2023-02-04, 14:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Pappan hade psykiska problem pga krig och våldet i hemmet var att slå sönder inredning , han fick rättspsyk för detta och ansågs frisk efter 1 år . Det ska alltså vara obehandlad trauma efter krig hos honom
Sonen växte upp i Mellansverige och varför det inte var något umgänge är oklart Det är ju inte ovanligt att pappor när de skaffar ny familj överger den gamla så även en mamma kan göra så

Men då är det väl samma pappa till alla tre barnen?? Eller har biomamman haft 2 karlar med samma psykiska problem? Du sa ju att det fanns en äldre halvbror som kom tillbaka som 18-åring till mammans hem, och förgrep sig på en 11-12-åring, tillika halvsyster? Undrar hur och var han blev så psykskadad?? På något annat fosterhem??

Min mormor som var polsktyska, var starkt traumatiserad av andra världskriget, hon hade inga direkta psykproblem eller slog sönder inredning. Däremot dövade hon sitt trauma med alkohol, och trauman efter krigsupplevelser går ALDRIG över.

Nej, det där tror jag inte ett dyft på, och jag ställer mig än mer frågande hur han fått tillbaka vårdnaden om han vårdats på rättspsyk, det skulle absolut INTE förekomma idag. Att bioförälder har vårdats på rättspsyk, eller bara haft en psykkontakt på en timme är en stor anledning till att LVUa barnen och sedan vårdnadsöverflytt av barn, så fungerar socialtjänsten idag.

Bor du i någon liten byhåla där soc inte riktigt kan uppföra sig som dom vill, eller vad?? Annars måste du ta av dig de rosa glasögonen......
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-02-04 kl. 14:54.
Citera
2023-02-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men då är det väl samma pappa till alla tre barnen?? Eller har biomamman haft 2 karlar med samma psykiska problem? Du sa ju att det fanns en äldre halvbror som kom tillbaka som 18-åring till mammans hem, och förgrep sig på en 11-12-åring, tillika halvsyster? Undrar hur och var han blev så psykskadad?? På något annat fosterhem??

Min mormor som var polsktyska, var starkt traumatiserad av andra världskriget, hon hade inga direkta psykproblem eller slog sönder inredning. Däremot dövade hon sitt trauma med alkohol, och trauman efter krigsupplevelser går ALDRIG över.

Nej, det där tror jag inte ett dyft på, och jag ställer mig än mer frågande hur han fått tillbaka vårdnaden om han vårdats på rättspsyk, det skulle absolut INTE förekomma idag. Att bioförälder har vårdats på rättspsyk, eller bara haft en psykkontakt på en timme är en stor anledning till att LVUa barnen och sedan vårdnadsöverflytt av barn, så fungerar socialtjänsten idag.

Bor du i någon liten byhåla där soc inte riktigt kan uppföra sig som du vill, eller vad?? Annars måste du ta av dig de rosa glasögonen......
Sonen har en annan pappa , vem han är har jag ingen aning om men sonen har tydligen växt upp hos honom någonstans i Mellansverige , hade han bott i familjehem hade det troligtvis blivit utredning när systrarna föddes .
Halvbrodern och systern ansåg att de hade en kärleksrelation har brodern berättat i Sydsvenskan , hur illa något sådant är inte minst pga hon var underårig så händer sådant till och från när halvsyskon eller andra nära släktingar som inte växt upp tillsammans , de känner sig som själsfränder och blir kära
Citera
2023-02-04, 14:47
Medlem
Citat:
Nej men det är ju pga detta pappan försvann ur barnens liv och sedan genom att mamman flyttade runt hela tiden under ett antal år samt hindrade det umgänge han hade rätt till .
Pappan försökte länge att få till det umgänge han hade rätt till men eftersom mamman hela tiden bytte kommun så kunde det inte ens startas någon ny utredning hos socialtjänst angående vårdnad

Ja,m en försök nu dra en mental gräns, färga den orange, mellan det som hände FÖRE FVRs dom och det som hände EFTER FVRs dom. Eller till och med flytta gränsen till det som händer FÖRE placering på hästgården och det som hände EFTER placering på hästgården. För det är händelserna EFTER placering som vi är intresserade av. Vi skiter i om pappan är självaste kapten på de sju haven eller något annat. Det hör inte hit. Mammans flykt från socialtjänsten hör inte heller hit. Mamman kunde ha flytt hur många gånger som helst utan att Donia fick bäras ut i liksäck.

