2023-02-03, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Har någon som sovit genom hela samlaget också deltagit?

Frivillighet hit och dit.

Tycker du att tjejen deltagit om hon ligger och sover djupt, en kille sticker in sin penis. Hon vaknar inte. Han drar ut den. Hon fortsätter sova.

Är det också att delta?
Hennes kropp har ju i alla fall deltagit.
Citera
2023-02-03, 16:01
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Förra lagen! Rent känslomässigt så samtycker hon, hon samtycker även i juridiskt mening.
Menar du alltså att du citerade förarbetet till förra lagen när du visade att det visst går att samtycka till passivt sex? Varför länkar du i så fall till information som varken är aktuell eller ens stöder dina knasiga påståenden?

Kan du länka till förarbetet till nya lagen istället där det framgår att det tydligen inte går att samtycka till passivt sex?
Citera
2023-02-03, 16:05
Avslutad
Citat:
Nu tänker jag använda ditt egna resonemang i syfte att du ska se det konstiga i det!

Det här är alltså inte mitt egna resonemang utan ditt resonemang.

När exet satte på henne så deltog hon frivilligt till sexet.

Hon deltog frivilligt eftersom hon njöt av att personen som hon trodde va hennes man njöt av att sätta på henne.

Om hennes frivilliga deltagande berodde på det ena eller det andra spelar ingen roll enligt lagen. Det som spelar roll är att om hon deltog frivilligt eller inte. Eftersom hon deltog frivilligt va det ingen Våldtäkt. Så även om exet utnyttjade hennes psykiska störning va det ingen Våldtäkt.

Jag utgår ifrån att även folk som lider av hallucinationer vill ha sex.

Jag vet inte om det existerar några fall där psykisk störning omöjliggör att man deltar i frivilligt sex.
Ja, det finns alltså två alternativ.

Det ena alternativet är att hon deltog frivilligt trots sin psykiska störning eller så utnyttjade exet otillbörligt hennes psykiska störning. Vilket det var får rätten komma fram till.
Citera
2023-02-03, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hennes kropp har ju i alla fall deltagit.

Så fort någon gör en handling med en som är samlag eller jämförbar med samlag har man alltså deltagit. Huruvida man sover eller är passiv av annan orsak har inte med saken att göra.

Samtidigt tycker du inte att frivillighet behöver uttryckas för att vara frivillighet i laga mening.

Svåra psykiska vanföreställningar som innefattar hallucinationer ser du inte heller nödvändigtvis som ett förverkande av frivillighet. Bara i vissa fall.

Att pistoler riktas mot en person med ett hot gör inte heller nödvändigtvis ett händelseförlopp till våldtäkt enligt dig.

Jag ber dig.

Titta på helhetsbilden av allt du säger.

Det här framstår inte som dina tankar Ipsi.

Du brukar ju ta den svages parti.

Inte slänga dig med våldtäktsmännens retorik.
Citera
2023-02-03, 16:23
Medlem
Citat:
utnyttjade exet otillbörligt hennes psykiska störning

Då kommer vi tillbaka till min fråga.

Hur är det ens möjligt för exet att otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen när det leder till att tjejen deltar frivilligt till att bli påsatt av exet?
Citera
2023-02-03, 16:24
Avslutad
det
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Så fort någon gör en handling med en som är samlag eller jämförbar med samlag har man alltså deltagit. Huruvida man sover eller är passiv av annan orsak har inte med saken att göra.

Samtidigt tycker du inte att frivillighet behöver uttryckas för att vara frivillighet i laga mening.

Svåra psykiska vanföreställningar som innefattar hallucinationer ser du inte heller nödvändigtvis som ett förverkande av frivillighet. Bara i vissa fall.

Att pistoler riktas mot en person med ett hot gör inte heller nödvändigtvis ett händelseförlopp till våldtäkt enligt dig.

Jag ber dig.

Titta på helhetsbilden av allt du säger.

Det här framstår inte som dina tankar Ipsi.

Du brukar ju ta den svages parti.

Inte slänga dig med våldtäktsmännens retorik.
Den som har blivit våldtagen har alltid deltagit. Det är ofrivilligheten i deltagandet som gör våldtäkten.
Citera
2023-02-03, 16:31
Medlem
Citat:
Då kommer vi tillbaka till min fråga.

Hur är det ens möjligt för exet att otillbörligt utnyttjar den psykiska störningen när det leder till att tjejen deltar frivilligt till att bli påsatt av exet?

Citat:
Vilket det var får rätten komma fram till

Skrev fel!
Citera
2023-02-03, 16:33
Medlem
Skrev fel! Råkade citera mig själv.
Citera
2023-02-03, 16:34
Avslutad
Citat:
Rätten har redan kommit fram till att rape play är Våldtäkt oberoende om tjejen ”innerst inne” vill
Men du vet att det är helt lagligt att ha BDSM? Till och med inför hundratals vittnen på BDSM-klubb?
Citera
2023-02-03, 16:35
Avslutad
Jag är väldigt glad på ett vis till hur lagen är utformad.

1) Den försvårar sex mellan människor som talar olika språk.

2) Den försvårar för folk med sjukdommar som är svårt belastande för samhället att fortplanta sig.

3) Den försvårar för väldigt fega kvinnor att fortplanta sig.

4) Den försvårar för män med svårighet att tolka sociala koder att fortplanta sig.

Som rasist hade jag inte i min vildaste fantasi trott att det skulle gå att få igenom en så bra lag i dagens Sverige.

Samtyckeslagen har också en flexibilitet och uttalat normförändrande syfte som är fantastiskt.

Nuvarande normer SKA ändras!

Förstår du inte din partners språk och ändå försöker skaffa barn. Då ska du dömas!

De fega tysta mössen ska dö ut!

Normförändring betyder också att det är OK att flytta fram positionerna för vad som är samtycke med tiden.

Kan man delta frivilligt om man inte kan delta? Vad är deltagande?

Kan en muslim uttrycka samtycke till analsex samtidigt som de säger sig följa en gudomlig lag som förbjuder det?

Måste man kunna Koranen för att förstå om samtycke föreligger eller ej?

Vi ska ju inte assimilera någon. Så detta känns som ett naturligt nästa steg.
Citera
2023-02-03, 16:40
Avslutad
Citat:
det
Den som har blivit våldtagen har alltid deltagit. Det är ofrivilligheten i deltagandet som gör våldtäkten.

Absolut.

100 %.

Men vad är det som gör ofrivilligheten i laga mening?

Det är inte bara aktiv känsla av ovillja hos kvinnan utan kan också vara andra saker.
Citera
2023-02-03, 16:41
Medlem
Citat:
Men du vet att det är helt lagligt att ha BDSM? Till och med inför hundratals vittnen på BDSM-klubb?

Om jag praktiserar BDSM
utan uttryckligt samtycke i samband med sexet så är det Våldtäkt.

Vilka handlingar är att anses vara uttryck av samtycke?

Enligt Prejudikat är passivitet inte anses vara utryck av samtycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in