern fick skadestånd på 90 000 kr . Artikeln angående detta finns fortfarande att läsa på nätet
Mamman försvann utomlands ensam trots att socialen ansåg att systern var i behov av psykologisk hjälp och stöd av mamman tiden efter graviditet och abort
Därefter kom mamman tillbaka till Sverige i smyg och lyckades kontakta systern på något sätt och gjorde upp om att hon skulle ta med sig D och möta upp nära boendet, tror att de blev placerade på någon form av barnhem i början

.Båda flickorna kom till platsen men D vände tillbaka eftersom hon var rädd att rymma . Därefter flydde de utomlands
Biten med flykten är den version som mamman gett i sin berättelse , hon utförde allt själv utan hjälp av andra ..
I landet dit de flydde bodde de på stranden till en början och letade grejor i kontainers som de sålde samt tiggde av svenska turister , också vad mamman berättat

Domarna angående detta har förr legat utlagda

Var har du hittat det här? Jag har anledning att tro att det du skriver är osäkra utsagor.
För enligt källor jaghar så skall omhändertagandet börja när mamman läggs in på sjukhuset, då blir barnen av naturen föräldralösa och omhändertages via SoL. När mamman sedan tillfrisknar är barnen fortfarande omhändertagna via SoL och socialtjänsten släpper dem inte. Istället drar de LVU på båda ungarna.
Jag finner inga källor på att det skall vara någon abort eller något som orsakat detta rejäla övertramp.

Det jag ser är det som brukar hända; socialtjänsten klassar mamman som "olämplig". Mamman har nu storasyster hos sig (om storasyster nu har gjort abort så är det tämligen konstigt att hon är hos mamman), lillasyster är på jourhem fortfarande.
När LVU-domarna blir verklighet reser mamman och storasystern till Tyskland och sedan Spanien och bosätter sig där och systern får skolas där.

Det finns saker i den här historien som stämmer med verkligheten och det finns saker som båda parter förvränger.
Jag gör dock inte som du Adina och litar på utredningar och LVU-domar då jag personligen vet att dessa inte alltid stämmer med verkligheten.

Det som skedde den 27aug verkar stämma med verkligheten. Därför värderar jag min källa högre, men sedan läser jag om mordförsök med kuddar och dyligt och då är jag inte riktigt säker på källan längre. För även kvävning med kudde syns på obduktion om det skall ha hänt.

Nog om allt före placeringen vid hästgården nu, för annars drar vi ett varv till på saker som redan är diskuterade tio varv förut. Det är från den 27aug jag är nyfiken på egentligen.
Citera
2023-02-04, 22:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
De omhändertogs efter att det uppdagades att storasystern som 12-åring tillsammans med sin halvbror sökte hjälp på UG eftersom hon var gravid en abort genomfördes på sjukhus och då informerades självfallet socialtjänsten eftersom hon var så ung samt blev självfallet en polisanmälan.
Om det då blev SoL vet jag inte men det kan det nog vara så .
Mamman fick ett psykiskt sammanbrott och hamnade på sjukhus . Vid utredning erkände hon fakta angående graviditet men samtidigt gjorde klart att hon var upprörd över att det blivit en abort vilket hon ansåg gick emot hennes övertygelse som Jehovas. Enligt halvbrodern skulle mamman vara fullt medveten om att han sov i samma säng som sin syster i kring ett halvår
Halvbrodern fick kring 1 år i fängelse och systern fick skadestånd på 90 000 kr . Artikeln angående detta finns fortfarande att läsa på nätet

Mamman försvann utomlands ensam trots att socialen ansåg att systern var i behov av psykologisk hjälp och stöd av mamman tiden efter graviditet och abort

Därefter kom mamman tillbaka till Sverige i smyg och lyckades kontakta systern på något sätt och gjorde upp om att hon skulle ta med sig D och möta upp nära boendet, tror att de blev placerade på någon form av barnhem i början

.Båda flickorna kom till platsen men D vände tillbaka eftersom hon var rädd att rymma . Därefter flydde de utomlands
Biten med flykten är den version som mamman gett i sin berättelse , hon utförde allt själv utan hjälp av andra ..
I landet dit de flydde bodde de på stranden till en början och letade grejor i kontainers som de sålde samt tiggde av svenska turister , också vad mamman berättat

Domarna angående detta har förr legat utlagda
Tillägg : kan vara så det blev LVU när det blev klart att mamman inte förstod allvaret i vad som skett utan mer pratade om att hon var besviken över att det gjorts en abort eftersom hon var emot detta

Jaa, det stämmer ganska mycket med det jag fått berättat för mig.
Citera
2023-02-04, 22:50
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
1. Nån liten uppgift kan man ha i stallet även om man inte är intresserad. Det är nyttigt att ha en uppgift, t.ex att man är betydelsefull för djuren.

