Citat:
Ursprungligen postat av
Narses
Men "svensk" är som jag skrev bara ett adjektiv för att beskriva någon tillhörande svearna, och de fanns ju som folk. På samma sätt betyder "dansk" någon tillhörande danerna. Även Danmark bestod från början av olika stammar och det äldsta danska kungariket fanns bland jutarna på Jylland. Skåne och skåningarna drogs in i det danska riket i slutet av vikingatiden.
Gränserna var luddiga i resten av Europa och i hela världen för 1000 år sen, det hör till tiden. Om nuvarande gränser är ett kriterium fanns inte Sverige förrän 1809.
Vad jag menar är att det som idag utgör Sverige inte var att betrakta som ett rike förrän tidigast på 12- eller 13-talet. Och det som idag utgör Sveriges fastland har en mer brokig historia än Norges (ja, jag vet att Norge tillhört dansken länge) och Danmarks.
Göter och svear verkar ha varit distinkt åtskilda under väldigt lång tid. Bohuslän, Jämtland och Härjedalen tillhörde väl Norge under lång tid och även Värmland, som sedan tidigt räknades till Götaland, verkar ha haft norskt inflytande i perioder. Skåne, Halland och Blekinge var danskt. Svearnas ”rike” var länge begränsat till främst östra Svealand.
Än idag hörs distinkta skillnader i dialekter mellan främst svealandsmålen och götamålen, som en kvarleva från dessa tider.