2023-01-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Kan inte se att detta postats här tidigare, gällande dom andra fosterbarnens vittnesmål om hur det verkligen förhöll sig på gården.
”Barnen” är idag vuxna och minns tillbaka på något som ärrat dom för livet, bla fostersonen säger detta i rätten;

”.. – Det var stora skillnader i sättet att visa kärlek. De visade tydligt att det var skillnad på oss. Det var mycket strängare regler för oss fosterbarn.
Att familjehemmet fick dödshot efter Donias död menar han skylldes på honom.

– Jag fick skulden för dem. Fosterhemsmamman påstod att Donias mamma sa att det var mitt fel. Att mamman sagt att jag smittat Donia och att familjen var hotad på grund av mig. Att Donias mamma ”skulle komma och knäcka mina knäskålar”. Jag var rädd. Jag var ju liten. Tolv år.
Fosterpappans försvarare Jonas Carlsson ville veta om han inte gillade sina fosterföräldrar.

– Nej, jag är ärrad för livet. Min osäkerhet och dåliga självkänsla kommer från livet med dem.

”..De båda fosterbarnen ställde upp på att vittna på villkor att fosterföräldrarna inte fanns i rättssalen. De fick därför gå in i ett annat rum och lyssna på barnens vittnesmål via länk.
– Jag vill inte se dem. Inte efter vad de gjorde, förklarar den unga kvinnan som hunnit fylla 24 år..

Även en ung kvinna vittnade, men jag kan som sagt inte citera hela artikeln.
Hjärtskärande läsning.

Ur Ystads Allehanda 26/1-23, som har skrivit mycket om fallet, (samt liverapporterat från rättegången).

https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/fosterbarnen-vittnade-om-livet-i-familjehemmet-arrade-for-livet/

Jepp, och vilka och VEM är det som, med 6 månaders mellanrum, skall granska fosterhemmet och placeringarna som sker? Precis. Hur kommer det sig att vi nu har fosterbarn som vittnar, som har varit där långt efter Donias död? Hur kommer det sig att vi har ett fosterbarn som har fått ta på sig skulden för hennes död, utan att socialtjänsten och socialsekreterarna bryr sig? Precis.

Det är socialtjänsten det är fel på, helt enkelt.
Citera
2023-01-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Den biologiska mamman/målsägande har ”stämt” familjehemsföräldrarna med hjälp av advokat. Så advokaten får agera både åklagare och målsägandebiträde. Mammans advokat får göra jobbet åklagaren skulle ha gjort. Såklart jättesvårt för nån som inte har kunskapen och erfarenheten. Tror inte advokaten ens har tillgång till polisrapporter etc eftersom det aldrig blev åtal och offentliga handlingar. Mamman får betala alla rättegångskostnader om hon förlorar och familjehemaföräldrarna får betala allt om de förlorar. Tycker det är jättekonstigt att det går att stämma för så allvarliga brott. Åklagarens beslut om att lägga ner ärendet har överklagats flera ggr utan ändring. Så jag tänker att det borde gälla. Det känns väldigt konstigt att advokaten nu 10 år senare ska lägga fram bevis som ska styrka ett allvarligt brott. Åklagaren kan ju öppna upp en förundersökning om det framkommer nya omständigheter… Hoppas dock att familjehemsföräldrarna döms.men jäkligt skum process.

Tusen tack för ett väldigt utförligt svar!
Håller med dig, hoppas familjehemsföräldrarna döms men som du säger, skum process och framförallt enormt omständligt för advokaten (hen har säkert "assistenter" etc" men ändå ..

Vilken röra alltså, att ingen ingen åklagare "vågat" ta i det, hoppas nya omständigheter/mer information kommer fram så det blir ett ordentligt åtal.
En ung människa har ju faktiskt dött... Det handlar inte om ett snatteri på en affär där någon snott en snickers....
Citera
2023-01-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Tusen tack för ett väldigt utförligt svar!
Håller med dig, hoppas familjehemsföräldrarna döms men som du säger, skum process och framförallt enormt omständligt för advokaten (hen har säkert "assistenter" etc" men ändå ..

Vilken röra alltså, att ingen ingen åklagare "vågat" ta i det, hoppas nya omständigheter/mer information kommer fram så det blir ett ordentligt åtal.
En ung människa har ju faktiskt dött... Det handlar inte om ett snatteri på en affär där någon snott en snickers....
Varför har ingen åklagare tagit tag i ett ärende där en ung flicka dött i främmande händer - händer som plockat jävla massa pengar ur skattekistan för att de skulle ta hand om flickan?
Citera
2023-01-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Varför har ingen åklagare tagit tag i ett ärende där en ung flicka dött i främmande händer - händer som plockat jävla massa pengar ur skattekistan för att de skulle ta hand om flickan?

