Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Jo, men "nerdrogad" är en ny story, de nämnde inget om det i P7orna, vilka borde linjera med alla förhör i början.
Dessutom växlar ju MH från i princip sovande till spyende till tydliga minnesbilder av hela förloppet.
MH är en magiker.
Nu är det där med "nerdrogad", som kommit från intervjun med grannsonen och hans intervju i Smålandsposten (kan den heta så?). Den intervju som alltså är i den låsta artikel, men som Greven har dragit ut det viktigaste ur.
Det är när grannen och JJ åker från McD som JJ nämner detta. Kanske är det så att grannen, som verkar ha på känn att något inte stämmer, frågar om vännen som ramlat så hårt i golvet så att hans porslin skakar och JJ märker hans uppmärksamhet runt detta hårda fall. Hon känner sig manad att ha en förklaring?
Från Grevens sammanfattning:
"
- JJ uppger att vännen kanske blivit drogad på krogen"
Min uppfattning är att det är JJ som är den som det ständigt uppstår konflikter runt, och det gäller även denna gång. Uteslutningar, inneslutningar, hot om avslöjande, förlåtkalas; allt detta är tecken på en person som använder olika sätt att kontrollera andra.
En sådan person, som har en vän som är yngre, som har multipla kognitiva svårigheter har naturligtvis ett enormt övertag på henne.
Konflikten har inte varit MHs, men hon är kanske allierad. Hon har blivit "indragen" i något som hon kanske inte har förstått, inte kunnat på ett moget sätt kunnat bedöma. MH har någon neuropsykiatrisk diagnos, minns inte om det var ADHD? Sägs att man kan dra av ca en tredjedel i år vad gäller mognad. Är man 18 år, är mognaden motsvarande en 12- åring. Lägg till en nedsatt intelligensnivå, vilket gör att hennes förmåga att tolka och ta beslut är nedsatt i förhållande till jämnåriga utan nedsättningar.
På det viset kan JJs roll i deras relation kanske vara som en förälder till MH, som litar och tror på henne. Är lojal, för att JJ tagit henne till sig?
Jag vet inte hur MHs uppfostran i en religiös familj kan ha påverkat henne, men det kan ha påverkat henne på flera plan. En, kan vara att hon är van att "lyda" föräldrar. Absolut inget jag vet. En annan kan vara att ett barn kan göra revolt ibland, där det finns doktriner som kan kännas "tvingande".
Nu har MH alltså fått en ny förälder, en ny person som hon följer minsta vink från, vilket gör att hon slaviskt följer JJs råd. Håll tyst, säg att du sov, var full. Det kan ingen säga något annat om. (allt är bara en av flera möjliga hypoteser).
Därför gör MH allt som JJ säger, men märker att det inte håller.
Men för MH som kanske mår dåligt av att veta att hon medverkat i något så hemskt som att döda Tove, sitter det långt inne att acceptera detta.
Tydliga minnesbilder, det är ju inte MHs egna ord. Det är rättspsykiatrikerns samlade bild av hur MH beskriver kvällen. Skrev han att det handlade om "
tydliga minnesbilder av hela förloppet"? Nu minns jag inte om det var exakt så läkaen skrev, men rättsläkaren ska ju försöka klargöra om det funnits tecken till att det föreligger en allvarlig psykisk störning vid dådet, eller annat som gör att man inte uppfattar verkligheten som den är. Det kan även handla om skev verklighetsuppfattning pga av droger/alkohol.
Magikern, det är jJ enligt min mening.
MH är i beroendeställning känslomässigt till JJ. Hon lyder JJs minst vink.
En teori jag har om varför MH sviker sig själv, sin moral, ljuger och undanhåller.
Hur ska man annars få ihop det?