2022-10-24, 12:54
Medlem
arboratoruss avatar
Hem till Ryssland:

Aftonbladet: Lidiia utvisas till Ryssland: ”Mamma kommer dö direkt”

L*a flyttade från Ryssland till dottern Z*a i Ukraina när maken dog, och har sedan länge ett ukrainskt permanent uppehållstillstånd.
Men medan ukrainska medborgare som flyr kriget kan få tillfälligt uppehållstillstånd i Sverige, så gäller inte det ryska medborgare som bor i Ukraina. Därför ska Lidiia utvisas. Men inte till sitt hemland, utan till Ryssland, som hon lämnade för 17 år sedan.

Det stresspåslag som skulle följa på en resa till Ryssland skulle kunna vara direkt livshotande för Lidiia, skriver hennes advokat Cemal Özkan i sin inlaga till Migrationsverket, med hänvisning till ett läkarintyg.
Citera
2022-10-30, 09:07
Medlem
Infams avatar
Allt och alla får inte stanna hursomhelst . Godhetssignalerande ”författare” skryter om sina uppoffringar

Citat:
https://www.expressen.se/debatt/jag-ar-djupt-besviken--pa-dig-andersson/

lärde känna en ung man från Afghanistan

Jag visste att han talade sanning och jag hade därför inget val. Barnboken jag jobbade med fick vänta. Det var glasklart för mig att det bara fanns en sak jag kunde göra och det var att hitta ett gömställe för honom.
Senast redigerad av Infam 2022-10-30 kl. 09:12.
Citera
2022-11-07, 19:03
Medlem
spoilers avatar
"75-åriga Rudahindwa Baringingwa har diabetes och är dement.

Nu ska hon utvisas..."

https://sverigesradio.se/artikel/75-ariga-rudahindwa-utvisas-dottern-de-skickar-henne-for-att-do-i-kongo
Citera
2023-02-04, 09:25
Medlem
Komplottists avatar
Tiden är definitivt inne att ge alla kvinnor med ursprung i Pakistan PUT

Kanske kan hennes söner också få komma hit som anknytning?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ4xjd/duaa-fran-gallivare-riskerar-att-utvisas-till-pakistan

Citat:
Fallet har väckt enormt engagemang i Gällivare

Hon flydde och lämnade de två sönerna kvar i hemlandet

dotter…Det är Sverige som är mitt land, inte Pakistan. I Gällivare känner jag nästan alla. I Pakistan känner jag ingen……Hon kan promenera ner på stan vid 20–21 på kvällen och träffa sina kompisar.
– I Pakistan skulle hon inte ens få stå vid fönstret.
Citera
2023-02-04, 09:42
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Skicka hem fanskapet.. Att han kommer till Sverige för lavja bög bara för ett PUT säger väl allt.

Fast woke aktivisterna föredrar en pervers bögkurd framför dig.
Citera
2023-02-04, 11:57
Medlem
Citat:
Skicka hem fanskapet.. Att han kommer till Sverige för lavja bög bara för ett PUT säger väl allt.
Hörde reportaget väldigt dunkelt.
Hotad bög från familj?
Kurdiska Staten?
Han kunde flyttat till Indien eller Thailand där samhällen med bögar finns men han vill åt bidragen från svenska skattebetalare
Bögvänligt land nära honom finns säkert
Senast redigerad av mikael2 2023-02-04 kl. 12:04.
Citera
2023-02-04, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Komplottist
Tiden är definitivt inne att ge alla kvinnor med ursprung i Pakistan PUT

Kanske kan hennes söner också få komma hit som anknytning?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ4xjd/duaa-fran-gallivare-riskerar-att-utvisas-till-pakistan

Nice! Ännu mer importerad brottslighet. Nej, tack!
Citera
2023-02-04, 22:31
Bannlyst
En lyxflykting ifrån Pakistan som inte vill lämna Sverige, ändå har hållit sej kvar i Sverige i flera år.

Hon flydde från Pakistan för att rädda livet på sin ofödda dotter.

Nu ska Tahira kastas ut – och tolvåriga Duaa tvingas lämna det enda hem hon någonsin haft.

Uppenbarligen har hon inga asylskäl ändå klamra hon sej fast i Sverige.

– Hon har sökt asyl flera gånger, men fått avslag. Eftersom hon är etablerad på arbetsmarknaden valde vi då att ansöka om arbetstillstånd, säger advokat Karin Müchler, familjens tidigare ombud.

