Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Jag och min fru har pratat lite om att vi vill ta hand om våra föräldrar när dom börjar bli gamla. Helst vill vi att dom flyttar hem till oss (till våran kommande attefallshus) när dom blir 65-70 och får tillbringa den sista tiden ihop med sina barnbarn (om dom nu vill göra det).
Men hur går man till väga rent ekonomiskt den dagen dom blir sängliggandes och behöver konstant tillsyn med matning, blöjbyten och sånt som kan komma med ålderdomen? Vi har det relativt gott ekonomiskt ställt men inte så bra att vi kan gå i pension redan vid 55 års ålder för att vårda dom.
Jag får även vibbar av att våra föräldrar inte vill vara oss till last. Det är ju väldigt osvenskt att bo hemma hos sina vuxna barn utan varenda generation har slussat sina föräldrar raka vägen till ålderdomshemmet när dom blir oförmögna att ta hand om sig själva och det verkar som att dom redan ställt in sig mentalt på att förtvina bort på ett serviceboende.
Hur ska man gå till väga för att övertala dom?
Det finns inte platser på ålderdomshem överallt i Sverige.
Vet om gravt dementa som sitter i rullstol eller ligger till sängs i flera år i ensamhet.
Har en äldre släkting som jag tvingas ta mig till minst en gång i veckan.
Har haft hemtjänst flera gånger per dag men denne säger upp hemtjänsten gång på gång med orden: har ju ba'loba som sköter om mig!
Tvingar in mig i att köra bil en timme dit och en timme hem med matlådor och mediciner, städa och tvätta. Söker bostad / äldreboende men det är lögn i helvete med långa köer.
Personen är snart 90!
Min egna pappa skulle jag inte göra ett något för, han gav mig en vidrig uppväxt med dåligt med mat och taskiga kläder, frös ständigt. Levde i utsatthet och rent under jag klarade mig undan missbruk och att bli missbrukad.
Tar man hem sina äldre till attefallhus på tomten så kan man ordna både hemtjänst och hemsjukvård men får då räkna med att ha ett himla springande.