2023-02-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Namnge en funktion som den sfäriska projektionen fyller, utöver propaganda!

Kunna på förhand med koordinater ange punkter på jorden.
Jag utmanar dig att skapa 40 punkter på din platta jord med vad nu för system du vill, lämna dem sedan till en känd person i plattissammanhang så ska denne dels beräkna avstånden mellan punkterna samt med max 50cm diff träffa punkten. Som upplysning har WGS84 +- 2 cm
Avstånden ska stämma inom 1 km med verkliga avstånd.
Citera
2023-02-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Allt prat om att jorden är platt eller rund.
Har ingen tänkt utanför boxen?

Jorden är kanske en kub eller formad som en pyramid.
Någon med synpunkter om detta?

Placera in alla avstånd vi känner till så är kub, pyramid och plattjord uteslutna så den diskussionen får du starta ny tråd om.
Citera
2023-02-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Om tönten tar det lugnt så kan vi nog förklara även för dig.
Finns olika projektionen för olika ändamål eftersom man från ett sfärisk objekt aldrig kan få en 100% rättvisande karta. Vågar herr tönt anta min utmaning att navigera enligt plattjord?
För på en platt jord är det enbart skala som gäller, inga fel och inga punkter som måste beräknas med hänsyn till jordens form.
Enligt dig är jorden sfärisk och därmed den enda rättvisande kartan enligt dig själv. Självmål!

Citat:
Att du hugger på mitt yrke avslöjar en hel det är du medveten om väl?
Du är välkommen när du tror du löst projektionsfrågan, flyger vi en runda på minst 4 timmar så du måste ta hänsyn till jordens form så blir det en bra övning för dig. Du får inte använda kartor som använder WGS84 eller annat referenssystem med sfärisk jord.
Du ska även innan få välja vilken form på jorden du vill utom dess faktiska form som är sfärisk.

Är du rädd att jag inte är pilot, löser du din plattjordsnavigering enligt följande så lovar jag publicera mitt cert och medic här.

1. Flygtur minst 4 timmar
2. Total sträcka minst 200 nautiska mi.
3. Minst bränsle kvar när vi kommer fram är 45 minuter
4. Max bränsle kvar 50 minuter
5. Startar vid A
6. Landar vid M
7. Måste passera B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L
8. Delmålen ska anges med riktning, tid för passage samt koordinater och hur mycket bränsle som gått åt och sträckan mellan delpunkterna.
9. Kravet för att detta ska bli godkänt är att du är passagerare samt betalar bränslet och på lämpligt sätt loggar flygplanets rörelse över jorden. Ni plattisar verkar ju lita på ringlasergyro så en sådan kan du medföra om du vill.

Det är du som har anfört ditt yrke som pilot som auktoritetsargument vilket jag har vänt emot dig, då dina kunskaper inom navigation har brister vilka du återigen demonstrerar ovan.

Din s.k. utmaning är snarare uppkommen av att jag sårat din stolthet genom avslöja dina bristande kunskaper. Om du är pilot så bör du känna till att terrängen och kartan inte är identiska utan det är rutmönstret som det viktiga, rutmönstret bildas av exempelvis WGS84. Att du inte fattar det är häpnadsväckande!
Citera
2023-02-04, 22:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tänk efter nu! Du undviker att svara på hur du vet att kartan är en projektion av globen. Är inte detta ett ytterst anmärkningsvärt beteende? Du skiter helt enkelt i om det är sant eller inte. Detta är din religion.

App app app. Om du inte hade tiggt om attcvi ska vara snälla mot dig så…

Citat:
Hej, var snälla!

Jag svarade på det här:

Citat:
Notera också att kartprojektionen som föreställer en sfärisk jord inte har något användningsområde utöver propaganda. Den har alltså ingen praktisk funktion, den är bara värdefull som propaganda.

Nu vet du att kartorprojrktioner - som per definition avbildar ytan på en sfärisk jord - har åtskilliga användningsområden, varav propaganda inte är ett.
Citera
2023-02-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Så klart det visades på ett annat sätt. Hahahahha alltså folk är för roliga.

Till och med Mark sargent har ju sagt det själv att han gör det för pengarna. För att folk tycker det är roligt och härja med andra men även att han tjänar grova pengar på vissa människor.
Men de som gjorde filmen säger ju också i filmen att det var på ett annat sätt. Hahah....
Citera
2023-02-04, 22:28
Medlem
Citat:
Vatten plant?
Finns gott om teknik idag som använder skillnader i havsytan för att se vad som finns under. Så plant är det definitivt inte för då skulle inte den tekniken fungera.