”Det har inte förts fram några individuella omständigheter till stöd för att Duaa Masood skulle riskera tvångsäktenskap eller könsrelaterad förföljelse i övrigt vid ett återvändande till hemlandet. Det har inte kommit fram i utredningen att hon mottagit något konkret hot om att giftas bort”, skriver domstolen i sitt avgörande.

Citera
2023-02-07, 20:22
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:

Har två katter och en papegoja tillsammans med Tage. Om inte det var skäl nog att få stanna...
Citera
2023-02-08, 15:38
Medlem
Paret Laial 33 och Omar, 40, och deras två barn – en 7-årig son och en 9-årig dotter – har fått avslag tre gånger på sin ansökan om uppehållstillstånd i Sverige. Barnen har särskilda behov och Omar riskerar att fängslas. Nu ska dem utvisas till Syrien.

Robert Haecks presskommunikatör på Migrationsverket motiverar beslutet om utvisning med att skyddsbehovet inte är tillförlitligt.

– Migrationsverket har bedömt att Omar inte kunnat göra sannolikt att de vistats i Syrien på så vis de gör gällande. Alltså är uppgifterna han lämnat gällande skyddsbehovet inte tillförlitliga. Här har Migrationsdomstolen gått på vår linje i bedömningen och avslagit överklagan.

Hur tar man hänsyn till de två barnen som har särskilda behov? Det finns intyg som styrker att dem har en grav synnedsättning.
– Migrationsverket har i senaste beslutet om verkställighetshinder bedömt att det inte finns medicinska hinder mot verkställighet, säger Robert Haecks.

Hur tänker ni kring till barnkonventionen här?

– Migrationsverket tar hänsyn till barnkonventionen då vi prövar ärenden som berör barn. I Migrationsverkets resonemang har barnen främst anknytning till sina föräldrar och att det vore barnens bästa att återvända till Syrien med dem. Barnen har varit i Sverige en kortare tid och man har inte kunnat visa att de anpassat sig till Sverige eller etablerat ett nätverk här på ett sådant sätt att uppehållstillstånd kan beviljas.

UD avråder från att åka till Syrien, anses det säkert att skicka en barnfamilj tillbaka dit?

– Migrationsverket använder sig av tillgänglig landinformation som vi hämtar från bland annat olika organisationer och myndigheter. Migrationsverkets bedömning, av området de utvisas till och resvägen dit, är att risken att drabbas av urskillningslöst våld med anledning av den väpnade konflikten i området inte är så allvarlig att alla och envar riskerar att drabbas.

https://nsd.se/nyheter/kalix/artikel/familjen-har-nobbats-tre-ganger-nu-ska-de-utvisas/ly39vd7r

Jag har bara citerat delar av en lång artikel.
Citera
2023-02-25, 18:32
Bannlyst
Tyvärr är den bakom betalvägg. Har man lånekort på Stockholm stadsbibliotek så kan läsa artikel i tjänsten PressReader.com ( Man måste gå via biblioteket ) . Men handla om arabiska lxyflyktingar ifrån Irak, som vill leva gott på bidrag i Sverige, därav överklagar dom och beter sej över jävligt istället bara för att ta sitt pick och åker hem.

FalkenbergBarnfamiljens hopp om ett nytt, positivt beslut från Migrationsverket levde in i det sista. Nu har bakslaget kommit. Saad Alsumaidaas ansökan om verkställighetshinder avslås – och samma besked kan inom kort komma för resten av familjen.

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/nytt-bakslag-f%C3%B6r-barnfamiljen-i-%C3%A4lvsered-nu-tappar-barnen-framtidstron-1.92888065
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-02-25 kl. 18:34.
Citera
2023-03-06, 02:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Systrarna tar farväl av lärare och kompisar. Själv har Quyen gjort slut med pojkvännen, de har ingen framtid ihop. Hennes dagar i Sverige är räknade. Nu sitter 20-åringen i förvar i Ljungbyhed i väntan på utvisning.

– Vad har jag gjort för fel?

Citat:
Dubbla stängsel. En rastgård. Övervakningskameror. Höga grindar. Migrationsverkets flyktingförvar i Ljungbyhed ser ut som en fängelse.

Sedan den 18 februari är det här 20-åriga Quyens vardag. Här sitter hon i väntan på att hon och hennes två yngre systrar Tram, 16, och Vy, 11, ska återvända till Vietnam, ett land där de inte längre känner någon. Systrarna är kvar i familjehemmet utanför Helsingborg.

https://www.sydsvenskan.se/2023-03-05/alla-farval-ar-tagna-nu-ar-hon-satt-i-forvar-varfor-ar-jag-har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in