2023-02-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det blir bara svårare och svårare att veta hur många som har dött och vad ration är. Kriget verkar ha ändrat karaktär lite de senaste 1-2 månaderna. Nu använder ryssarna ännu mer infanteri än innan och det drar nog upp deras förluster. Men då får man ha en annan beräkningsmodell för det än vad man hade under kriget i somras. Samtidigt får man aldrig "facit", man får inte veta hur det egentligen var i somras. Och eftersom bägge sidor mobiliserat så kan man heller inte dra slutsatser utifrån deras beteende. Vi vet inte ens exakt hur många ryssarna mönstrade upp. För att göra det ännu besvärligare så är heller inte kriget uniformt längs hela frontlinjen. I Kreminna har Ukraina varit mycket på offensiven (och har säkert där fått större försluster än t ex i Uheledar).

Ukrainas och Rysslands egna dragningar kan man givetvis inte lita på, man förlorar bara IQ om man läser dem, speciellt de specifika förlusterna av soldater.
Så kan det vara men att Rysslands totala förluster är 30.000 faller på sin egen orimlighet.
Citera
2023-02-03, 21:40
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Förstår du orimligheten i denne twittrares påstående?
Ukrainian KIA roughly 120-150k, Russian 30-40k.

https://twitter.com/witte_sergei/status/1621557717851856897?s=61&t=gSLDmWfgf6sMapnbuDNDMQ
Vad är det orimliga i det som påstås?
Citera
2023-02-03, 21:41
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Problemet är att de saknar den viktigaste resursen, förstånd. Annars hade de inte gett sig in i det här.
Sovjet hade allt det där men föll ihop som ett korthus ändå när de skulle tävla med väst.

Sovjet fungerade oironiskt bra.. efter de mördade runt 60 miljoner Ryssar och förde in sitt kommunistiska styre.

Nu är det dock Kristna Ortodoxa Ryssland och de har knappt 30 år av frihet från kommunism och är redan och nosar i supermakt territoriet.

Europa å andra sidan har ingen inhemsk produktion att tala om, vi behöver Ryssland, de behöver inte oss.
Senast redigerad av pinnpelle88 2023-02-03 kl. 21:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Vad är det orimliga i det som påstås?
Rysslands totala förluster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag är inte vän till Ryssland. Det är ett låtkvalitetsland.

Jo, uppenbarligen är mitt minne väldigt snurrigt, tänkte på det senare, tog dig för någon annan, antar jag! Jag ber om ursäkt!
Citera
2023-02-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Ryssland sitter ohotad 1:a med mest antal naturresurser till ett värde av 70 triljoner dollar, USA är nummer 2 med 56 triljoner.

Om du tror det bara är olja och naturgas Ryssland exporterar borde du lägga ner kanylen.

Edit: Inget Europeiskt land är med på top 10 listan, Ukraina var säkert top 20 men Ryssland har lagt beslag på 60% av Ukrainas naturresurser..

Att det handlar om naturresurser förstår väl vem som helst annars skulle Ryssarna aldrig startat
kriget alla vet att hela norra kusten i svartahavet är proppfull med natur gas , och den som äger stranden får borr rättigheterna .
En stor del av östra Ukraina har rik förekomst av jordarts metaller (nästa generations energi)
Att dom skulle bry sig om befolkningen som bor/bodde där är bara bullskit .
Det här har från Rysslands sida enbart handlat om naturresurser och att strypa Ukrainas möjlighet
att använda sina hamnar så att dom skall hamna i beroendeställning till Ryssland och därmed
förlora sitt självbestämmande.
Putins regim är alltså enbart ute efter att obehindrat få bedriva rovdrift på grannlandet resurser
och att folket där kan få utgöra billig arbetskraft.
Man vill bara slå regimen i Kreml sönder och samman och gul och blå tills dom håller käften.
Citera
2023-02-03, 21:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det blir bara svårare och svårare att veta hur många som har dött och vad ration är. Kriget verkar ha ändrat karaktär lite de senaste 1-2 månaderna. Nu använder ryssarna ännu mer infanteri än innan och det drar nog upp deras förluster. Men då får man ha en annan beräkningsmodell för det än vad man hade under kriget i somras. Samtidigt får man aldrig "facit", man får inte veta hur det egentligen var i somras. Och eftersom bägge sidor mobiliserat så kan man heller inte dra slutsatser utifrån deras beteende. Vi vet inte ens exakt hur många ryssarna mönstrade upp. För att göra det ännu besvärligare så är heller inte kriget uniformt längs hela frontlinjen. I Kreminna har Ukraina varit mycket på offensiven (och har säkert där fått större försluster än t ex i Uheledar).