Du angav dessutom en tramsformel i sammanhanget, för om du menar att båten är ljuskällan så händer vad?
Du är helt obegriplig. Vilka tekniker, du kan inte hävda att tekniker finns och sedan inte vad det är?
Vad pratar du om?
Citera
2023-02-04, 22:36
Medlem
Citat:
Enligt dig är jorden sfärisk och därmed den enda rättvisande kartan enligt dig själv. Självmål!

Det är du som har anfört ditt yrke som pilot som auktoritetsargument vilket jag har vänt emot dig, då dina kunskaper inom navigation har brister vilka du återigen demonstrerar ovan.

Din s.k. utmaning är snarare uppkommen av att jag sårat din stolthet genom avslöja dina bristande kunskaper. Om du är pilot så bör du känna till att terrängen och kartan inte är identiska utan det är rutmönstret som det viktiga, rutmönstret bildas av exempelvis WGS84. Att du inte fattar det är häpnadsväckande!

Att du inte vågar följa med är skrattretande 😂
Bevisar att du faktiskt är den tönt du visat dig vara sen långt tidigare.
Fast ni blir ju så när ni blir tagna med byxorna nere, du är inte den förste och definitivt inte den siste.
Vad har du för referenssystem? Mina kartor gör att jag och mina passagerare kommer till samtliga punkter, gör din karta det som inte bygger på sfärisk modell?
Det är det vi ska undersöka du och jag men där blir du feg och vågar inte.
Så länge du inte vågar ta in fysiska bevis får du krypa tillbaka till den sten du kravla dig fram ifrån...
När du har bevis för tramset du komner med eller vågar anta min utmaning kan vi prata igen 😀
Citera
2023-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Du är helt obegriplig. Vilka tekniker, du kan inte hävda att tekniker finns och sedan inte vad det är?
Vad pratar du om?

Nu ska vi se om du klarar söka information själv, tekniken användes i försöken att hitta MH370.
Citera
2023-02-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Ett bord kan vara platt. Men om bordets ben är olika långa står det snett.
Försöker du säga att det är samma sak som vågrätt?
Jösses! Varför hålla på så här? Vågrätt, vad pratar du om! Jag sa platt, inte om nåt bord med olika långa ben.

Citat:
Med ett tillräckligt långt vattenpass skulle det låta sig göras.
Vågrätt är vinkelrätt mot lodrätt. Lodrätt följer gravitationen exakt.
Med andra ord nej. Du inte har bevis för av existensen gravitationscentrum.

Citat:
Horisonten är det som döljer det som befinner sig bortom ca 5 km från betraktarens position.
Det har avhandlats hundratals gånger i tråden sedan förut. Läs igenom hela tråden så får du förklaringen.

Det var en dålig reträtt. Du bad mig om ett bevis som man kunde göra istället för ett flera kilometer långt vattenpass, jag gav dig två. Du kontrade med 'det här med horisonten' och 'tillförlitligare instrument', som utmynnade i absolut ingenting.

Citat:
Producera bevis?
Förstår du vad ordet "producera" betyder?
Ok, kanske andra uttryck fungerar!
Langa fram bevisen!
Skaka fram bevisen!
Skit ut bevisen!
Citera
2023-02-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ok, kanske andra uttryck fungerar!
Langa fram bevisen!
Skaka fram bevisen!
Skit ut bevisen!

Vi hittar vilket i sin tur betyder att jordens storlek och utseeende är känt.

Ovan är såklart bara ett av tusentals bevis. Men det är samtidigt det enklaste och därmed ett av de roligaste bevisen. Du för fram tesen att vi inte riktigt har koll på hur jorden ser ut - och samtidigt avgår tusentals flygresor kors och tvärs över planeten och de hittar alla fram. Lyteskomik.
Citera
2023-02-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
App app app. Om du inte hade tiggt om attcvi ska vara snälla mot dig så…

Jag svarade på det här:

Nu vet du att kartorprojrktioner - som per definition avbildar ytan på en sfärisk jord - har åtskilliga användningsområden, varav propaganda inte är ett.
Ett exempel: när du åker på padelläger till Flen i sommar så kommer din gode man att använde sig google maps. Hur vet du att denna projektion, google maps är Mercators projektion, är en projektion av den påstådda sfäriska jorden?

Om du inte vill svara så är det okej!
Citera
2023-02-04, 23:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ett exempel: när du åker på padelläger till Flen i sommar så kommer din gode man att använde sig google maps. Hur vet du att denna projektion, google maps är Mercators projektion, är en projektion av den påstådda sfäriska jorden?

Om du inte vill svara så är det okej!

Igen. Du påstod att kartor saknar funktion. Är du med på att det påståendet är felaktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in