Ja, det är en bra taktik att hindra socialtjänstens maktmissbruk genom att byta folkbokföringskommun, men det fungerar inte i dag då fallet bara flyttas över.
Citera
2023-02-04, 14:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Placering i kraftigt förstärkt familjehem berodde på barnets behov inte på någon ide om fritagning .
Det var ju inte på hot från mamman flickan flyttades

mamman hade ju försökt att frita D innan, från ett tidigare annat fosterhem....socialtjänsten kan, om de vill och tycker sig "behöva" se hot i allting!

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men snälla, vad har hennes kognitiva brister med fosterhemmet lön att göra? Hon behöver inte utökad vård för att hon har milda kognitiva brister. Fråga vilken familjen som helst med ett barn med grövre funktionsnedsättning än så, de får ingen "förstärkt" lön för sitt barn. De får knappt förlängt vårdbidrag numer!

Förstärkningen var att socialtjänsten inbillade sig att det fanns en hotbild. Givetvis tjatade fosterhemmet till sig denna lön då det är en till lön till hästarna.

Exakt så!

Citat:
D var ju bara i detta hem i 4 månader och ingenstans har jag sett uppgifter om att hon de tidigare åren var i förstärkt familjehem eller att hon varit placerad på skyddad adress för att de var rädda för att mamman skulle dyka upp.

D skulle ju fylla 15 år, då har fosterbarnen större/fler "rättigheter", kanske därför hon flyttades? Står det inte i dokumentationen om anledning till flytten? Eller är det detta svamel om funktionshinder?? Kanske familjehemmet fick en ledig plats som de ville fylla........så de inte förlorade någon inkomst.....

Många barn flyttas runt utan att de själva vet varför......

Citat:
Nej men det är ju pga detta pappan försvann ur barnens liv och sedan genom att mamman flyttade runt hela tiden under ett antal år samt hindrade det umgänge han hade rätt till .
Pappan försökte länge att få till det umgänge han hade rätt till men eftersom mamman hela tiden bytte kommun så kunde det inte ens startas någon ny utredning hos socialtjänst angående vårdnad

Men mamman kanske var rädd för att han skulle föra ut döttrarna ur landet, till Irak? Han verkar ju bo där nu, sedan flera år tillbaka, så inte alls en orimlig tanke!
Citera
2023-02-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja,m en försök nu dra en mental gräns, färga den orange, mellan det som hände FÖRE FVRs dom och det som hände EFTER FVRs dom. Eller till och med flytta gränsen till det som händer FÖRE placering på hästgården och det som hände EFTER placering på hästgården. För det är händelserna EFTER placering som vi är intresserade av. Vi skiter i om pappan är självaste kapten på de sju haven eller något annat. Det hör inte hit. Mammans flykt från socialtjänsten hör inte heller hit. Mamman kunde ha flytt hur många gånger som helst utan att Donia fick bäras ut i liksäck.

Ja, det är en bra taktik att hindra socialtjänstens maktmissbruk genom att byta folkbokföringskommun, men det fungerar inte i dag då fallet bara flyttas över.
Och hade det då inte gått att flytta fram och tillbaka hade kanske mamman aldrig flytt med ena barnet efter att hon efter graviditeten flytt utomlands , händelsen med halvbrodern hade kanske aldrig hänt om pappan haft insyn och kontakt med flickorna och det hade aldrig blivit något lvu .
Pappan ansågs inte som olämplig efter att han vårdats , han hade helt vanlig rätt till umgänge.
Socialtjänsten ville inte eller kunde inte göra en vårdnadsutredning utan att mamman var delaktig och henne fick de inte kontakt med så till slut gav de även pappan vårdnad utan medverkan från mamman
Citera
2023-02-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag är inte säker på att de kommer att frias helt. Vi får se om jag har rätt när domen faller.
Någon som vet när domen kommer?
Citera
2023-02-04, 15:15
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Någon som vet när domen kommer?
Brukar väl ta ca 2 veckor efter avslutad förhandling. Det är en förhandlingsdag kvar, den 15 feb
Citera
2023-02-04, 15:16
Medlem
Citat:
mamman hade ju försökt att frita D innan, från ett tidigare annat fosterhem....socialtjänsten kan, om de vill och tycker sig "behöva" se hot i allting!

Exakt så!