2. Är man sjuk så bör man avstå arbete.

Att som fosterbarn få bo på en gård med djur tror jag är mycket bra. Både fysiskt och psykiskt. Kan inte tänka mej någon bättre plats.

Ja men samtidigt folk som föder upp hästar är inte sällan avhumaniserade, de ser djuren lida och dö och blir blasé, avtrubbade och överför sin hänsynslöshet på människor, lägger man till en gnutta rasism och girighet då får vi en dödlig cocktail. Flickan fick betala med sitt liv för deras likgiltighet och avsaknad av empati.
Läste också att de tränade hästar, då har man också en gnutta sadism... för att få sin vilja fram, knäcka hästen, få den att underkasta sig deras vilja.

Såna människor har psykopatiska drag vilka hjälper de att nå framgång, äckliga "människor". Synd att det är inte i USA där hade de fått betala mångmiljon skadestånd. I Sverige kommer slingra sig från ansvar.
För dessa typer det som skulle svida mest är om de fick betala 20 miljoner skadestånd, men istället får de betala kanske 50.000 kronor och villkorlig dom på sin höjd.
Senast redigerad av rex144 2023-02-04 kl. 23:05.
Citera
2023-02-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har inga domar eller annan dokumentation i detta ärende, men jag har fått berättat för mig att mamman hamnade på psyket (troligen lade in sig själv) av utmattning och hade inget eget nätverk som kunde ta hand om barnen så mamman kontaktade soc själv för att få hjälp med barnen under tiden som hon blev vårdad på sjukhus. Möjligen upprepades detta en gång till och soc bestämde sig för att barnen inte skulle få flytta hem igen. Då lär hon ha uppmanat flickorna till att rymma, hon väntade på dem i närheten, de blev upptäckta, Donia orkade inte springa så fort, kom efter och blev "fångad".

Sedan drog/reste de till Spanien där de bott fram till äldsta flickans 18-årsdag, och flyttade till Sverige igen för att 18-åringen skulle ha umgänge med lillasyster Donia 8soc kunde inte röra 18-åringen), inte bara en gång, utan många framtida umgängen, och de jobbade väl på att få/ta hem Donia via överklaganden etc, den mer "fredliga" vägen.

Resten kan jag ta i PM om du vill......jag vet väl lite till som jag inte vill lägga ut så här.....

Hmm, då stämmer din utsaga med vad jag har hittat på andra håll. Det som är irriterande är fängelsedomar hit och dit, dessa går ju lätt att kolla upp. Varför ljuga om en sådan sak?

Varför får mamman tillbaka storasystern innan LVU om nu storasystern har gjort abort?

Att allt börjar med inläggning på sjukhus stämmer med min källa. Systrarna blev då naturligt föräldralösa, inget snack om saken där, SoL är enda utväg. Men sedan är det något som får socialtjänsten att som vanligt överreagera. Mamman blir "olämplig" och och hon hotas med LVU om hon inte frivilligt ger upp sina barn. Nu är storasystern med mamman, men lillasyster på jourhem. Jag finner inte det här osannolikt, och det kommer från personer som har stora titlar, så tillvida att man skriver uppsatser om det, en uppsats jag dock inte kan hitta i akademiska databaser.

Mamman och storasyster reser som sakteliga till Tyskland och Spanien.

Men sedan kommer vi till detaljer som spekulationer kring mord genom kvävning och en gravid lillasyster. Saker som inte riktigt stämmer med obduktionen. Vilket får min källa att värderas lägre.