Åklagaren lade ned fallet pga brist på bevisning och en snårighet i klargörandet kring vem som egentligen hade garantansvaret för Donia. Vådnadshavaren är 60 mil bort och får inte träffa dottern, socialtjänsten skyller ifrån sig på fosterhemsföräldrarna och fosterhemsföräldrarna har inget ansvar för att ansvaret för den unge ligger på socialtjänsten. Åklagaren nöjde sig med att socialtjänsten och fosterföräldrarna bedyrade att de minsann gjorde allt vad de kunnat och att Donia minsann hade fått vård av någon läkare.

Det finns inga åtal mot socialtjänstens missförhållanden, någonsin i Sverige.
Citera
2023-01-31, 00:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP

ja, och så här går det när man stämmer kommunen.......får skadestånd....eller får inte...får, får inte..???

https://www.expressen.se/nyheter/arvika-ska-betala-skadestand-i-kevin-fallet/

Det "tappas bort" lite papper på tingsrätten tydligen, ungefär som i LVU-utredingar.....
Citera
2023-01-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
ja, och så här går det när man stämmer kommunen.......får skadestånd....eller får inte...får, får inte..???

https://www.expressen.se/nyheter/arvika-ska-betala-skadestand-i-kevin-fallet/

Det "tappas bort" lite papper på tingsrätten tydligen, ungefär som i LVU-utredingar.....
Ja detta är makalöst,säger allt om hur det fungerar. Om nu tingsrätten begått misstaget här så borde de få betala skadeståndet i stället för kommunen. Men nej då.
Citera
2023-01-31, 12:48
Medlem
BoISarens avatar
Info:

Jag har fått svar från tingsrätten ang. ljudfiler från rättegången och jag kommer att beställa dem direkt när rättegången är avslutad den 15/2
Citera
2023-01-31, 13:11
Medlem
Inte en dag för tidigt, nu är det bara att hoppas att Donia och hennes familj slutligen får upprättelse.
Citera
2023-01-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKintePK
Inte en dag för tidigt, nu är det bara att hoppas att Donia och hennes familj slutligen får upprättelse.

Tyvärr kommer de nog inte få någon upprättelse. Rätten, för att skydda sig själv och rättssystemet, kommer att åberopa att åklagaren har lagt ned fallet tre gånger och att åklagaren även denna gång inte valde att ta över fallet.
I juridiska mått mätt har fosterfamiljen gjort allt de har kunnat och socialtjänsten har gjort allt för att bevisa att de minsann har erbjudit Donia vård. Att Donia fick arbeta med hästar med svår lunginflammation kommer rätten ta som skröna. Vittnesmålen mot fosterfamiljen och socialtjänsten kommer inte politikerna i rätten att anse trovärdiga.

Politikerna, som givetvis känner och sitter med politikerna i socialnämnen, kommer att påpeka att åklagaren redan har skrivit av fallet i brist på bevisning. Därför finns det inget för rätten att döma på.
Citera
2023-01-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tyvärr kommer de nog inte få någon upprättelse. Rätten, för att skydda sig själv och rättssystemet, kommer att åberopa att åklagaren har lagt ned fallet tre gånger och att åklagaren även denna gång inte valde att ta över fallet.
I juridiska mått mätt har fosterfamiljen gjort allt de har kunnat och socialtjänsten har gjort allt för att bevisa att de minsann har erbjudit Donia vård. Att Donia fick arbeta med hästar med svår lunginflammation kommer rätten ta som skröna. Vittnesmålen mot fosterfamiljen och socialtjänsten kommer inte politikerna i rätten att anse trovärdiga.

Politikerna, som givetvis känner och sitter med politikerna i socialnämnen, kommer att påpeka att åklagaren redan har skrivit av fallet i brist på bevisning. Därför finns det inget för rätten att döma på.

Jag tror inte heller att de kommer att fällas, hela systemet skulle rasa med en sådan praxis. Många många föräldrar skulle gå vidare med enskilt åtal.
Citera
2023-01-31, 14:48
Medlem
Jag är inte säker på att de kommer att frias helt. Vi får se om jag har rätt när domen faller.
Citera
2023-01-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag är inte säker på att de kommer att frias helt. Vi får se om jag har rätt när domen faller.
Eller så döms de i tingsrätten men frias i hovrätten , HD ger ej prövningstillstånd, case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in