2023-02-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vi säger att Europeiska inköpare handlar in olja från Ryssland via araberna för dubbla eller tredubbla priset (vilket inte sker). Då skulle rysk skituralolja kosta minst mellan 120-180 $ per fat. Högkvalitets oja som brent kostar 82 $ per fat. Varför skulle ett europeiskt raffinaderi köpa rysk högsvavlig fulolja som blir mycket dyrare? Och mycket sämre. Du verkar korkad!
Det går ej heller att märka om fuloljan vilket tidigare har redogjorts i tråden.

Det går utmärkt tydligen. Ryssland har noll problem att sälja sin olja och gas. Och det hamnar likt förbannat i våra fordon i slutändan. Världen som vi lever i är mer flexibel än vad du kanske är bekväm med.
Citera
2023-02-03, 21:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Nu är det dock Kristna Ortodoxa Ryssland och de har knappt 30 år av frihet från kommunism och är redan och nosar i supermakt territoriet.

Du menar det muslim-mongolska Ryssland? Ukraina är i alla fall kristet ortodox. Det kan man inte kalla Ryssland för.

Den här bilden är inte från Saudi-arabien utan från Moskva:

https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2015/07/3623adf431d541719d8a6b53dc82dd5a_18.jpeg?resize=77 0%2C513&quality=80

Mer muslimskt än Stockholm...

Lite läsning:

Citat:
At least 1.5 million Muslims in Russia’s capital form the fastest growing and most ethnically diverse demographic group.

"Moscow is slowly adapting to being Europe's largest Muslim city, and Muslims are gradually adapting to it."

https://www.aljazeera.com/features/2015/7/22/despite-animosity-moscows-muslims-change-the-city
Citera
2023-02-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har dock visat respekt för Ryssland när Ryssland framstod som icke-krigshetsande och skyllde allt på USA. Men jag hade fel.

Det är Ryssland som är krigsmaskinen nu.

Okej, kan vara det. Nåja, nutid är nutid. God fortsättning till dig! Har sett att du varit negativ till Ryssland på senaste i vilket fall.
Citera
2023-02-03, 21:54
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
En intressant detalj är att Ryssland i ett uttalande i TASS idag hänvisade till ett Orbanuttalande om att sanktionerna inte påverkar Ryssland.

Att behöva hänvisa till Orban för att hävda att att sanktioner är verkningslösa visar att sanktionerna svider hårt, förbannat hårt.
Kreml ör desperata nu, inte minst efter mötet i Kiev idag.
Lavrov verkar ha gått in i en psykos och pratar om gaskamrar!! Ryzzland är helt dysfunktionellt , ett dårhus.
Citera
2023-02-03, 21:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Sovjet fungerade oironiskt bra.. efter de mördade runt 60 miljoner Ryssar och förde in sitt kommunistiska styre.

Nu är det dock Kristna Ortodoxa Ryssland och de har knappt 30 år av frihet från kommunism och är redan och nosar i supermakt territoriet.

Europa å andra sidan har ingen inhemsk produktion att tala om, vi behöver Ryssland, de behöver inte oss.
Vilket skämt. Vad går du på. Problemet är precis som med sovjet att man producerar ingenting. Man kan inte ens bygga en modern bil. För att hålla folk med arbete skapar man värdelösa produkter som kostar mer att tillverka av sina naturresurser, än vad de skulle tjänat på att sälja naturresurserna direkt. Men vad ska ryssarna leva av om de inte har jobb. De får ingen lön.

Supermakt är väl vad de visat att de inte är. Varken militärt nu eller sedan tidigare, ekonomiskt. De är bara ett skämt. Det är bara ett stort, fattigt land med kärnvapen. Inget annat.

PS: Kyrkorna står tomma. Det är bara gamlingarna som går dit.
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-03 kl. 21:57.
Citera
2023-02-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vilket skitsnack, tror du på dig själv så är du illa ute.

Jag väntar fortfarande på den efterlängtade kollapsen av den ryska ekonomin. Den är ju så beroende av export av energi som du redan vet. En bensinstation förklädd till stat var det någon som sade för några år sedan.