Pm på du! Har du förbehåll så får du ta beslutet själv.
Citera
2023-02-04, 22:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Var har du hittat det här? Jag har anledning att tro att det du skriver är osäkra utsagor.
För enligt källor jaghar så skall omhändertagandet börja när mamman läggs in på sjukhuset, då blir barnen av naturen föräldralösa och omhändertages via SoL. När mamman sedan tillfrisknar är barnen fortfarande omhändertagna via SoL och socialtjänsten släpper dem inte. Istället drar de LVU på båda ungarna.
Jag finner inga källor på att det skall vara någon abort eller något som orsakat detta rejäla övertramp.

Det jag ser är det som brukar hända; socialtjänsten klassar mamman som "olämplig". Mamman har nu storasyster hos sig (om storasyster nu har gjort abort så är det tämligen konstigt att hon är hos mamman), lillasyster är på jourhem fortfarande.
När LVU-domarna blir verklighet reser mamman och storasystern till Tyskland och sedan Spanien och bosätter sig där och systern får skolas där.

Det finns saker i den här historien som stämmer med verkligheten och det finns saker som båda parter förvränger.
Jag gör dock inte som du Adina och litar på utredningar och LVU-domar då jag personligen vet att dessa inte alltid stämmer med verkligheten.

Det som skedde den 27aug verkar stämma med verkligheten. Därför värderar jag min källa högre, men sedan läser jag om mordförsök med kuddar och dyligt och då är jag inte riktigt säker på källan längre. För även kvävning med kudde syns på obduktion om det skall ha hänt.

Nog om allt före placeringen vid hästgården nu, för annars drar vi ett varv till på saker som redan är diskuterade tio varv förut. Det är från den 27aug jag är nyfiken på egentligen.

Stämmer bättre med det jag hört, jag har inte heller hört om aborter......men jag tror iochförsig att det om Jehovas kan vara sant, eller någon annan slags sekt.
Citera
2023-02-04, 22:57
Medlem
Citat:

Detta stod i de domar som kring 2014 lades ut i den andra tråden som rör dödsfallet
Där låg även vårdnadsdomarna de kommer jag inte riktigt ihåg hur turerna gick
Användare Soklova var den som lade ut domar jag då läste samt har även skrivit en del sammanfattningar i den andra tråden.
Mamman ska ha lagts in på sjukhus efter att det graviditet osv uppdagats och då blev flickorna omhändertagna eftersom ingen kunde ta hand om dem eftersom mormodern inte ansåg att hon skulle klara det , hon blev tillfrågad av socialtjänsten Intervju med halvbrodern angående att han ill överklaga domen finns i artikel på Aftonbladet och heter Gjorde sin 12-åriga lillasyster gravid

Uppenbarligen försökte socialtjänsten komma i kontakt med mamman under åren 2001 - 2007 angående vårdnad men hon flyttade hela tiden för att undvika både soc och det umgänge pappan hade rätt till , dock så föreslog hon när det blev tal om LVU att pappan kunde ta hand om barnen så då måste han varit i Sverige
Citera
2023-02-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Stämmer bättre med det jag hört, jag har inte heller hört om aborter......men jag tror iochförsig att det om Jehovas kan vara sant, eller någon annan slags sekt.

Men Adinas officiella utsaga (som man hittar i förljugna utredningar) kan ju inte stämma med det jag skriver, det är två helt olika utfall. Ja, mamman var jv det stämmer till 100%. Jag kan inte heller se hur en våldtäkt på sitt barn kan förorsaka obstinat LVU på brottsoffret. Nåja. Att rätta till det här utan riktiga källor är inte ens möjligt, så vi släpper historialektionen. Jag bara reagerade när jag gick tillbaka till "mitt arkiv" jag har.

Någon som har de handskriva loggarna som fosterhemet hade skrivit? Jag vet att de ska finnas då jag har läst dem.
Citera
2023-02-04, 23:02
Medlem
Citat:
Detta stod i de domar som kring 2014 lades ut i den andra tråden som rör dödsfallet
Där låg även vårdnadsdomarna de kommer jag inte riktigt ihåg hur turerna gick
Användare Soklova var den som lade ut domar jag då läste samt har även skrivit en del sammanfattningar i den andra tråden.
Mamman ska ha lagts in på sjukhus efter att det graviditet osv uppdagats och då blev flickorna omhändertagna eftersom ingen kunde ta hand om dem eftersom mormodern inte ansåg att hon skulle klara det , hon blev tillfrågad av socialtjänsten Intervju med halvbrodern angående att han ill överklaga domen finns i artikel på Aftonbladet och heter Gjorde sin 12-åriga lillasyster gravid