D skulle ju fylla 15 år, då har fosterbarnen större/fler "rättigheter", kanske därför hon flyttades? Står det inte i dokumentationen om anledning till flytten? Eller är det detta svamel om funktionshinder?? Kanske familjehemmet fick en ledig plats som de ville fylla........så de inte förlorade någon inkomst.....

Många barn flyttas runt utan att de själva vet varför......

Men mamman kanske var rädd för att han skulle föra ut döttrarna ur landet, till Irak? Han verkar ju bo där nu, sedan flera år tillbaka, så inte alls en orimlig tanke!
Vad jag förstår hade D bott i flera familjehem innan denna placering , varför det blev flytt vet jag inte men det kan ju vara så att de andra placeringarna var tänkta att vara kortvariga för att socialtjänsten trodde att mamman skulle komma tillbaka
. Kan ju också vara så att tidigare familjehem inte kunde klara av henne , socialtjänsten har i sina dokument sagt att D fungerade avsevärt bättre i det sista familjehemmet och att hon gjorde stora framsteg.
Skälet till att mamman vägrade att följa domen om umgänge är oklart eftersom hon vägrade att komma in med yttrande eller att delta i förhandlingar under åren från 2000 fram tills hon försvann
Citera
2023-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Nja, många familjehem (nästan alla) idag är anlitade av ett "vårdföretag" en "middle man" s.a.s. De letar reda på, utreder och anställer familjehem, håller i kontakten med familjehemmet under placering, erbjuder stöd och råd till familjehemmet under placeringen, och erbjuder sedan detta "paket" till socialtjänsten.

Just detta familjehem i denna tråd var väl just ett sådant, jag tror familjehemmet ringde sin "arbetsgivare" innan de ringde ambulans/polis.......
Tycker det verkar olämpligt. Föreställer mig att det finns risk att ekonomiska intressen styr och korruption, tex om den som placerar och dåliga fosterhem håller varann om ryggen för att trygga sina inkomster.
Citera
2023-02-04, 15:35
Medlem
Citat:

Bor du i någon liten byhåla där soc inte riktigt kan uppföra sig som dom vill, eller vad?? Annars måste du ta av dig de rosa glasögonen......
Finns mängder med föräldrar som vårdats inom sluten psykiatrisk vård eller på rättspsyk där barnen inte är omhändertagna , människor blir ju nämligen friska även vid psykisk sjukdom eller kan hålla sin sjukdom i schack med rätt medicinering
Citera
2023-02-04, 15:35
Medlem
[quote=Methos|83360293

Förstärkningen var att socialtjänsten inbillade sig att det fanns en hotbild. Givetvis tjatade fosterhemmet till sig denna lön då det är en till lön till hästarna.[/QUOTE]

Biodottern i fosterhemmet har i intervju berättat att hon ville ha en galopphäst och då köpte Jaana 6 stycken till henne så du är mao inte helt fel på det där…
Citera
2023-02-04, 15:36
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Nja, många familjehem (nästan alla) idag är anlitade av ett "vårdföretag" en "middle man" s.a.s. De letar reda på, utreder och anställer familjehem, håller i kontakten med familjehemmet under placering, erbjuder stöd och råd till familjehemmet under placeringen, och erbjuder sedan detta "paket" till socialtjänsten.

Just detta familjehem i denna tråd var väl just ett sådant, jag tror familjehemmet ringde sin "arbetsgivare" innan de ringde ambulans/polis.......
Japp. I detta fallet var det Attendo

Från placeringsavtalet
Citat:
Attendo Individ och Familj åtar sig att åt Simrishamn kommun tillhandahålla
Kraftigt förstärkt familjehemsvård inkl. heldygnsomsorg av Donia Hassan hos ovanstående
Kraftigt förstärkt familjehemsvård enl. beställning.

Dygnskostnad inkluderar lön, ev. fickpengar, kläder, handledning,
dokumentation samt försäkringar.

Den/de placerade skall vid placeringstillfället vara utrustad/e med för årstiden
lämpliga kläder och i övrigt ha lämplig utrustning. Eventuell läkar- och
tandvård
, vårdresor och andra extraordinära kostnader för den/de placerade
ersätts av placerande nämnd eller enligt ramavtal
Va fan...
Ska inte 84 000 kr/mån täcka läkarkostnader? Dom får alltså detta betalt utöver sitt arvode?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in