Förklara för mig varför den ryska ekonomin inte har kollapsat än?
Citera
2023-02-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vänta lite nu. Det där ser ut som att det inte ens var meningen. Han sitter leendes med en cigg i sällskap av andra. Nä fan jag tror han kan vara packad och det var ett misstag.

Ser väldigt märkligt ut, som att han skulle skoja? I vilket fall så är det fel forumdel.
Citera
2023-02-03, 21:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu frågar de sig i rysk TV vad som är målet med SMO haha? Jag gillar den snubben i röda tröjan här för han vågar ifrågasätta saker. Vet inte vad han heter dock eller vad han jobbar med?

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1621603401082585093
Haha, vad de gapar på varandra! Lite besviken när man trodde att det skulle vara Solovyov igen, men det här var fascinerande på sitt sätt. Förvirrat. Han i svart har ju rätt — Kherson föll utan strid i början på kriget och är nu utrymt. Och programledaren sätter honom på plats. "Du pratar i varenda program om hur det går asdåligt", i princip. En doooomer. Svårt att veta om den här sortens kritik är sanktionerad. En del är ju ännu mer kritiska, och hånfulla, men får både hållas och lever än.
Citera
2023-02-03, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Det går utmärkt tydligen. Ryssland har noll problem att sälja sin olja och gas. Och det hamnar likt förbannat i våra fordon i slutändan. Världen som vi lever i är mer flexibel än vad du kanske är bekväm med.
Det var tydligen svårt för dig att fatta att ingen köper rysk olja för det dubbla till tredubbla värdsmarknadspriset som du påstod i inlägget jag citerade.

Nu slutar jag citera proryssar för ni är för imbecilla att ha en diskussion med. Som att diskutera med en dement gamling.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
AFU blöder förluster och det verkliga antalet (320.000+ enligt Stratfor och 600.000 (WIA inräknade) enligt Kina) som rapporteras i väst är ren propaganda.

De där påhittade siffrorna är ren propaganda, ja. Rena fantasier.

Och att använda Kina som källa får nog många att gapskratta. Vad blir nästa steg? Nordkorea som källa?

Här finns mer realistiska uppskattningar från mer seriöst håll:

Citat:
Norwegian Chief of Defense Eirik Kristoffersen said around 180,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

"Russian losses are beginning to approach around 180,000 dead or wounded soldiers," he said in an interview with TV2, without specifying how the numbers were calculated.

"Ukrainian losses are probably over 100,000 dead or wounded. In addition Ukraine has about 30,000 civilians who died in this terrible war," Kristoffersen said.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-germany-wont-keep-poland-from-sending-tanks-to-ukraine/a-64480279
Citat:
Eirik Johan Kristoffersen (born April 3, 1969) is a Norwegian Army General who serves as the head of the Norwegian Armed Forces. He is a former Chief of the Norwegian Army and Norwegian Home Guard, and Chief of the Armed Forces' Special Command (FSK).

https://en.wikipedia.org/wiki/Eirik_Kristoffersen
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Jag väntar fortfarande på den efterlängtade kollapsen av den ryska ekonomin. Den är ju så beroende av export av energi som du redan vet. En bensinstation förklädd till stat var det någon som sade för några år sedan.

Förklara för mig varför den ryska ekonomin inte har kollapsat än?
Om det blir kollaps vet jag inte men det blir kärvare och kärvare för dem.

Men enligt ryssarna ska väst kollapsa för att man inte säljer olja direkt till dem. Det är det största skämtet. De har inte alla hästar hemma.
Citera
2023-02-03, 22:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ett litet reportage från ett av Moskvas största köpcenter Metropolis för några dagar sen. Nu ser det ut som att alla utländska märken har lämnat ryssträsket bakom sig. Det finns någon ny butik från ryssens kommi-polare Kina men annars är det ju nästan helt stendött. Siste man släcker lampan snart verkar det som.

https://youtu.be/5H9FkPebizY
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-03 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in