2023-02-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Idiot. För de ändamål jag använde dem till funkade de utmärkt.

Det värsta är att jag inte tror du spelar dum
Förlåt, det var inte min avsikt att göra dig upprörd!

Men visst, projektionen du använde dig av på dina spännande resor hade en projektion avsedd för ändamålet, att du skulle hitta på dina äventyr.

Men projektionen som beskriver jorden som en rund boll som snurrar i vakuum är propaganda det avsedda ändamålet, och mycket riktigt fungerar denna projektion. Du är ett exempel på dess enorma framgång som religiös avgud.
Citera
2023-02-04, 21:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Exempel:

Observera ett fartyg som till synes passerar nedför horisonten.

Observatörens avstånd till fartyget ökar men observatörens avstånd till hindret som är vattnet framför denne är oförändrat. När fartygets avstånd ökar så minskar dess apparenta storlek medan hindrets storlek är oförändrat. Fartyget blir därmed dolt av det som hindrar sikten vilket är vattnet som är i den nedre delen av bilden och himlen i den övre delen. Med stöd av den inversa kvadratlagen kan man här konstatera att vattnet är plant.
Vilken betydelse lägger du i ordet "plant"?
Vattnet är vågrätt gentemot gravitationscentrum.
Det här med horisonten har avhandlats här många gånger. Och det har använts betydligt tillförlitligare mätinstrument än ögat.
Citera
2023-02-04, 21:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men visst, projektionen du använde dig av på dina spännande resor hade en projektion avsedd för ändamålet, att du skulle hitta på dina äventyr.

Men projektionen som beskriver jorden som en rund boll som snurrar i vakuum är propaganda det avsedda ändamålet, och mycket riktigt fungerar denna projektion. Du är ett exempel på dess enorma framgång som religiös avgud.

Citat:
Hej.
Tänk på att detta är mitt första fb-inlägg, var snälla!

Ska försöka vara snäll darling.

Citat:
Notera också att kartprojektionen som föreställer en sfärisk jord inte har något användningsområde utöver propaganda. Den har alltså ingen praktisk funktion, den är bara värdefull som propaganda.

Kartor i kartböcker är projektioner av den sfäriska jorden. De går att använda att navigera efter. De har alltså användningsområden utöver ’propaganda’ - som de ju faktiskt inte alls används till.

Du fick till det lite galet igen. Men ge inte upp! The struggle to be woke is real.
Citera
2023-02-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Nä, där har du fel som alla andra gånger du försökt brösta upp dig i tråden.
Självklart uteblev herr pilots förklaring till varför landmassan inte kan avbildas hur som helst så länge rutmönstret är korrekt.

Men du angav tidigare att du navigerade med hjälp Lambeth konisk projektion och den avbildar jorden så här.
Lambeth Conical Projection: https://en.wikipedia.org/wiki/Lambert_conformal_conic_projection

Men i sjöfart så används övervägande Mercators Projektion och den ser ut så här: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercator_projection

Båda två fungerar och används för navigation men de avbildar jordens utseende på olika sätt. Uppenbarligen!

Men du begriper fortfarande inte vad en projektion är och som navigatör anser jag det vara mindre skickligt. Du bör nog tillbringa mer tid med dina navigationsböcker än framför spegeln.
Citera
2023-02-04, 21:27
Medlem
Citat:

