2023-02-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Självklart uteblev herr pilots förklaring till varför landmassan inte kan avbildas hur som helst så länge rutmönstret är korrekt.

Men du angav tidigare att du navigerade med hjälp Lambeth konisk projektion och den avbildar jorden så här.
Lambeth Conical Projection: https://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_conformal_conic_projection

Men i sjöfart så används övervägande Mercators Projektion och den ser ut så här: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercator_projection

Båda två fungerar och används för navigation men de avbildar jordens utseende på olika sätt. Uppenbarligen!

Men du begriper fortfarande inte vad en projektion är och som navigatör anser jag det vara mindre skickligt. Du bör nog tillbringa mer tid med dina navigationsböcker än framför spegeln.

Om tönten tar det lugnt så kan vi nog förklara även för dig.
Finns olika projektionen för olika ändamål eftersom man från ett sfärisk objekt aldrig kan få en 100% rättvisande karta. Vågar herr tönt anta min utmaning att navigera enligt plattjord?
För på en platt jord är det enbart skala som gäller, inga fel och inga punkter som måste beräknas med hänsyn till jordens form.

Att du hugger på mitt yrke avslöjar en hel det är du medveten om väl?
Du är välkommen när du tror du löst projektionsfrågan, flyger vi en runda på minst 4 timmar så du måste ta hänsyn till jordens form så blir det en bra övning för dig. Du får inte använda kartor som använder WGS84 eller annat referenssystem med sfärisk jord.
Du ska även innan få välja vilken form på jorden du vill utom dess faktiska form som är sfärisk.

Är du rädd att jag inte är pilot, löser du din plattjordsnavigering enligt följande så lovar jag publicera mitt cert och medic här.

1. Flygtur minst 4 timmar
2. Total sträcka minst 200 nautiska mil från start till landning.
3. Minst bränsle kvar när vi kommer fram är 45 minuter
4. Max bränsle kvar 50 minuter
5. Startar vid A
6. Landar vid M
7. Måste passera B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L
8. Delmålen ska anges med riktning, tid för passage samt koordinater och hur mycket bränsle som gått åt och sträckan mellan delpunkterna.
9. Kravet för att detta ska bli godkänt är att du är passagerare samt betalar bränslet och på lämpligt sätt loggar flygplanets rörelse över jorden. Ni plattisar verkar ju lita på ringlasergyro så en sådan kan du medföra om du vill.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-02-04 kl. 22:23.
Citera
2023-02-04, 21:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Namnge en funktion som den sfäriska projektionen fyller, utöver propaganda!

Vad tänker du att den ’sfäriska projektionen’ är för något?
Citera
2023-02-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om vi ​​säger att jorden är platt och ser ut som en kartprojektion, vilken riktning flyger du om du ska från Hong Kong (det är i Kina) till Los Angeles (i USA)? Mercator är t.ex. en fantastisk projektion. Är den tillräckligt bra för dig?
Så istället för att ställa ledande frågor så föreslår jag att du framför ditt argument! För ditt argument kan väl ändå inte vara att Hong Kong är i Kina? Både du och jag vet vilken riktning det är.
Citera
2023-02-04, 21:57
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ja, jag vet att det var youtuber Jeran Campanella som gjorde testet. Han menar att det gick till på ett annat sätt än som visas i filmen om Flat Earth på Netflix. De som gjorde filmen vägrar dessutom att släppa materialet som gjordes om honom till densamme.

Så klart det visades på ett annat sätt. Hahahahha alltså folk är för roliga.

Till och med Mark sargent har ju sagt det själv att han gör det för pengarna. För att folk tycker det är roligt och härja med andra men även att han tjänar grova pengar på vissa människor.
Citera
2023-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Jag visade på två enkla sätt att demonstrera hur vattnet är plant, det är allt. Om jag skulle krympa bort av en laser vet jag inget om, det tror jag inte du gör heller.
Däremot så vet jag att just nu gör du bort dig!

Vatten plant?
Finns gott om teknik idag som använder skillnader i havsytan för att se vad som finns under. Så plant är det definitivt inte för då skulle inte den tekniken fungera.

