2023-02-03, 21:37
Medlem
Nej, jag skulle inte vilja ta hand om sjuka föräldrar i mitt hem.
Jag har bara en förälder kvar, hjärnskadad efter stroke.
Har minne som en guldfisk. Man blir idiot av att umgås mer än 1 timme åt gången.

Hade jag inte haft hjälp med hemtjänst, färdtjänst, biståndshandläggare och arbetsterapeut hade jag haft mer än ett heltidsjobb att göra med min kvarvarande förälder.

Men jag beundrar de som vill och kan
Citera
2023-02-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).

Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.

Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.

Hur ska man gå till väga för att övertala dom?

Det är ju pga att asen kickar ut barnen när de är klar med skolan. Riktigt svenskt att sekunden barnen blir 18 så skall de ut.

Nä kommer inte ta hand om mina föräldrar.
Citera
2023-02-03, 21:45
Medlem
Livssynslurks avatar
Har föräldrar som är över detta åldersspann och definitivt inte behöver tillsyn eller omhändertagande utan skulle se det som ett hån. De tycker att äntligen kan man leva livet och kör på med resor och mer flärd än någonsin, var 0 sådant när jag växte upp.

Så tror att du har en lite skev verklighetsbild om du tror att för att de är 65-70 år så är tiden för dig att avsluta din anställning för att ha full tillsyn och ta hand om matningen och blöjbyten på heltid, endast baserat på deras ålder.
Citera
2023-02-03, 21:46
Medlem
trngws avatar
Jag anser att Sverige och svenskarna är extremt dåliga på att ta hand om sina gamla, och att vi har mycket att lära av sydligare länder där generationsboende är en del av kulturen.

Så, uppenbarligen, ja, jag skulle inte ha något problem med att vi ändrade vårat system i Sverige så att de äldre slapp ruttna bort i sitt eget bajs på något så kallat "äldreboende" som snarare borde kallas för "förvaring av bortglömda människor som ingen vill ha", och istället ta hand om våra egna äldre. Det skulle bli bättre på alla sätt och vis, förutom möjligen för vissa egotrippade människors egon.
Citera
2023-02-03, 21:49
Medlem
Ducadreams avatar
Utan tvekan.
Citera
2023-02-03, 21:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ja, om möjligt.
Citera
2023-02-03, 21:55
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag anser att Sverige och svenskarna är extremt dåliga på att ta hand om sina gamla, och att vi har mycket att lära av sydligare länder där generationsboende är en del av kulturen.

Så, uppenbarligen, ja, jag skulle inte ha något problem med att vi ändrade vårat system i Sverige så att de äldre slapp ruttna bort i sitt eget bajs på något så kallat "äldreboende" som snarare borde kallas för "förvaring av bortglömda människor som ingen vill ha", och istället ta hand om våra egna äldre. Det skulle bli bättre på alla sätt och vis, förutom möjligen för vissa egotrippade människors egon.
Du verkar ha kärlek till dina föräldrar

Hemskt hur många inte bara hatar de som skapat denna välfärd. Utan vill döda oss så fort vi inte ger dem mer
Citera
2023-02-03, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Utan tvekan.

När då? Du som påstår att du är läkare.

Man kan ta hand om dem på ledig tid iallafall istället för att gå på gym eller vara i stallet. Det gör jag.
Citera
2023-02-03, 22:42
Avslutad
Självklart! Without a doubt
Citera
2023-02-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).

Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.

Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.

Hur ska man gå till väga för att övertala dom?

Varför inte? Se till så att dom inte äter socker och motionerar så ska du se att dom lever tills dom är 100år gamla.
Citera
2023-02-03, 22:46
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du verkar ha kärlek till dina föräldrar

Hemskt hur många inte bara hatar de som skapat denna välfärd. Utan vill döda oss så fort vi inte ger dem mer

Det är Sverige och detta land är ganska unikt gällande diskriminering mot gamla, bara titta på arbetslivet, efter 40 är du ganska körd få nytt jobb, finns inget humant med Sverige, ganska kallt samhälle.
Citera
2023-02-03, 22:48
Medlem
Ja jag kommer se till mina föräldrar den dagen det behövs. Men får inte hoppas att det behövs vid 65-70 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in