2023-02-03, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Om jag praktiserar BDSM
utan uttryckligt samtycke i samband med sexet så är det Våldtäkt.

Vilka handlingar är att anses vara uttryck av samtycke?

Enligt Prejudikat är passivitet inte anses vara utryck av samtycke.
Du påstod nyss motsatsen att rape play är våldtäkt oavsett samtycke.
Citera
2023-02-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Menar du alltså att du citerade förarbetet

Nej utan det va så förra lagen texten löd.

Dvs. Enligt förra lagen måste man göra motstånd förutom i särskilda utsatt situation för det ska vara Våldtäkt. Så om man är passiv gör man ingen motstånd.

Så om jag har sex med min passiva flickvän i rape play är det inte Våldtäkt.

Citat:
Kan du länka till förarbetet till nya lagen istället där det framgår att det tydligen inte går att samtycka till passivt sex?

Det va inte så jag menade. Utan jag menade följande,

Om jag praktiserar BDSM
utan uttryckligt samtycke i samband med sexet så är det Våldtäkt.

Vilka handlingar är att anses vara uttryck av samtycke?

Enligt Prejudikat är passivitet inte anses vara utryck av samtycke.

Därför är sex med en passiv person Våldtäkt.

Jämför det med Misshandel!

Man kan inte samtycka till grov Misshandel i juridik mening. Så även om hon samtycker till att bli grovt misshandlad så är det fortfarande olagligt.

Man kan inte samtycke till passivt sex så även om hon vill bli påsatt när hon är passiv så är det fortfarande olagligt.

Men hon kan samtycka till ringa Misshandel. Därför är det inte olagligt.

Men hon kan samtycka till sex när hon är aktiv. Därför är det inte olagligt.

Man kan säga såhär.

Jo hon samtyckte till den grova Misshandel. Men hennes samtycke är inte giltigt enligt lagen. Därför är Misshandeln olaglig.

Man kan säga såhär.

Jo hon samtyckte till den passiva sexet Men hennes samtycke är inte giltigt enligt lagen. Därför är det passiva sexet olagligt.
Citera
2023-02-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du påstod nyss motsatsen att rape play är våldtäkt oavsett samtycke.

Nej,

Man kan inte samtycka till grov Misshandel i juridik mening. Så även om hon samtycker till att bli grovt misshandlad så är det fortfarande olagligt.

Man kan inte samtycke till passivt sex så även om hon vill bli påsatt när hon är passiv så är det fortfarande olagligt.

Man kan säga såhär.

Jo hon samtyckte till den grova Misshandel. Men hennes samtycke är inte giltigt enligt lagen. Därför är Misshandeln olaglig.

Man kan säga såhär.

Jo hon samtyckte till den passiva sexet Men hennes samtycke är inte giltigt enligt lagen. Därför är det passiva sexet olagligt.
Citera
2023-02-03, 17:29
Avslutad
Citat:
Nej,

Man kan säga såhär.

Man kan säga såhär.

Kan man samtycka till BDSM eller inte?
Citera
2023-02-03, 17:38
Avslutad
Citat:

BDSM-lekar. I viss mån.

Faktisk BDSM innefattar dock en överlåtelse av kontroll som inte går att förena med brottsbalken krav på frivillighet.
Citera
2023-02-03, 17:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Därför är sex med en passiv person Våldtäkt.
Bortsett från om personen samtycker till sex under passivitet. Vilket du själv bevisat. Så varför påstår du att det är olagligt?
Citera
2023-02-03, 20:29
Avslutad
Citat:
Bortsett från om personen samtycker till sex under passivitet. Vilket du själv bevisat. Så varför påstår du att det är olagligt?

Du Nospheratu. Citerar dig mest för att få din uppmärksamhet.

En intressant fråga är ju huruvida det är bra om alla får ligga med alla hela tiden?

Vore det inte bra med lite restriktion som en mer strikt tolkning av samtyckeslagen skulle medföra?
Citera
2023-02-03, 21:08
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du Nospheratu. Citerar dig mest för att få din uppmärksamhet.

En intressant fråga är ju huruvida det är bra om alla får ligga med alla hela tiden?

Vore det inte bra med lite restriktion som en mer strikt tolkning av samtyckeslagen skulle medföra?
Jag ser inga problem med att folk som bägge vill ligga med varandra ligger hela tiden. Vilka inskränkningar skulle du vilja se i lagen?
Citera
2023-02-03, 21:24
Avslutad
Citat:
Jag ser inga problem med att folk som bägge vill ligga med varandra ligger hela tiden. Vilka inskränkningar skulle du vilja se i lagen?

Jag tycker lagen ska förtydligas så att den bättre ger uttryck för praxis.

Och sen vill jag lägga till ytterligare ett par punkter.

1) Frivillighet kan aldrig föreligga om viljan att genomföra ett samlag inte har kommit till uttryck på ett vis som alla parter förstår och kan återge.

2) Alla parter måste ha ett gemensamt språk och kunskap om varandras kulturella bakgrund för att kunna samtycka till sex med varandra.

3) Apropreativt sex är våldtäkt. Om någon genomför ett samlag med någon genom att låtsas förstå dennes bakgrund och kultur utan att ha teckning eller rätt till detta är akten att betrakta som våldtäkt.

4) Bedrägeri är våldtäkt. Om någon får någon i säng på falska premisser är det våldtäkt.

5) Att medvetet göra någon gravid mot sin vilja, där vilja likställs med att frivillighet föreligger inom lagens ramar, ska vara ett separat brott av allvarlig karaktär. Livstid bör vara normalstraffet.

Sen kan fler punkter diskuteras. Men det är de viktigaste.

I övrigt bör byxmyndighetsåldern höjas till 18.
Citera
2023-02-03, 21:31
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tycker lagen ska förtydligas så att den bättre ger uttryck för praxis.

Och sen vill jag lägga till ytterligare ett par punkter.

1) Frivillighet kan aldrig föreligga om viljan att genomföra ett samlag inte har kommit till uttryck på ett vis som alla parter förstår och kan återge.

2) Alla parter måste ha ett gemensamt språk och kunskap om varandras kulturella bakgrund för att kunna samtycka till sex med varandra.

3) Apropreativt sex är våldtäkt. Om någon genomför ett samlag med någon genom att låtsas förstå dennes bakgrund och kultur utan att ha teckning eller rätt till detta är akten att betrakta som våldtäkt.

4) Bedrägeri är våldtäkt. Om någon får någon i säng på falska premisser är det våldtäkt.

5) Att medvetet göra någon gravid mot sin vilja, där vilja likställs med att frivillighet föreligger inom lagens ramar, ska vara ett separat brott av allvarlig karaktär. Livstid bör vara normalstraffet.

Sen kan fler punkter diskuteras. Men det är de viktigaste.

I övrigt bör byxmyndighetsåldern höjas till 18.
Okej. Det låter som att du har en egen trådstart där.
Citera
2023-02-04, 11:42
Medlem
Citat:
Rape play med ett uttryckligt samtycke i samband med sexet är inte Våldtäkt.

Rape play med passivitet är Våldtäkt. Då enligt Prejudikat är passivitet inte anses vara utryck av samtycke.

Eftersom det är den faktiska handlingen och inte vad man innerst inne vill som avgör om man deltar frivilligt eller inte i lagens mening.

Annars hade tjatsex vara olagligt vilken den inte är.
Citera
2023-02-04, 11:44
Medlem
Citat:
Det är den faktiska handlingen och inte vad man innerst inne vill som avgör om man deltar frivilligt eller inte i lagens mening.

Visste du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in