Du angav dessutom en tramsformel i sammanhanget, för om du menar att båten är ljuskällan så händer vad?
Citera
2023-02-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, det menar jag. Avståndet mellan Malmö och Stockholm är detsamma på alla kartprojektioner.

Anledningen till att du drar upp just Sydney och Johannesburg är för att enligt globjordare så stämmer inte avstånden ockulärt med Gleasons projektion, alltså för ögat. Men då har du missat poängen med en projektion. Vidare kan jag meddela dig att Gleasons föreställer en glob, det kan man utläsa i sidan på kartan.

Och efter detta så kommer du att dra upp Södra korset...eller hur?

Stämmer ej här förklarar han detta tydligt.
https://youtu.be/vtU4aA__8_Y
Citera
2023-02-04, 22:02
Medlem
Citat:
Så istället för att ställa ledande frågor så föreslår jag att du framför ditt argument! För ditt argument kan väl ändå inte vara att Hong Kong är i Kina? Både du och jag vet vilken riktning det är.
Om vi ​​använder Mercator så finns det bara en riktning från Hong Kong till Los Angeles, och det är västerut. Flyger du österut hamnar du utanför kanten. Men det kan ordnas genom att vika projektionen så att man kan flyga österut, men då har jorden förvandlats till en cylinder. Är jorden en cylinder?
Citera
2023-02-04, 22:05
Medlem
Citat:
... Med stöd av den inversa kvadratlagen kan man här konstatera att vattnet är plant. ...

Det är nog ingen som förstår ditt resonemang.

Varför skulle "inversa kvadratlagen" göra så att de nedre delarna av Torning Torso döljs under horisonten? Avståndet till de övre delarna av tornet är större än avståndet till de nedre delarna.

Citat:
... dess apparenta storlek . ...

Avståndet till de övre delarna är längre, deras skenbara storlek är således mindre.
Citera
2023-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Så klart det visades på ett annat sätt. Hahahahha alltså folk är för roliga.

Till och med Mark sargent har ju sagt det själv att han gör det för pengarna. För att folk tycker det är roligt och härja med andra men även att han tjänar grova pengar på vissa människor.

Mark Sargent är en gatekeeper kontroller op som Eric Dubay har förklarat vad hans roll i del hela är.
Citera
2023-02-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det du trodde, och påstod, var att kartor endast har en funktion som propaganda. Nu vet du att de har flera andra användningsområden. Men att propaganda sällan är ett.

Bra att lära sig något va?
Tänk efter nu! Du undviker att svara på hur du vet att kartan är en projektion av globen. Är inte detta ett ytterst anmärkningsvärt beteende? Du skiter helt enkelt i om det är sant eller inte. Detta är din religion.
Citera
2023-02-04, 22:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Plant = platt. Men ja, vattnet rör sig och det finns vågor.
!
Ett bord kan vara platt. Men om bordets ben är olika långa står det snett.
Försöker du säga att det är samma sak som vågrätt?

Citat:
Du har inga bevis för att ett gravitationscentrum existerar, men om så är fallet vänligen visa det.
Med ett tillräckligt långt vattenpass skulle det låta sig göras.
Vågrätt är vinkelrätt mot lodrätt. Lodrätt följer gravitationen exakt.

Citat:
Vad är 'det här med horisonten' och 'tillförlitligare instrument'?
Horisonten är det som döljer det som befinner sig bortom ca 5 km från betraktarens position.
Det har avhandlats hundratals gånger i tråden sedan förut. Läs igenom hela tråden så får du förklaringen.

Citat:
Om du har bevis för den sfäriska jorden varför inte bara producera dem
Producera bevis?
Förstår du vad ordet "producera" betyder?
Citera
2023-02-04, 22:16
Medlem
Citat:

I sammanhanget "hittar vi" så är argumentet att WGS84 stämmer på punkt och pricka med verkligheten. Det är en närmast perfekt beskrivning över hur jorden ser ut och det bevisas om och om igen genom tusentals dagliga resor.

Citat:
... För ditt argument kan väl ändå inte vara att Hong Kong är i Kina? Både du och jag vet vilken riktning det är.

Du för fram tesen att jordens storlek och form är okänd. Det är inte förenligt med att vi de facto hittar på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in