Ukrainas och Rysslands egna dragningar kan man givetvis inte lita på, man förlorar bara IQ om man läser dem, speciellt de specifika förlusterna av soldater.

Det var 180 ord som slutade i……ingenting.
Kan jag få fråga, vad som får dig att känna ett behov av att svara på ett inlägg, som inte är riktat till dig. Sväva ut i så många ord och i slutändan har du inte sagt någonting. Det enda som hänt är att trycksvärtan på min läsplatta tar slut. Vad är meningen med detta slöseri på resurser och inte ha något budskap alls, utan endast tar upp plats på skärmen?
Citera
2023-02-03, 21:48
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Rysslands totala förluster.
Vad gör det orimligt?
Citera
2023-02-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nej, Orban är inte längre intressant. Han var ett tag. Men när den ryzzka hydran vaknade till liv igen, med samma destruktiva beteenden som alltid drivit den tidigare, då förmådde Orban inte se med klara ögon vad som hände Europa igen. Ytterligare en Hitler med ambitioner att skapa ett storrike. Denna gång ryzzkt. Om inte Ryzzland stoppas nu väntar decennier med fortsatta ryzzka "specialoperationer" i länder nära Ryzzland, hotelser från ryzzka ledare, "oförklarliga" dödsfall för dissidenter och oppositionella samt en kapprustning utan dess like. För nu vet världen vad ryzzen har i sikte. Masken har fallit. Att Orban inte inser att man aldrig kan göra affärer med en folkmördare och krigsbrottsling innebär att han gjort sig irrelevant. Det dör oskyldiga Ukrainare varje dag. Det är en skymf mot dem att då resonera som Orban gör.

Förslag till Orban: För att föregå med gott exempel bör han skriva under en försäkran om att Ungern aldrig ska försvara sig ifall ryzzen anfaller dem (vilket förmodligen bara är en tidsfråga ifall ryzzen inte stoppas nu). Det är ju viktigare för ett land att handla billig gas än att vara fritt. Enligt Orban själv alltså.

Den fria världen måste fortsätta enas i sitt stöd för Ukraina. Det är vanlig anständighet att stödja ett oskyldigt överfallet offer. Slava Ukraini!

En intressant detalj är att Ryssland i ett uttalande i TASS idag hänvisade till ett Orbanuttalande om att sanktionerna inte påverkar Ryssland.

Att behöva hänvisa till Orban för att hävda att att sanktioner är verkningslösa visar att sanktionerna svider hårt, förbannat hårt.
Citera
2023-02-03, 21:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Så kan det vara men att Rysslands totala förluster är 30.000 faller på sin egen orimlighet.

Ja, det låter väldigt lågt. Detta är de absoluta minstasiffrorna:
https://www.themoscowtimes.com/2022/12/09/bbc-investigation-verifies-deaths-of-10000-russian-troops-in-ukraine-a79656 (December, 2022) (10 000 döda)

Ryssarna själva har väl medgett förluster på runt 30 000?

Själv tycker jag att man kunde se det på att de tappade kraft i maj och inte kunde bemanna frontlinjerna i Kharkov. Det tyder på att de förlorat en ansenlig del jämfört med vad de hade i starten. Det styrks av att mobiliseringen hjälpte. Säkerligen har det sprungit iväg ytterligare nu efter Wagners fängelserekryteringar, men det sistnämnda visar ju också att det är skillnad på liv och liv.
Citera
2023-02-03, 21:51
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Jo, uppenbarligen är mitt minne väldigt snurrigt, tänkte på det senare, tog dig för någon annan, antar jag! Jag ber om ursäkt!

Jag har dock visat respekt för Ryssland när Ryssland framstod som icke-krigshetsande och skyllde allt på USA. Men jag hade fel.

Det är Ryssland som är krigsmaskinen nu.
Citera
2023-02-03, 21:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var 180 ord som slutade i……ingenting.
Kan jag få fråga, vad som får dig att känna ett behov av att svara på ett inlägg, som inte är riktat till dig. Sväva ut i så många ord och i slutändan har du inte sagt någonting. Det enda som hänt är att trycksvärtan på min läsplatta tar slut. Vad är meningen med detta slöseri på resurser och inte ha något budskap alls, utan endast tar upp plats på skärmen?

Det slutade i något viktigt. Att det är svårt att veta. Jag förklarade för dig varför felmarginalen är stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in