Uppenbarligen försökte socialtjänsten komma i kontakt med mamman under åren 2001 - 2007 angående vårdnad men hon flyttade hela tiden för att undvika både soc och det umgänge pappan hade rätt till , dock så föreslog hon när det blev tal om LVU att pappan kunde ta hand om barnen så då måste han varit i Sverige

Okej, så vi har en tillrättalagd historia genom offentliga dokument. Då stämmer källorna jag har att barnens omhändertagande börjar på sjukhuset. Graviditeten och våldtäkten innan har ingenting att göra med fallet. Däremot överreagerade socialtjänsten som vanligt.

Bra, då har vi det utrett och vi behöver inte älta denna historialektion någon mer gång.
Citera
2023-02-04, 23:11
Medlem
Citat:
Okej, så vi har en tillrättalagd historia genom offentliga dokument. Då stämmer källorna jag har att barnens omhändertagande börjar på sjukhuset. Graviditeten och våldtäkten innan har ingenting att göra med fallet. Däremot överreagerade socialtjänsten som vanligt.

Bra, då har vi det utrett och vi behöver inte älta denna historialektion någon mer gång.
Ja första omhändertagandet skedde när mamman låg på sjukhus eftersom barnen då inte hade någon som tog hand om dem och då var det nog SoL, när mamman skrevs ut försvann hon direkt utomlands ensam och var borta ett tag , då blev det LVU vad jag förstår .
Därefter kom mamman tillbaka till Sverige och fick med sig den äldsta dottern .
Mamman har inte en enda gång deltagit i utredningar eller överklagat någonting eller gjort ansökan om att LVU ska upphöra
Citera
2023-02-05, 00:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Men Adinas officiella utsaga (som man hittar i förljugna utredningar) kan ju inte stämma med det jag skriver, det är två helt olika utfall. Ja, mamman var jv det stämmer till 100%. Jag kan inte heller se hur en våldtäkt på sitt barn kan förorsaka obstinat LVU på brottsoffret. Nåja. Att rätta till det här utan riktiga källor är inte ens möjligt, så vi släpper historialektionen. Jag bara reagerade när jag gick tillbaka till "mitt arkiv" jag har.

Någon som har de handskriva loggarna som fosterhemet hade skrivit? Jag vet att de ska finnas då jag har läst dem.

Men att det blir lite olika kan ju bero på att mamman är Jehovas och socialtjänsten är så ojämn i sitt tyckande och beslutande?

Det finns ju olika "grader" inom Jehovas, och socialtjänsten drev ett tag många "omhändertaganden" av barn i Jehovasfamiljer pga att dessa barn inte fick en "normal" uppväxt, inte fira Jul, inte fira födelsedagar och faktiskt vägra sjukvård, eller i varje fall operationer, kroppsliga ingrepp.

När det kommer till sexualitet så finns det skumma tankar om det bland Jehovas, ex var Michel Jackson en Jehovas. Det gäller nog inte alla, men det finns inom denna sekt tankar/praktik om att när barn "vaknar" sexuellt (du vet, ex leker doktor och sådan, börjar utforska typ) så behöver vuxna "lära/leda" barnen i sexet, praktiskt. "Barnet vill ju själv, barnet är redo, jag bara hjälpte barnet med det", det var så Michel Jackson gick fri (fast han betalade ett privat skadestånd vid sidan av rättegången).

Sedan håller jag helt med dig om att SoL/LVU-utredningar är för det mesta bara skit, går absolut inte att lita på, och då FRV dömmer efter dem, så blir ju domsagorna dåliga också.

Men inget av detta förtar att flickan dog i fosterhemmet av en helt behandlingsbar sjukdom!

Mamman kan ju ha fått hjälp av Jehovas i Spanien med bostad och arbete (någon som undrade hur hon försörjde sig där), eller Svenska Kyrkan, sedan år 2006 är Svenska kyrkan en paraplyorganisation för alla svenska frikyrkor och obskyra kristna sekter. Efter år 2006 kan de kalla sig "bara" kristna, och att de tillhör Svenska kyrkan......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in