Du har nog missuppfattat vad en projektion är, tror du att jordens form är en projektion är du faktiskt dummare än du brukar framställa dig. Det finns inget 100%-igt sätt att skapa en platt projektion över jorden så som den faktiskt ser ut. Hade jorden varit platt hade man bara behövt räkna med skala, men hur fungerar det med avstånden vi faktiskt vet idag?
Modellen över jordens sfäriska form fungerar otroligt väl med dag/natt, årstider och solens rörelse över dagen samt även samtliga kända avstånd på jorden platsar in.
Hur stämmer detta in på din tanke över jorden? Tänk nu efter noga in a du tramsar igen.
Citera
2023-02-04, 21:30
Medlem
Citat:
Hur går det för dig om du istället för dina skepp använder en laser? Krymper du bort då tills du hittat på något nytt trams. Du är teams och det vet du och dina likar.
Jag visade på två enkla sätt att demonstrera hur vattnet är plant, det är allt. Om jag skulle krympa bort av en laser vet jag inget om, det tror jag inte du gör heller.
Däremot så vet jag att just nu gör du bort dig!
Citera
2023-02-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad skall man överhuvud taget med en projektion till om jorden verkligen varit platt? Då hade ju ingen projektion behövts utan man hade kunnat avbilda jorden helt utan projektion på en platt karta och fått en karta där alla avstånd stämde. Varför har ingen lyckats med det? Finns folk i den här tråden som hävdat att dom haft en sådan karta men när vi har krävt att dom skall publicera den så har det kommit trams om att Mesopotamier haft copyright och liknande genomskinliga bortförklaringar.
Är det inte uppenbart? Om man vill dölja jordens form så är man ju tvungen att använda sig av en projektion.
Citera
2023-02-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vilken betydelse lägger du i ordet "plant"?
Plant = platt. Men ja, vattnet rör sig och det finns vågor.

Citat:
Vattnet är vågrätt gentemot gravitationscentrum.
Du har inga bevis för att ett gravitationscentrum existerar, men om så är fallet vänligen visa det.

Citat:
Det här med horisonten har avhandlats här många gånger. Och det har använts betydligt tillförlitligare mätinstrument än ögat.
Vad är 'det här med horisonten' och 'tillförlitligare instrument'?

Om du har bevis för den sfäriska jorden varför inte bara producera dem!
Citera
2023-02-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ska försöka vara snäll darling.

Kartor i kartböcker är projektioner av den sfäriska jorden. De går att använda att navigera efter. De har alltså användningsområden utöver ’propaganda’ - som de ju faktiskt inte alls används till.

Du fick till det lite galet igen. Men ge inte upp! The struggle to be woke is real.
Trist att du tog illa vid dig!

Hur vet du att projektionerna i din kartbok som du använde dig av på dina unika utflykter var en projektion av en boll som snurrar i vakuum? Det känns orimligt då du inga bevis har för en snurrande avgud i vakuum!
Citera
2023-02-04, 21:51
Medlem
Citat:
Du förstår inte syftet med en kartprojektion. Det är rutmönstret som avgör vad som är var på kartan, exempelvis så kan de avbildade landmassorna ser ut hur som helst. Det är rutmönstret som avgör.
Om vi ​​säger att jorden är platt och ser ut som en kartprojektion, vilken riktning flyger du om du ska från Hong Kong (det är i Kina) till Los Angeles (i USA)? Mercator är t.ex. en fantastisk projektion. Är den tillräckligt bra för dig?
Citera
2023-02-04, 21:53
Medlem
Citat:
Du har nog missuppfattat vad en projektion är, tror du att jordens form är en projektion är du faktiskt dummare än du brukar framställa dig. Det finns inget 100%-igt sätt att skapa en platt projektion över jorden så som den faktiskt ser ut. Hade jorden varit platt hade man bara behövt räkna med skala, men hur fungerar det med avstånden vi faktiskt vet idag?
Modellen över jordens sfäriska form fungerar otroligt väl med dag/natt, årstider och solens rörelse över dagen samt även samtliga kända avstånd på jorden platsar in.
Hur stämmer detta in på din tanke över jorden? Tänk nu efter noga in a du tramsar igen.
Namnge en funktion som den sfäriska projektionen fyller, utöver propaganda!
Citera
2023-02-04, 21:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Trist att du tog illa vid dig!

Hur vet du att projektionerna i din kartbok som du använde dig av på dina unika utflykter var en projektion av en boll som snurrar i vakuum? Det känns orimligt då du inga bevis har för en snurrande avgud i vakuum!

Det du trodde, och påstod, var att kartor endast har en funktion som propaganda. Nu vet du att de har flera andra användningsområden. Men att propaganda sällan är ett.

Bra att lära sig något va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in